جهاد کشاورزی

افزایش سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور

سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور ۱.۷ کیلوگرم است

به گزارش هاگ به نقل از ایرنا- سنندج مدیرکل دفتر گلخانه، قارچ و گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور ۱.۷ کیلوگرم است که تا پایان برنامه هفتم توسعه باید به ۲ کیلو و ۳۰۰ گرم برسد.

به گزارش ایرنا، غلامرضا تقوی  روز پنجشنبه در سومین سمینار تخصصی و جشنواره بین المللی قارچ کشور در سنندج اظهار داشت: ایران با تولید ۱۸۰ هزار تن قارچ رتبه هفتم تولید این محصول را در دنیا دارد.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۱۱ میلیون قارچ در دنیا تولید می شود که بیشترین سهم مربوط به کشور چین است، افزود: تولید قارچ کسب و کاری است که از بهره برروی بالایی برخوردار است.

مدیر کل دفتر گلخانه، قارچ و گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کمتر محصولی همچون قارچ  با کمتر از ۲۰ لیتر مصرف آب یک کیلوگرم تولید دارد به عنوان نمونه برای تولید هر کیلوگرم گوجه فرنگی به بیش از ۴۰ لیتر آب نیاز هست.

تقوی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال بیشتر نگاه ویژه ای به ایجاد واحدهای تولید قارچ داریم، گفت: با سرمایه گذاری ۱۵ تا ۱۷ میلیارد تومان در زنجیره قارچ می توان برای ۲۵ تا ۳۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد و سالانه ۲۵۰ تن قارچ تولید کرد.

وی از دیگر مسایل حایز اهمیت برای دولت و سیاستگذارن کشور را افزایش ارزآوری دانست و یادآور شد: قیمت یک بشکه نفت ۸۵ دلار است و ۱۵۶ لیتر معادل یک بشکه نفت با ۴۵ کیلوگرم قارچ به قیمت هرکیلوگرم ۲ تا ۲.۵ دلار برابری می‌کند.

مدیر کل دفتر گلخانه، قارچ و گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یکی از سیاست ها و رویکردهای این وزارتخانه را افزایش سرانه مصرف قارچ خواند و گفت: طی سال های گذشته سرانه مصرف قارچ کشور ۶۰۰ گرم بود که اکنون به ۱.۷ کیلوگرم رسیده است.

تقوی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه هفتم سرانه مصرف این محصول به ۲ تا ۲.۳ کیلوگرم افزایش یابد، افزود: در کشورهای اروپایی سرانه مصرف قارچ خوراکی سه تا چهار کیلوگرم است.

وی بر تکمیل زنجیره تولید قارچ تاکید کرد و افزود: کمتر از ۲ درصد برای تولید قارچ وابستگی داریم و ۹۸ درصد ضریب خوداتکایی در این حوزه وجود دارد.

مدیر کل دفتر گلخانه، قارچ و گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از دیگر سیاست های این وزارتخانه را شناسایی امکان قطبیت محصولات کشاورزی در کشور خواند و گفت: کردستان همانگونه که قطب تولید توت فرنگی کشور است می تواند قطب تولید قارچ خوراکی هم شود.

نخستین و دومین دوره سمینار قارچ خوراکی کشور به ترتیب در شهرستان های ملارد تهران و اصفهان برگزار شد و از امروز سومین دوره آن در کردستان آغاز شده است.

سرانه مصرف قارچ در ایران

به گزارش هاگ به نقل از رادیو اقتصاد، یک فعال در حوزه تولید و صادرات قارچ گفت: در حال‌حاضر سرانه مصرف قارچ در کشور ۵/ ۱ تا ۲ کیلوگرم است. نامی‌موحدی در برنامه بازارگاه رادیو اقتصاد افزود: روند تولید قارچ در ایران طی ۱۵سال ‌گذشته یک روند با شتاب زیاد و افزایشی بوده است.
در ۱۵‌ سال‌ پیش سرانه مصرف قارچ در کشور کمتر از ۱۰۰‌ گرم بود اما اکنون به ۵/ ۱ تا ۲ کیلوگرم رسیده و این نشان‌دهنده روند شتابدار تولید و پرورش قارچ در این مرز و بوم است. میانگین سرانه مصرف جهانی ۳ کیلوگرم است و سرانه مصرف قارچ در کشور ما از میانگین جهانی پایین‌تر است. وی با اشاره به این جمله که مواد اولیه تولید قارچ تابع بازار است، اظهار کرد: بدون‌شک با گران‌شدن مواد اولیه و همینطور افزایش هزینه‌های دستمزد به ناچار قیمت تمام‌شده تولید قارچ در کشور بر مدار افزایشی قرار می‌گیرد که این مساله می‌تواند موجب کاهش تقاضا شود، به گونه‌ای که الان کمتر از نصف ظرفیت تولید قارچ کشور فعال است.(۹ مرداد ۱۴۰۱)
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا