آشنایی با سموم مورد استفاده در صنعت قارچ

سموم جایگزین پرکلراز-منگنز (اسپورگن)

سموم جایگزین پرکلراز-منگنز (اسپورگن)، قارچ کش اسپورگن سال هاست که در صنعت پرورش قارچ خوراکی به عنوان سم موثر در مبارزه با مایکاگون، با اثر متو سط بر کنترل بیماری حباب خشک و اثر ضعیف بر بیماری تار عنکبوتی مصرف شده است و بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط AHDB  انگلستان باید سموم دیگری تا سال 2017 جایگزین این سم نام آشنا گردند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر روی قارچ خوراکی سم قارچ کش مترافنون (ویواندو) با اثرات و نتایج درخشان در اسپانیا و فرانسه، قارچ کش شیرلان (فلوازینام) و بیو سم سدمون (Cedemon) حاوی باکتری (p.chlororaphis) نتایج زیر به دست آمده است:

دو سم قارچ کش ویواندو و شیرلان اثرات مشابهی بر کنترل و مبارزه با بیماری های حباب خشک و حباب تر داشته اند و بیشترین اثر را بر بیماری تارعنکبوتی را سم شیرلان داشته است.

لازم به ذکر است از بین سه سموم مورد استفاده در ازمایشات فوق الذکر تنها سم شیرلان (فلوازنیام) در کشور تولید و در بازار مصرف موجود است. پیشنهاد می شود با بکار گیری این قارچ کش شیمیایی جای خالی سم اسپورگن را در مبارزه منطقی و تلفیقی با بیماری مایکاگون، حباب خشک و تار عنکبوتی را که به دلیل گرانی و تحریم ها ایجاد شده است، پر کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا