خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

سه مزیت قارچ برای سلامتی

قارچ‌ها از قرن‌ها پیش در طب سنتی کشور‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند

در این مقاله به گزارش هاگ به نقل از سلامت با سه مزیت قارچ برای سلامتی آشنا می شویم. قارچ‌ها سرشار از طیف وسیعی از مواد مغذی هستند که در بسیاری از سبزیجات معمولی یافت نمی‌شوند. قارچ‌ها از قرن‌ها پیش در طب سنتی کشور‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند، در حالی که علم جدید هم ثابت کرده است که انواع قارچ‌ها از فواید مختلفی برای سلامت انسان‌ها برخوردارند.  قارچ‌ها هم ویتامین‌ها و املاح کلیدی را به بدن می‌رسانند و هم خواص تغذیه‌ای منحصربه‌فردی دارند.

در ادامه این گزارش، با جزئیات بیشتری درباره مزیت‌های کلیدی قارچ‌ برای سلامتی آشنا خواهیم شد. این سه مزیت قارچ برای سلامتی عبارتند از:

۱. قارچ‌ها مواد مغذی کلیدی را به بدن می‌رسانند

قارچ‌ها سرشار از طیف وسیعی از مواد مغذی هستند که در بسیاری از سبزیجات معمولی یافت نمی‌شوند.

برای مثال، قارچ‌ها تنها خوراکی گیاهی محسوب می‌شوند که به‌طور طبیعی مقادیری از ویتامین D دارند؛ یعنی همان ماده مغذی مهمی که در تنظیم سیستم ایمنی و محافظت از سلامت استخوان‌ها از نقش مهمی برخوردار است.

یک فنجان قارچ به‌عنوان منبع خوبی برای دریافت سلنیوم شناخته می‌شود که ماده معدنی مهمی برای عملکرد‌های سیستم ایمنی است و عملکرد آنتی‌اکسیدانی هم دارد.

آنتی‌اکسیدان‌های نهفته در قارچ‌ها به پیشگیری از آسیب‌های سلولی مرتبط با کمک بیماری‌های مختلف مانند سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و آلزایمر می‌کنند.

علاوه بر اینها، قارچ‌ها سرشار از پتاسیم هستند. پتاسیم ماده معدنی مهمی است که به دفع سدیم از بدن کمک می‌کند.

با توجه به این‌که سدیم در اکثر خوراکی‌ها و غذا‌های بسته‌بندی‌شده به‌وفور یافت می‌شود، بیشتر افراد به‌راحتی در طول روز سدیم زیادی دریافت می‌کنند، اما نمی‌توانند پتاسیم مورد نیاز بدن را هم در سطح مطلوبی تامین کنند.

همین عدم تعادل می‌تواند زمینه مناسبی برای ابتلا به فشار خون بالا فراهم کند که با ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. انواع قارچ‌ها مقادیری از ویتامین‌های B، ریبوفلاوین، نیاسین و مس را هم به بدن می‌رسانند.

۲. قارچ‌ها می‌توانند از مغز شما محافظت کنند

قارچ‌ها علاوه بر داشتن ویتامین‌ها و املاح، مقادیر زیادی از دو آنتی‌اکسیدان مهم را در خود جای داده‌اند: ارگوتیونئین و گلوتاتیون.

اهمیت این آنتی‌اکسیدان‌ها زمانی افزایش می‌یابد که بدانیم سلول‌های بدن انسان‌ها به‌مرور زمان و به‌علت تماس با رادیکال‌های آزاد دچار استرس اکسیداتیو می‌شوند، درحالی که این رادیکال‌های آزاد پس از تماس بدن با دود سیگار یا نور خورشید هم در بدن تولید می‌شوند.

برای مقابله با این آسیب و پیشگیری از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن، همه ما به مصرف خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند قارچ‌ها نیاز داریم.

مزیت خاص آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قارچ‌ها این است که از مغز در برابر بیماری‌های مختلف مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت می‌کنند.

بعید است بتوانید ماده غذایی دیگری را پیدا کنید که به اندازه قارچ‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های ارگوتیونئین و گلوتاتیون باشد.

۳. قارچ‌ها می‌توانند دستیابی به وزن سالم را راحت‌تر کنند

آیا تا حالا به این نکته توجه کرده‌اید که بافت قارچ‌ها شبیه به گوشت‌هاست؟ محققان از همین شباهت برای طراحی یک مطالعه استفاده کرده‌اند که در آن از قارچ‌ها به‌جای گوشت استفاده شده است. یافته‌های آنان نشان می‌دهد که غذا‌های برپایه گوشت حدودا ۴۲۰ کیلوکالری بیشتر از غذا‌های برپایه قارچ دارند، در حالی که شکل‌گیری احساس سیری با خوردن غذا‌های برپایه قارچ تقریبا با خوردن غذا‌های بر پایه گوشت برابر است.

محققان می‌گویند که با خوردن غذا‌های برپایه قارچ معمولا در ادامه روز نیازی به خوردن خوراکی‌های بیشتر احساس نخواهید کرد.

به‌طور کلی، کاهش کالری‌های دریافتی همزمان با مصرف غذا‌های کامل (مانند قارچ‌ها) استراتژی هوشمندانه‌ای است که می‌تواند امکان دستیابی ما به وزن سالم و استاندارد را راحت‌تر کند.

استفاده از قارچ‌ها به‌جای گوشت‌ها نه‌تنها به کاهش وزن کمک می‌کند بلکه فشار خون و نشانگر‌های التهابی بدن را در وضعیت بهتری قرار می‌دهد.

برای آگاهی از خواص قارچ، با هاگ همراه باشید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا