اخبار عمومی و گزارش

حمله به ذخایر ژنتیکی کشور از مدتها پیش

میانگین مصرف قارچ در دنیا ۱٫۵ تا ۲ کیلوگرم است

حمله به ذخایر ژنتیکی کشور از مدتها پیش، غلامرضا تقوی مدیرکل گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی طی اظهارات خود در رابطه با سرانه مصرف قارچ خوراکی در جهان عنوان کرد: میانگین مصرف قارچ در دنیا ۱٫۵ تا ۲ کیلوگرم است و در کشورهای پیشرفته تا ۴ کیلوگرم هم ارتقا داشته است.

اشتغال‌زایی حوزه صنعت تولید قارچ

تقوی مدیرکل گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی روز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه طی حاشیه نشست خبری مراسم بازدید یکی از مراکز تولیدات کشور در  هشتگرد، اظهار  داشت: ۸۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۳۰۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم در صنعت قارچ کشور مشغول به‌کار هستند، سرانه تولید ما از ۸۰۰ گرم در سال ۸۶ به ۱ کیلو و ۳۰۰  گرم در سال ۹۵ رشد کرده است.

این مقام مسئول در خصوص مزایای این صنعت با توجه به شرایط کنونی کشور توضیح داد: تولید قارچ خوراکی مصرف آب کمی دارد که با توجه به این امر و سیاست‌های بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی نیز هماهنگ است.

سرانه مصرف قارچ در جهان

تقوی با اشاره به سرانه مصرف قارچ خوراکی در جهان، اضافه کرد: میانگین مصرف قارچ در دنیا ۱٫۵ تا ۲ کیلوگرم است و در کشورهای پیشرفته تا ۴  کیلوگرم هم ارتقا داشته است. مدیرکل گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: انجمن صنفی قارچ کشور تصمیم دارد در ۱۱۸ ایستگاه مترو در تهران اطلاع‌رسانی لازم را برای مصرف قارچ انجام دهد که از ماه آینده در ۳۰ ایستگاه مترو این کار عملیاتی خواهد شد و ما امیدواریم به افزایش مصرف این محصول در کشور برسیم.

دستگاه‌های نظارتی

تقوی همچنین ضمن اشاره به دستگاه‌های ناظر بر عرضه قارچ خوراکی در کشور تصریح کرد: مسئولیت نظارت و عرضه مواد غذایی در کشور با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. اما به دلیل اینکه ضرر و زیان حاصله به بخش تولیدی قارچ که زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است مربوط می‌شود ما به این امور ورود کرده‌ایم. لذا نگرانی‌هایی که برای بیماری توسط قارچ دکمه‌ای در بین مردم شایع شده است صحت ندارد و این قارچ کاملاً بهداشتی است.

این مقام شرایط اعطای پروانه را این‌گونه اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی ازنظر کنترل فنی واحدهای تولیدی را مورد نظارت قرار می‌دهند و از طریق نظام‌مهندسی کشاورزی به تولیدکنندگان این محصول پروانه اعطا می‌کند.

تقوی در ادامه صحبت‌های خود یادآور شد: نظارت پس از عرضه این محصول توسط وزارت بهداشت و انجمن صنفی پیگیری می‌شود. در این راستا  انجمن صنفی در حال پیگیری برای نصف هولوگرام و اصالت محصولات عرضه‌شده در بازار است.

مدیرکل گلخانه‌های جهاد کشاورزی تصریح کرد: مسئله ما در خصوص عرضه قارچ های خوراکی بی‌نام‌ونشان بودن برخی از محصولات در بازار است. تمام محصولات باید با بسته‌بندی و مشخص شدن نام و نشان تولیدکننده در بازار عرضه شود و کوچک و بزرگ بودن بسته برای ما مورد اهمیت نیست.

خرید قارچ از فروشگاه‌های مجاز

وی در تکمیل سخنان خود در رابطه با شفافیت تولیدات قارچ اضافه کرد: مصرف‌کنندگان هنگام خرید این محصول باید به نام و نشان درج‌شده بر روی بسته‌بندی دقت کنند و قارچ را از فروشگاه‌های مجاز خریداری کنند. در استان‌هایی هم که افراد به دلیل مصرف قارچ غیرخوراکی دچار مشکل شده بودند ما ظرفیت تولیدی بیش از ۲۰۰۰ تن را داشتیم و  ضرورتی برای ورود به عرصه‌های طبیعی برای برداشت قارچ‌های غیرخوراکی نبود.

تقوی در اختتامیه سخنان خود بابیان موقعیت حساس کنونی، هشدار داد: حمله به ذخایر ژنتیکی کشور مدتی است که آغازشده و این امر یک فاجعه خاموش و مرگ تدریجی به‌حساب می‌آید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا