دانستنی‌ها درباره قارچ

ساخت رنگ‌های زیستی از قارچ

رنگ‌های مقاوم چگونه ساخته می‌شوند؟

ساخت رنگ‌های زیستی از قارچ، رنگ های منسوجات معمولا در مقابل شست و شوی مداوم، تابش نور آفتاب و فرسایش دوام می آورند و تغییر نمی‌کنند.

رنگ صنعتی

بیش از شصت سال است که رنگ‌های صنعتی با استفاده از اسید‌ها و نیتریت ها ساخته می‌شوند. پانزده درصد رنگ افزا‌ها از روند تهیه رنگ صنعتی خارج و به محیط وارد می‌شود.

استل انود بیوشیمیست در بلژیک در حال مطالعه بر روی قارچ ها است تا منبعی طبیعی برای رنگ افزا‌ها بیاید. او در چهارچوب طرحی پژوهشی که از طرف اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود کار می‌کند. قارچ، آنزیم‌های ویژه‌ای تولید می‌کند که برای ساخت رنگ‌های زیستی مورد نیازند.

کاتالیزورهای نانو

این بیوشیمیست می گوید: «آنزیم‌ها، پروتئین‌های تولید شده توسط قارچ هستند. این‌ها کاتالیزورهای نانو هستند. یعنی ذراتی بسیار ریزند که باعث سرعت در عکس العمل می‌شوند.»

دانشمندان برای بدست آوردن کاتالیزور‌ها قارچ‌ها را به قطعات کوچک بریدند و آنها را درون مایعی حاوی مواد مغذی ریختند. سپس مایع در اتاقی گرم قرار داده شد تا قارچ رشد کند و پروتئین‌هایی به اندازه نانو در مایع بریزد. هنگامی که این مایع به یک محلول اسیدی اضافه شود، مایع شفاف به رنگ تبدیل می شود. در این روند هیچ عکس العمل شیمیایی خطرناک وجود ندارد. آنزیم‌های کوچک به ایجاد عکس العمل شیمیایی بین دو ترکیب متفاوت کمک می‌کنند.

ساخت رنگین کمان

استل انود می گوید: «فکر می‌کنیم می‌توانیم همه رنگ‌های رنگین کمان را بسازیم. ولی تاکنون فقط موفق شدیم زرد، نارنجی، قرمز، چندین قهوه‌ای، کمی سبز بدست آوریم و هنوز آبی نداریم.»

رنگ‌های جدید مستقیما بر روی پارچه به کار برده می‌شوند و نیازی به افزودن مواد شیمیایی که باعث آلودگی آب و حساسیت می شوند، نیست. رنگ‌های زیستی در مقابل فرسودگی و شستشو مقاوم است ولی زیر نور آفتاب تغییر رنگ می‌دهد. به همین دلیل پژوهش‌های بیشتری در حال انجام است.

دانستنی‌ها درباره قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا