دانستنی‌ها درباره قارچ

ساخت توالت پر از قارچ بدون نیاز به آب

در بسیاری از قسمت‌های جهان، توالت خارج از دسترس باقی‌مانده است. تخمین زده می‌شود یک در هر سه نفر در جهان به آن دسترسی ندارد و یک در هر نه نفر به آب سالم دسترسی ندارد.

گروهی از دانشجویان دانشگاه بریتیش کلمبیا روش جدیدی ابداع کرده‌اند که به مردم اجازه می‌دهد همیشه به توالت دسترسی داشته باشند. در این روش که از قارچ استفاده می‌شود نیازی به لوله‌کشی وجود ندارد. توالت «مای کامیونیتی» که جایزه بهترین طراحی زیستی را برده است یک کیت توالت قابل‌حمل است که برای کمپ‌های پناهندگی ساخته‌شده است.

در این توالت قابل‌ حمل از مخزن میسلیوم، نوعی محصول قارچی، استفاده‌شده است که ضایعات انسانی را به کامپوزیت تبدیل می‌کند. در گیاه‌شناسی به توده‌ای از نَخینه‌های یک قارچ جُلینه یا میسیلیوم گفته می‌شود. جلینه بیشتر در زیرخاک قرار دارد ولی در قارچ‌های انگلی همچون سفیدک و کپک خاکستری، جلینه در خود گیاه و بیشتر در میان سلول‌های گیاه قرار می‌گیرد.

همه ابزارهای موردنیاز برای نصب در یک کیت جای گرفته است. کاربر می‌تواند آن را به شکل یک توالت کوچک به همراه یک مخزن دفع تبدیل کند.

طوری طراحی‌شده است که در چادرهای پناهندگان جای شود و تا یک ماه برای یک خانواده شش نفرِ قابل‌استفاده باشد.

این توالت ضایعات مایع و جامد را از هم جدا می‌کند. برای رفع بوی ادرار از کپسول‌های آنزیمی استفاده می‌شود و مدفوع نیز در خاک‌اره پوشانده می‌شود. بعد از تمام شدن یک ماه و پر شدن مخزن، می‌توان کل این دستگاه را خاک کرد تا هاگ‌های قارچی روند تبدیل به کامپوزیت را شروع کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا