دانش افزایی در حوزه قارچ

ساخت کمپوست قارچ استاندارد

تغییرات اعمال شده در کمپوست قارچ برای تبدیل شدن به کمپوست استاندارد

برای ساخت کمپوست قارچ استاندارد، تغییراتی که در مواد، دما PH رطوبت و فعالیت‌های میکروبی کمپوست قارچ از شروع قالب‌ زنی تا اسپانینگ (بذر زنی) رخ می‌دهد. کربن که آن را کربوهیدرات می‌نامیم از کلش گندم یا مواد افزودنی مثل ملاس و تفاله چغندر قند و نیشکر تشکیل‌ شده است.

اسپانینگ (بذر زنی)

کربن حلال در آب در تکثیر باکتری‌ های گرمازا مؤثرند، و مواد غذایی آنها را تشکیل می‌دهند، و همین‌ طور که به‌طرف اواخر فاز ۱ می‌رسد به‌ تدریج نقصان پیدا می‌کند و مقدار آن در آخر فاز ۲ به یک سوم کاهش پیدا می‌کند. تغییراتی که در مواد، دما PH، رطوبت و فعالیت‌های میکروبی کمپوست از شروع قالب‌زنی تا اسپانینگ (بذر زنی) رخ می‌دهد.

کربوهیدرات

کربن که آن را کربوهیدرات می‌نامیم از کلش گندم یا مواد افزودنی مثل ملاس و تفاله چغندر قند و نیشکر تشکیل‌ شده است. کربن حلال در آب در تکثیر باکتری‌ های گرمازا مؤثرند، و مواد غذایی آنها را تشکیل می‌دهند، و همین‌طور که به‌طرف اواخر فاز ۱ می‌رسد به‌تدریج نقصان پیدا می‌کند و مقدار آن در آخر فاز ۲ به یک سوم کاهش پیدا می‌کند.

هوموس

دو کربن غیر حلال در آب مثل لیگنین و قندهای چند مولکولی تشکیل‌ شده‌اند که با لیگنین یا نیتروژن ترکیب‌ شده و هوموس غنی‌ شده را ایجاد می‌ نمایند. هوموس غنی‌ شده از فاز ۱ تا آخر فاز ۲ تقلیل نمی‌یابد. قندهای چند مولکولی به مصرف انرژی میکروارگانیسم ها رسیده و سبب تولید کلاهک قارچ می‌گردند.

رشدمیسلیوم

ولیگنین در دمای بالای ۷۰ درجه سانتیگراد با نیتروژن ترکیب می‌گردد و به مصرف تولید و رشد و نمو میسلیوم قارچ می‌گردد. در فاز ۱ تغییرات دما ۸۰ – ۶۵ درجه سانتی‌گراد است. که دمای تا ۶۵ درجه در اثر فعالیت‌ها میکرو ارگانیزم‌های گرمازا ایجاد می‌گردد. و در دمای ۶۵ – ۶۰ درجه به بالا یعنی ۸۰ درجه سانتیگراد فعالیت‌های شیمیایی انجام می‌گیرد. که مرحله ورود نیتروژن به داخل لیگنین است و آن را لیگنو پروتئین می‌نامیم. که درنتیجه کلش به رنگ قهوه‌ای براق درمی‌آید.

در اکثر زمان مدت فاز ۲ عملیات به یو شیمیایی انجام می‌گیرد. رطوبت کمپوست سازی (اسپانینگ) اختلاف زیادی ندارند؛ که بهترین رطوبت برای نفوذ مواد به داخل کمپوست و مرطوب کردن اجزاء کمپوست ۷۳% می‌باشد. در هنگام ورود به فاز ۲ (۷۲ -۷۰%) و در موقع بذرپاشی ۶۸ – ۶۶% بهترین رطوبت است.

 تهیه و تنظیم : مهندس بهروز پیرایش

 ملقب به پدر قارچ ایران

در این مقاله سعی شد تا توضیح مختصری در ارتباط با ساخت کمپوست قارچ ارائه شود در صورت نیاز به مقالات دیگر در همین زمینه می توانید بخش دانش افزایی در حوزه قارچ را مطالعه نمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا