کارآفرینی در حوزه قارچ

جایگاه نخست شیروان در سطح و تولید قارچ در خراسان شمالی

شرایط مطلوب استان خراسان شمالی برای پرورش قارچ خوراکی

مدیر جهاد کشاورزی شیروان مطرح کرد: جایگاه نخست شیروان در سطح و تولید قارچ در خراسان شمالی.

به گزارش هاگ به نقل از ایسنا- خراسان شمالی مدیر جهاد کشاورزی شیروان از کسب رتبه اول در مساحت سطح و تولید قارچ سالیانه این شهرستان در استان خراسان شمالی خبر داد.

علی باقرزاده در این گفت و گو افزود: در حال حاضر ۱۴ واحد کارگاه پرورش قارچ خوراکی دکمه ای در این شهرستان وجود دارد.

وی میزان سطح کشت قارچ خوراکی دکمه ای از سطح شهرستان را ۷ هزار و ۶۹۵ متر مربع اعلام کرد و افزود: سالیانه از این مساحت ۲۷۶ تن محصول قارچ برداشت می شود که در هر متر مربع میانگین بین ۲ تا ۲.۵ تن است.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان خاطرنشان کرد: ما در این شهرستان به ندرت در ارتفاعات تولید قارچ ۵ کیلویی داریم و اغلب قارچ های منطقه خوراکی است.

این مسئول در جهاد کشاورزی شیروان از اشتغالزایی ۴۰ نفر به واسطه تولید این محصول خبر داد و گفت: تولیدکنندگان قارچ در قالب مشاغل خانگی فعالیت دارند که فقط در این شهرستان یک طرح بزرگ صنعتی قارچ در ناحیه صنعتی امیرآباد با ظرفیت سالیانه ۲۰۰ تن فعالیت می کند.

وی همچنین گفت: تولید کنندگان این حوزه می توانند از تسهیلات بانکی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد برخوردار شوند.

شرایط مطلوب استان خراسان شمالی برای پرورش قارچ خوراکی
شرایط مطلوب استان خراسان شمالی برای پرورش قارچ خوراکی

به گزارش خبرگزاری هاگ، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما خراسان شمالی ، شرایط سازگارِ آب و هوایی خراسان شمالی بهره بردارانِ بسیاری را به سمت تکثیر و پرورش قارچ سوق داده است و قارچ‌های تولیدی هم در داخل آن مصرف می‌شود و همچنین به استان خراسان رضوی و تهران نیز صادر می‌شود.

کار آفرین نمونه‌ای که ۲۵ ساله با کاشت قارچ تولیدی از نوع صدفی و دکمه‌ای در روستای بیدک روزانه برداشت قارچ دارد و پیش بینی می شود امسال ۷۰ تن قارچ از این واحد تولیدی برداشت کند.
خراسان شمالی ۵۷ واحد تولیدی قارچ دارد که فقط سال گذشته ۳۴۰ تن قارچ در استان تولید شد.( ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ )

سالانه ۱۳۰ تُن قارچ در فاروج تولید می شود

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی فاروج گفت: با فعالیت هفت واحد پرورش قارچ، سالانه ۱۳۰ تُن قارچ خوراکی در شهرستان فاروج تولید می شود.

«ابراهیم شمشیری» به گزارش هاگ به نقل از خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج اظهار کرد: فعالان این حوزه در قالب مشاغل خانگی مجوز فعالیت می یابند که تاکنون 13 مجوز در این بخش صادر شده و هفت واحد به مرحله عملیاتی شدن و تولید محصول رسیده اند.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی فاروج افزود: در صورت فعال شدن واحدهای باقی مانده، تولید شهرستان به 220 تُن در سال می رسد.

شمشیری در ادامه صحبت هایش افزود: کم آب‌بر بودن، نیاز به سرمایۀ کم، زود بازدهی محصول، نیاز به فضای کم برای تولید و… از مزایای صنعت تولید قارچ است.

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا