حرف ما در صنعت قارچ

ساماندهی بازار قارچ خوراکی ؟؟!!

انسان قادر است با علم روز و تجارب سالیان دور مشکلات اقتصادی جامعه خود را به نحو شایسته مدیریت نماید.

ساماندهی بازار قارچ، در گذشته بدلیل عدم آگاهی و دانش انسان، آمار تلفات و مرگ و میر بالایی از انواع بیماری ها بر جامعه بشری تحمیل می گردیدکه با گذشت زمان و به دلیل احتیاج بشر برای حل این معضل خانمان سوز، بالاخره انسان توانست با سال ها تلاش، کسب تجربه و در سایه تحقیقات علمی فراوان ضمن کنترل انواع بیماری ها ، آمار مرگ ومیر ناشی از بی دانشی خود را کاهش دهد.

امروزه در دنیای اقتصاد و تجارت نیز مشابه آنچه که در بالا آورده شد انسان قادر است تا با علم روز و تجارب سالیان دور مشکلات اقتصادی جامعه خود را به نحو شایسته مدیریت و حل و فصل نماید.
متاسفانه در صنعت قارچ کشوربویژه بازار آن همانند اینکه به تازگی وارد کره دیگری شده ایم، هیچ یک از قواعد و اصول مطرح شده صادق نبوده و از همه آنها مستثنی است. بارها و بارها از سوی متولیان ، فعالان و تولیدکنندگان عامل مشکلات و بی ثباتی های موجود در صنعت و در حقیقت عامل عدم رشد و بلندگی در صنعت قارچ کشور، دلالان ، واسطه ها و در مجوع فعالان در بازار و فعالیت های ناثواب آنها معرفی شده است ودر عمل بار تمام کاستی ها و عدم موفقیت های صنعت در سال های اخیر به فعالان در بازار منتسب شده است.

ساماندهی بازار قارچ
ساماندهی بازار قارچ

در علم پزشکی شناسایی بیماری نیمی از درمان شناخته می شود و حال که بیماری صنعت قارچ کشور توسط این فرهیختگان شناسایی شده است چرا متولیان و بزرگان صنعت در پی اجرای راه درمان آن نبوده و نیستند در حالی که با به کارگیری روش های ساده و موثر می توان نسبت به بهبود شریط صنعت اقدامات ضروری را به کار بست.

اسفناک است که تا کنون برای درمان این بیماری صعب العلاج که ریشه تمام مشکلات صنعت شناخته شده است هیچ گامی از سوی هیچیک از متولیان و بزرگ قدیم و حال صنعت برداشته نشده است. این در حالی است که برای بخش تولید چند سالی است که سرمایه گذاری های بسیار، بهره گیری از دانش روز و مشاوران خبره بین المللی و حمایت های دولت و سیستم بانکی کشور در یک هماهنگی و همکاری بزرگ، قدم های بسیاری برداشته شده به شکلی که ایران با افتخار توانسته است با تولید حدود 150 هزار تن تولید در سال، جزء 15 کشور برتر تولید کننده قارچ جهان قرار گیرد. ولی بازار و بازرگانی صنعت قارچ کشور کماکان از روش های سنتی و خلق الساعه بهره مند است.

بی شک ساماندهی بازار مهم ترین و موثرترین گام در جهت ایجاد آرامش در بازار و صنعت است و با سرعت خیره کننده ای قادر است معضلات موجود را بهبود بخشد.در این راستا لازم است تا تغییرات و اصلاحات مورد نیاز را در حوزه بازار قارچ کشور ایجاد کرد.

ساماندهی بازار قارچ
ساماندهی بازار قارچ

نیاز است تا برای تمام فعالان در حوزه بازار تشکل یا سندیکایی ایجاد نمود و با عضویت ایشان در آن، ضمن ایجاد ساز وکار مناسب برای شناخت دقیق و کامل تمام فعالان حقیقی و حقوقی در بازار، ارتقاء سطح علمی و عملی فعالان با بهره گیری از مشاوران و مدرسان علم روز اقتصاد با تشکیل کلاس ها و کارگاه های آموزشی، اعطای کد شناسایی به فعالان با سابقه و کارنامه کاری قوی تر تحت عنوان کارگزاران بازار، اخذ وثایق و تضامین لازم از تمام متقاضیان فعالیت در بازار و در خاتمه اعطای هویت و شخصیت صنفی مناسب به ایشان با عناوین مناسب به شکلی که سیستم بانکی و وزارت بازرگانی و صنایع کشور ایشان را به رسمیت بشناسد. در این صورت است که فعالان نیز با تمام توان و قدرت در جهت حل مشکلات صنعت دوشادوش سایر بخش ها گام بر خواهد داشت.

به نظر میرسد که سندیکا یا تشکل مورد نظر برای پیشبرد صحیح امور و ایجاد راه کارهای مناسب و راهبردی باید از نمایندگان فعالان بازار، انجمن صنفی، تولید کنندگان و سایر نخبگان تشکیل و به نوعی باید به عنوان یکی از زیر مجموعه های انجمن صنفی قارچ کشور به فعالیت بپردازد.

مهمترین اهداف ساماندهی را می توان باختصار به شرح ذیل عنوان کرد:

1- تضمین بازگشت سرمایه . فعالان بازار که اینک اعضای سندیکا بوده و دارای شخصیت و هویت قانونی هستند قادر خواهند بود تا با دریافت امکانات و تسهیلات بانکی و دولتی برای رونق دادن به کسب و کار خود بهره جسته و بدین ترتیب تضمین مناسبی برای بازگشت سرمایه ها در بازار بوجود خواهند آورد.

مهمترین اهداف ساماندهی
مهمترین اهداف ساماندهی

2- دومین اثر ساماندهی بازار با ایجاد سندیکای مناسب، ایجاد ثبات در قیمت قارچ در بازار است زیرا که تمام فعالان تحت لوای یک دستور العمل و قانون فعالیت داشته و همین موضوع سبب ایجاد ثبات در بازار خواهد شد.

3- با دریافت شخصیت و هویت صنفی فعالان در صنعت و معرفی رسمی ایشان به سیستم بانکی، این فعالان قادر خواهند بود با دریافت تسهیلات و افزایش توان مالی خود ضمن کشف و ایجاد بازارهای بکر داخلی، به عنوان پیش قراولان صنعت قارچ کشور اسباب و مقدمات صادرات قارچ به کشورهای دور و نزدیک را مهیا نموده تا بدین سان خدمت بزرگی به خانواده قارچ خواهند نمود. بدیهی است که با این اتفاق فرخنده منافع مالی و اعتباری قابل ملاحظه ای به صنعت قارچ کشور تعلق خواهد یافت.

در خاتمه باید افزود که ساماندهی بازار تنها با صحبت و نشست شکل نخواهد گرفت بلکه در حقیقت نیاز به اراده قوی تمامی آحاد صنعت داشته تا با تشکیل سندیکایی مناسب و توانمند متشکل از نمایندگان بخش های مختلف صنعت اقدام به طراحی، برنامه ریزی و اجرای مصوبات خود دارد تا بدین ترتیب شاهد آرامش صنعت در سنوات آتی باشیم.  برای آشنایی با چالش های درون صنفی و راهکارهای پیشنهادی حرف ما در صنعت قارچ هاگ را دنبال کنید.

سردبیر

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا