اخبار علمی حوزه قارچ

استفاده از ضایعات قارچ …

سرنوشت ضایعات مزارع پرورش قارچ ؟؟؟

(بروزرسانی)

ساخت محصولات بهداشتی و مراقبت پوست از ضایعات قارچ

محققان در آدلاید استرالیا در حال کار بر روی راهی برای تبدیل ضایعات قارچ به اقلامی مانند کرم ضد آفتاب، محصولات مراقبت از پوست و پوشش مبلمان فضای باز هستند.

پرورش دهندگان قارچ به زودی می توانند از زباله های خود درآمد کسب کنند زیرا محققان در حال بررسی کاربردهای جدید ضایعات قارچ هستند؛ برای پرورش دهندگان قارچ، این به معنای برداشتن باری از روی دوش کسب و کار آنها است، زیرا معمولاً باید برای دفع این ضایعات هزینه بپردازند! اما حالا این زباله ها با ارزش می شوند!
نیک فیمیا، مدیر کل کارخانه Mushrooms SA می‌گوید: ضایعاتی که ما داریم ساقه قارچ است. موقع چیدن، قارچ‌ها را از قسمت بیرون زده از بستر رویش(کمپوست قارچ) می‌پیچانیم و می‌بریم؛ قسمتی از  ساقه‌ که در زیر خاک و بستر رویش می باشد، همان قسمت زائد (ضایعات قارچ) است.

وی اعتقاد دارد که استفاده از ضایعات و زباله‌های قارچ می‌تواند سالانه ده‌ها هزار دلار در کسب‌ و کار او صرفه‌ جویی کند. ما هر هفته حدود 3 تا 4 تن زباله تولید می کنیم؛ بدیهی است که حدود 150 تا 200 تن ضایعات قارچ در سال خواهیم داشت که دفع آنها بسیار پرهزینه است.

 

البته پژوهشگران امیدوارند که محصول جانبی مورد آزمایش حتی بتواند برای بسته بندی قارچ و سایر موارد استفاده شود.

 

قارچ بسته بندی شده با قارچ

آقای فمیا میگوید اگر این ایده عملی شود، می تواند نتیجه بازی را در صنعت تغییر دهد!

این امر به کاهش هزینه های تولیدکنندگان قارچ بسیار کمک می کند. ما ضایعاتی داریم که بابت آن چیزی دریافت نمی کنیم، بلکه برای حذف آن هزینه ای نیز  می پردازیم. بنابراین اگر بتوانیم هزینه ضایعات را حذف کنیم، و از طرفی بتوانیم نوعی درآمد جانبی از این ضایعات بدست بیاوریم، در این صورت این یک وضعیت برد-برد است و کمک بزرگی به پایداری صنعت تولید قارچ می کند.

او همچنین مشتاق بود ببیند که آیا می‌توان از این لایه شفاف بدست آمده از ساقه قارچ را برای حل مشکل زباله دیگری که صنعت با آن روبه‌ رو است، استفاده کرد یا خیر.

آقای فمیا می گوید: پلاستیک هایی که ما برای بسته بندی قارچ استفاده می کنیم قابل تجزیه نیست؛ از طرفی خود پلاستیک ها نیز ضایعاتی دارند که باید دفع شوند. اگر محققان بتوانند از ضایعات قارچ پلاستیکی بسازند که با آن بتوان قارچ ها را بسته بندی کرد، هیجان انگیزترین خبر برای صنعت پرورش قارچ خواهد بود!

 

آیا من بوی قارچ می دهم؟

دکتر وینسنت بولن (Dr.Bulone) رهبر تحقیقات از پردیس Waite دانشگاه آدلاید گفت که دانشمندان مولکول‌ هایی را از ساقه‌های باقیمانده قارچ استخراج کردند و آنها را به یک لایه شفاف تبدیل کردند.

وی اضافه کرد: «ما برای ساختنکرم ضدآفتاب دو مولکول اصلی را با هم ترکیب کرده‌ایم، یک پلیمر که می‌توانیم از ساقه قارچ استخراج کنیم، و سپس مولکول‌های کوچکی که تابش UV را مسدود می‌کنند. ما همچنین می‌توانیم آن را به اشکال مختلف فیزیکی تبدیل کنیم (هیدروژلی) که برای استفاده در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.
ما همچنین می توانیم از این ماده به عنوان پوششی برای مبلمان فضای باز و منسوجات فضای باز استفاده کنیم؛ همچنین می توانیم آن را ضد آب نیز کنیم!

استفاده از ضایعات قارچ در کرم ضدآفتاب و محصولات مراقبت از پوست
استفاده از ضایعات قارچ در کرم ضدآفتاب و محصولات مراقبت از پوست

دکتر بولن میگوید مردم اغلب از من می پرسند: “آیا اگر از این کرم ضد آفتاب استفاده کنم، بوی قارچ می دهم؟”

البته که نه!!!

به لطف روش های استخراج، ما از مولکول هایی استفاده می کنیم که استخراج و خالص شده اند و هیچ احتمالی وجود ندارد که محصولات مراقبت از پوست بوی قارچ بدهند.
هدف ما این است که ترکیبات مصنوعی را که در حال حاضر در کرم های ضد آفتاب استفاده می شود را با ترکیبات طبیعی بدست آمده از ضایعات قارچ، جایگزین کنیم.

 

منبع: abc استرالیا

 


23 دی 1400

سرنوشت ضایعات مزارع پرورش قارچ

پرورش قارچ ضایعات زیادی تولید می کند به شکلی که به ازای هر کیلوگرم قارچ تولید شده، حدود سه کیلوگرم ضایعات یعنی مواد خاک مانند حاوی کاه، کود و خاک حاصل می شود. در اتحادیه اروپا، این موضوع منجر به تولید بیش از 3 میلیارد کیلوگرم زباله در سال می شود.

مدیریت این زباله ها یک چالش بزرگ جهانی است. اگرچه این قارچ غنی از مواد آلی است و به عنوان کود مفید است، اما کمپوست استفاده شده قارچ یا SMC – مواد خاک مانند خارچ شده از سالن ها – حاوی مقدار زیادی آب است که حمل و نقل آن را سنگین و پرهزینه می کند. بخشی از آن به عنوان کمپوست در زمین های کشاورزی نزدیک مزارع قارچ استفاده می شود، اما اکثریت قریب به اتفاق آن باقی مانده که به طور موقت ذخیره و سپس دفن می شود.

سرنوشت ضایعات مزارع پرورش قارچ

پابلو مارتینز، مدیر پروژه در مرکز تحقیقات فناوری قارچ لاریوخا در اسپانیا گفت: هر سال زباله های بیشتری در این حوزه داریم و بنابراین ما برای دفن این زباله ها به مناطق بیشتری نیاز داریم.

به لطف نوآوری های جدید، به زودی می توان به ضایعات قارچ ها زندگی دومی داد. دکتر بارت ون دربورگ، مدیر نوآوری در Bio detection systems در آمستردام هلند، به بخش های دور ریختنی قارچ مانند ساقه و قارچ های تغییر شکل یافته علاقه نشان داده اند.

هدف آنها استخراج اجزایی مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و کیتین به عنوان بخشی از پروژه Fungus chain است. هدف آنها ترکیب این عصاره ها در محصولات جدید مانند غذاهای جدید، لوازم آرایشی و پلاستیک های زیستی است. دکتر ون دربورگ گفت: “تصور می‌کنم حداقل سه محصول از این پروژه تولید می‌شود.”

این تیم در حال آزمایش تکنیک های مختلف استخراج هستند. آنها دریافتند پس از خرد و آسیاب کردن  ضایعات قارچی استفاده از تشعشعات مایکروویو برای استحصال آنتی‌اکسیدان‌ها،  مواد ضد میکروبی‌ و ترکیبات آلی به نام پلی‌ول‌ها مؤثر است که می‌توان از آن‌ها در مواد غذایی و پلاستیک‌های زیستی استفاده کرد و در ادامه همانند چای کیسه ای، آب داغ تحت فشار برای استخراج اجزاء مورد نظر شامل پروتئین ها و پلی ساکاریدها – نوعی کربوهیدرات استفاده می شود.

 غذا

این گروه در حال تولید و توسعه محصولات جدید خود با شرکت های مختلف بوده اند. پروتئین های استخراج شده قارچ در تهیه غذای افراد مسن مبتلا به مشکلات بلع، به شکل ژل های خوراکی به کار گرفته شود. این پروتئین ها همچنین برای تولید همبرگرهای گیاهی که ارزش غذایی و طعم قارچ مطلوب است، مورد توجه گرفته است.

راه دیگری که این گروه در حال بررسی آن هستند شامل تولید پودر قارچ است که می توان در تهیه غذاهای پرکاربرد مصرف شود. بدیهی است تولید و توسعه این محصولات نیاز به زمان طولانی دارد زیرا باید بررسی های همه جانبه ای در این خصوص انجام شود.

سرنوشت ضایعات مزارع پرورش قارچ

در خصوص لوازم آرایشی نیز تیم در حال تولید کرم‌های طبیعی هستند که حاوی کیتین (یک ماده نگهدارنده) استخراج شده از قارچ است. اجزای قارچ زمانی که با اکسیژن تماس پیدا می‌کنند قهوه‌ای می‌شوند که باعث می‌شود کرم‌ها تولیدی رنگ قهوه‌ای نامطلوبی پیدا کنند ولی با تلاش فراوان آنها توانسته‌اند از تغییر رنگ این محصولات جلوگیری کنند. دکتر ون دربورگ می گوید: تغییر رنگ محصول ارتباط به مواد اضافه شده به در روند ساخت کرم ها داشته است که بالاخره توانستیم بر آن فائق شویم.

این تیم فکر می کند ضایعات قارچ تولید را می توان تا 40 درصد از طریق محصولاتی که می توان با آن تولید کرد، کاهش داد. آنها همچنین در حال بررسی کاربردهای دیگری از ضایعات سالن های قارچ نظیر تولید کود مناسب زمین های کشاورزی و تولید بیوگاز هستند تا بدین ترتیب از تمام پسماندهای تولیدی صنعت قارچ استفاده شود.دکتر ون دربورگ می‌گوید تولید این دو محصول ساده‌تر و تجاری‌سازی آن‌ها به مراتب آسان‌تر است. “این دلایلی است که ما در آن بخش سرمایه گذاری می کنیم.”

سرنوشت ضایعات مزارع پرورش قارچ

مارتینز و تیمش در حال توسعه سیستمی برای حذف آب از ضایعات قارچ و تبدیل آن به گلوله های کود آلی به عنوان بخشی از پروژه Smart mushroom خود هستند. مارتینز گفت: «پس از گلوله‌سازی، می‌توانیم آن را در هر مکانی برای مصارف کشاورزی تحویل دهیم.

هدف ایشان ایجاد یک فرآیند سازگار با محیط زیست است که از برق تولیدی بواسطه تولید بیوگاز بدست آمده از ضایعات قارچی، انرژی لازم برای خشک کردن محصولات کشاورزی استفاده شود.

منبع: mushroom mater

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا