اخبار عمومی و گزارش

سال آینده 12 میلیون نهال در گلستان تولید می‌شود

پرورش قارچ ترافل، جلوگیری از تاراج طبیعت و ایجاد اشتغال

به گزارش هاگ به نقل از ایرنا – گرگان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: تولید نهال استان در گونه‌های جنگلی، مثمر و زراعت چوب سال آینده به ۱۲ میلیون اصله افزایش خواهد یافت که ضمن تامین نیاز استان، به سایر مناطق کشور ارسال می‌شود.

عبدالرحیم لطفی روز شنبه در نشست خبری افزود: امسال در سه نهالستان گرگان، کلاله و آزادشهر، چهار میلیون اصله نهال تولید شد که ۵۰ درصد آن در اختیار اداره کل قرار گرفت و بقیه آن از طریق بخش خصوصی توزیع می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه کاشت نهال توسط این اداره کل در استان برای سال جاری، در هزار هکتار است که اجرای این طرح تاکنون در ۶۵۰ هزار هکتار عملیاتی شده و بقیه تا میانه فروردین ماه سال ۱۴۰۱ با مشارکت مردم محقق خواهد شد.

گلستان ۴۵۲ هزار هکتار جنگل و ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع دارد.

سال آینده 12 میلیون نهال در گلستان تولید می‌شود
سال آینده 12 میلیون نهال در گلستان تولید می‌شود

 

ایجاد جنگل با نهال آغشته به قارچ ترافل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از ایجاد جنگل با غرس نهال بلوط آغشته به قارچ ترافل به وسعت ۱۰ هکتار در شهرستان گالیکش خبر داد و گفت: برای پوشش این سطح سه هزار اصله نهال آماده شده که به زودی عملیات کاشت آن آغاز می شود.

وی ادامه داد: این طرح از سوی یکی از علاقمندان در گالیکش با همراهی کارشناسان این اداره کل اجرا می‌شود و باردهی آن بعد از هفت سال خواهد بود.

لطفی افزود: این طرح مورد تایید مرکز تحقیقات جنگل و مرتع قرار گرفته و تولید نهال زیتون و فندق آغشته به قارچ ترافل در دستور کار است.

قارچ ترافل که در زبان محلی به نام دُنبَلان مشهور است، نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب است که به طور معمول در بهار و تابستان رشد می کند.

محدوده زیستگاهی ترافل در حوزه شرق گلستان به ویژه گالیکش است هر چند در مناطقی از مینودشت ، علی‌آبادکتول و گرگان نیز رویش این قارچ گزارش شده است.

برداشت بی رویه و غیر اصولی قارچ ترافل به دلیل قیمت بالای آن به معضلی برای مناطق جنگلی استان تبدیل شده است.

 

واگذاری زمین برای توسعه شهر اینچه برون

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: امسال این اداره کل برای توسعه شهر اینچه‌برون واقع در شهرستان گنبدکاووس ۴۶ هکتار زمین با رعایت مقررات و قوانین مرتبط واگذار کرد.

لطفی افزود: واگذاری زمین جدید نه تنها برای شهر اینچه برون بلکه در سایر مناطق شهری و روستایی استان، با رعایت تمام جوانب قوانین است.

 

واگذاری جنگل ها با نگاه حفاظتی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: واگذاری عرصه جنگلی به شهرداری ها براساس کتابچه سازمان مرکزی و با نگاه حفاظتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این اداره کل مدیریت عرصه جنگلی را با  نگاه درآمدی به هیچ عنوان واگذار نمی کند .

لزوم درختکاری پارک چهار شهید گلستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: نهال‌کاری پارک چهار هزار شهید این استان در آق قلا که در چند سال قبل عملیات اختصاص زمین و نهالکاری آن آغاز شده، امسال تکمیل می شود.

وی افزود: نوار سبز برای این پارک با کاشت ۲ هزار و ۵۰۰ نهال آتریپلکس انجام شد و آماده کاشت نهال است.

به گفته لطفی با پوشش نهالکاری و حفاظت از پارک چهار هزار شهید گلستان در آق قلا، این طرح الگویی برای توسعه نهالکاری در استان خواهد شد.

وی نهالکاری در جوار آب بندان توشن گرگان به وسعت چهار هکتار در قالب پارک زادمان و غرس گونه های جنگلی از جمله بلوط، ممرز، انجیلی و داغداغان ، اجرای رزمایش یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری در سه شهرستان بدون اطلاع قبلی، نشست با قضات، تجلیل از قضات و انتظامی در همکاری با منابع طبیعی و آبخیزداری را از جمله ویژه برنامه های شاخص گرامی داشت هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۱ اسفند در استان برشمرد.

به گزارش ایرنا ۱۵ تا ۲۱ اسفند هر سال آغاز هفته درختکاری، منابع طبیعی و آبخیزداری بوده که امسال شعار آن” ایران سرسبز  – ایران قوی/ همه باهم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی” تعیین شده است.

استان مرزی و شمالی گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت دارای ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی مستحدث واراضی موات و ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی است.

پرورش قارچ ترافل، جلوگیری از تاراج طبیعت و ایجاد اشتغال

کاشت نهال های آغشته به اسپور قارچ ترافل در جنگل های هیرکانی گلستان به طور آزمایشی آغاز شد.

به گزارش هاگ به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز گلستان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گلستان با اشاره به قیمت بالای قارچ ترافل یا همان دنبلان کوهی، و خطر نابودی درختان جنگل‌های هیرکانی، اظهار داشت که سودجویان به دنبال قارچ هستند و تیشه به ریشه این درختان می‌زنند. او ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح از جنگل‌های هیرکانی محافظت شود.

عبدالرحیم لطفی گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ نهال در این طرح کاشته شده و بنا داریم در اراضی شیبدار هم این کار انجام شود.

وی افزود: با کاشت این نهال‌ها بستری برای اشتغال و درآمدزایی مردم استان هم فراهم خواهد شد.

امیدواریم با اجرای اصولی و پیگیری این طرح، نجات واقعی این جنگلها اتفاق بیفتد.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا