دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

چرا سال ۲۰۲۲ میلادی سال قارچ بود؟

در سال 2022 قارچ‌ها همه جا بودند، در مسیرهای جنگلی، بر روی توده‌های کمپوست، در انواع کلاه‌های قارچی خالدار قرمز و سفید در هالووین، در منوی رستوران‌های مختلف معروف و گمنام، حتی در پادشاهی قارچ فیلم برادران سوپر ماریو که وعده انتشار آن در سال 2023 با تیزرهای تبلیغاتی داده شده، قارچ‌ها می‌درخشیدند و به نظر می‌رسید سال 2022 را باید سال قارچ نامید.

حتی امسال در بسیاری از مراسم و جشن‌ها به عنوان تم استفاده شد. در مراسم‌های زیادی کارت‌ها، کاغذ کادوها، چراغ‌ها، مجسمه‌ها، و وسایل مختلف و متنوعی با طرح قارچ وجود داشت و هدیه‌های قارچی شکل حتی در قالب کیتهای پرورش قارچ رد و بدل شد.

ماجرای قارچ در سالی که گذشت پر پیچ و خمتر از این کاربردهای عمومی بود. آنها در موسیقی هم خودشان را نشان دادند!  موسیقی قارچ ابتدا در شبکه TikTok با نام Modern Biology منتشر شد و وعده برگزاری کنسرت آن در میامی و موزه هنرهای معاصر در لس آنجلس نیز داده شده است. برندهای مد معروفی هم مانند استلامک‌کارتنی، هرمس، و بالنسیاگا به دنبال چرم میسلیوم قارچ برای تولید محصولات جدید خود رفتند.

نتفلیکس در حال سرمایه‌گذاری روی محتوایی مانند Fantastic Fungi 2019 (به روایت بری لارسون) و امسال How to Change Your Mind (با مایکل پولان) است که  حاکمیت و قدرت قارچ ها را ترویج میکنند. به علاوه  کتاب زندگی درهم تنیده 2020 قارچ شناس معروف مرلین شلدریک، در سال گذشته بر آثار دیوید برن موسیقیدان و طراح محبوب آیریس ون هرپن تأثیر گذاشت؛ و شهروند دانشمند، پل استامتس، هم اکنون در رسانه‌های اجتماعی خود با بیش از یک میلیون دنبال کننده به دنبال ترویج محصولات مبتنی بر قارچ است.

اما سئوال این جاست که: چرا سال قارچ؟ چرا قارچ در سال 2022 همه جا سرآمد بود؟ من معتقدم دلایل متعددی وجود دارد که چرا این اتفاق در حال حاضر رخ می دهد.

نقش قارچ‌ها در محیط زیست

فقط فکر کردن به محیط و آب و هوای کره زمین، حتی برای چند دقیقه، می‌تواند هر کسی را در افسردگی فرو ببرد. واقعا ما انسان‌ها با زمین چه کرده‌ایم؟ به کجا می‌رویم؟ برای اصلاح از کجا باید شروع کنیم؟

به نظر می‌رسد در چند سال گذشته، پادشاهی قارچ، راه‌حل‌های تقریباً معجزه‌آسایی را برای برخی از مهم‌ترین مشکلات ما ارائه کرده است. قارچ‌ها آنزیم هایی تولید می‌کنند که می‌توانند تقریباً همه چیز را – از جمله سموم موجود در محل های دفن زباله و نشت نفت – هضم کنند. آنها حتی ممکن است پس از بلایای هسته‌ای بتوانند تشعشعات را جذب نمایند.  می‌توان از آنها به عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرد، برای فیلتر کردن آب، برای تغذیه دام، به جای پلاستیک.

 البته مشکلاتی هم اکنون وجود دارد، و قارچ‌ها ممکن است دنیا را نجات ندهند، اما به نظر می‌رسد که میتوانند کمک فراوانی به ما برای جبران خرابی‌هایی که در زمین به بار آورده‌ایم بکنند. شاید این مهمترین دلیلی باشد که سالی که گذشت، به حق سال قارچ بود.

روانگردان ها و قارچ‌های جادویی

قارچ‌ها به همان اندازه که برای فضای بیرونی ما مهم هستند، برای فضای درونی ما نیز مهم هستند. در ونکوور، پیدا کردن یک تیر تلفن بدون حداقل یک آگهی برای یک سرویس تحویل روانگردان که میکرودوزهای ال اس دی و قارچ جادویی را ارائه می‌دهد، دشوار است.

میکرودوزینگ که سال‌ها توسط کارآفرینان دره سیلیکون به عنوان «هک بهره‌وری» استفاده می‌شد، به جریان اصلی تبدیل شده است. مقاله‌ای که اخیرا در مجله Scientific Reports منتشر شد، نتیجه گرفته که میکرودوز کردن سیلوسایبین (ماده فعال در قارچ جادویی) منجر به بهبود قابل توجهی در سلامت روان و خلق و خوی می‌شود و دوزهای بزرگتر می تواند زندگی را تغییر دهد.

کتاب اخیر آقای پولن چگونه ذهن خود را تغییر دهیم ، کار درخشانی در شرح احیای تحقیقات روانگردان در سال های گذشته انجام داده است. مطالعات نشان داده اند که سیلوسایبین درمانی در تسکین علائم افسردگی مقاوم به درمان، اعتیاد و سایر اختلالات سلامت روان مانند بی اشتهایی عصبی و OCD مفید است.

به نظر می‌رسد مجیک ماشرومها روز به روز طرفداران بیشتری در سطح جهان پیدا می‌کنند، و پشتیبانهای آکادمیک و دولتهای حامی متعددی به دفاع از آنها می‌پردازند.

قارچها آگاهان تاریخ کهن

موسیقی قارچها این نظریه را ترویج کرده که قارچ‌ها دارای آگاهی هستند و شاید نشانه‌هایی از دنیای فراسوی کره زمین برای ما به ارمغان بیاورند و ممکن است حامل پیامهایی از غیرزمینیان برای ما باشند. کتاب اخیر زیست‌شناس و فیلسوف پاکو کالوو Planta Sapiens ، شواهد رو به رشدی را بررسی می‌کند که نشان می‌دهد نه تنها گیاهان، بلکه همه حیات آگاه هستند. به همین دلیل این که قارچ ها می توانند احساس کنند، رفتار کنند و یاد بگیرند و ارتباط برقرار کنند، روز به روز هیجان انگیزتر می‌شود.

دانش ما نشان می‌دهد که شبکه‌های قارچی عظیم و زیرزمینی بخشی جدایی ناپذیر از “شبکه گسترده چوب” را تشکیل می‌دهند  که یک تبادل بین گونه‌ای پیچیده از منابع و اطلاعات محسوب می‌شود. به قول آقای شلدریک، قارچ شناس، بهتر است آن را «شبکه اجتماعی» طبیعت در نظر بگیرید. ماهیت غیرمتمرکز این شبکه‌های 400 میلیون ساله و در واقع ماهیت غیرمتمرکز خود قارچ‌ها (بدون سیستم عصبی مرکزی و عروقی) نشان می‌دهد که آنها از گذشته تکاملی دور ما خاطرات زیادی را به خاطر سپرده‌اند؛ و شاید بتوان از این هوش باستانی غیر حیوانی و غیر گیاهی چیزی آموخت.

سال 2022 : سال شکوفایی قارچ

پس از سال‌ها گمنامی نسبی، قارچ‌ها لحظه‌ای درخشیدن را آغاز کرده‌اند و با اخذ عنوان سال قارچ، قدرت خود را به همه نشان دادند. آنها از بسیاری جهات مفید هستند و می توانند به شکل ‌گیری اهداف و ایده‌آل‌های ما برای آینده کمک کنند. اما من فکر می‌کنم چیزی بیشتر از هم‌گرایی تحقیقات علمی وجود دارد که این لحظه فرهنگی را ایجاد کرده است. قارچ‌ها نمادی از آگاهی جمعی ما هستند و ما را از مرگ و زندگی آگاه می‌سازند. در سال 2022، دنیای تازه کشف شده قارچها، در دل همه این امید را ایجاد کرده که بتوانیم روابط جدیدی با محیط زیست، خودمان و یکدیگر برقرار کنیم.

 

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا