دانش افزایی در حوزه قارچ

سودآوری بالای یک مزرعه پرورش قارچ

ساخت و تجهیز مزرعه پرورش قارچ! یک پیمانکار جامع داشته‌ باشیم و یا کارشناسان متعدد؟

آیا در حال برنامه ریزی، ساخت یا تجهیز یک مزرعه حرفه ای پرورش قارچ هستید؟ در هر یک از این مراحل، اکثر سرمایه‌گذاران به دنبال پاسخی برای این سؤال هستند که آیا باید به دنبال یک پیمانکار عمومی برای پیاده سازی کل پروژه باشند؟ یا اینکه می‌تواند محدوده‌های خاصی برای سرمایه‌گذاری خود مشخص کنند که ارزش یافتن یک متخص ماهر را داشته باشد؟

چرا دنبال پیمانکار عمومی می گردیم؟

بی‌تردید مزیت انتخاب یک پیمانکار که خودش مزرعه پرورش قارچ را ساخت و تجهیز می‌کند و در نقش یک مشاور هم ظاهر می‌شود در جامع بودن آن شخص، صرفه‌ جویی در زمان و تا حدودی سهولت در ارتباط است. شما نیازی به آزمایش ده ها پیمانکار فرعی ندارید، بلکه تنها با یک نفر به خوبی همکاری می‌کنید. اعتمادی که همراه با مراحل بعدی کار ظاهر می شود، به شما آرامش می‌دهد و فضا را برای برنامه ریزی مراحل آتی کار مانند استخدام، تدارکات، فروش و بازاریابی با نگرانی کمتر و زمان بیشترهمراه می‌کند. با این حال، معمولاً مهم ترین سودی که از انتخاب یک پیمانکار واحد بدست می‌آید صرفه جویی حاصل از خرید همه چیز به صورت عمده و از یک فروشنده است. شرایطی که به شما امکان می‌دهد تا خدمات و محصولات مورد نظر خود را  با نرخ و قیمت پایین تری دریافت کنید.

از طرف دیگر، این مطلب را هم باید در نظر داشت که هنگامی که شخصی ادعا می‌کند که در همه چیز خوب است، اغلب در عمل مشخص می شود که در برخی از زمینه های کاری در متوسط ​​یا حتی بسیار ضعیف است و شاهد مدعای این مساله تجربه‌ی بسیاری از صاحبان مزارع پرورش قارچ است که تأیید می کنند که در طول اجرای سرمایه گذاری با چنین مشکلاتی مواجه شده اند یا همکارانشان با چنین مشکلی مواجه بوده‌اند.

پس چه باید کرد؟

کلید دستیابی به سودآوری بالای یک مزرعه پرورش قارچ در این است که بفهمیم چه چیزی بر دوام بلندمدت تجارت ما تأثیر می گذارد. به خاطر داشته‌ باشید که شیطان در جزئیات نهفته است. علیرغم خودکار بودن تجهیزات کارگاه‌ها،  بزرگترین هزینه های نگهداری مزارع پرورش قارچ در سال 2022 همچنان هزینه های اشتغال کارکنان است. و حتی اگر صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ی مواد اولیه برای ساخت تاسیسات داشته باشید، خسارات وارده جبران نخواهد شد.

پس راه حل چیست؟

در آغاز، ارزشش را دارد که در حوزه‌ی دانش‌های موجود در زمینه‌ی تجهیزات مزارع پرورش قارچ عمیق تر بشویم. درک عملکرد، هدفمندی مواد و فناوری های مورد استفاده به ما امکان می دهد تا ارزیابی کنیم که کدام یک از محصولات موجود در بازار مزیت بیشتری دارد و سودآوری بلندمدت را تسهیل می کند. در حین برنامه ریزی برای سرمایه گذاری، ارزشش را دارد که بر روی محصولات و زمینه های زیر به خوبی سرمایه‌گذاری بکنید:

  • قفسه بندی قارچ
  • تورهای در حال رشد
  • چرخ دستی های چیدن قارچ
  •  سیستم های آبیاری بستر قارچ
  • روکش تونل در حال رشد (در صورت ساختار تونل مانند)
  • نورپردازی
  • کنترل دما و رطوبت

هر یک از عناصر فوق در قالب محصولاتی با کیفیت‌ها و روش های مختلف اجرا (مصالح، فناوری ها، ساخت، کارکردها و…) در بازار عرضه می شوند.

بیایید به عنوان اولین مثال از تورهای رشد شروع کنیم. اگر توری‌ها از مواد با کیفیت پایین ساخته شده‌ باشند، اغلب پس از چند ماه استفاده، باریک می‌شوند. در نتیجه،  کمپوست به مقدار قابل توجهی در حین حمل و نقل از لبه ها بیرون ریخته و به هدر می‌رود. در چنین حالتی، یک سناریوی مکرر و اجتناب‌ ناپذیر که رخ می‌دهد همان شکستن توری است که منجر به توقف بارگیری، جمع آوری زیرلایه و تعویض توری می‌شود. بر طبق تجربه، ضعیف ترین توری ها تنها پس از چند ماه خراب می شوند و محصولات جامد و با کیفیت می توانند 10 یا حتی 15 سال دوام بیاورند.

مثال دیگر ترولی های چیدن قارچ است که طراحی و عملکرد آن به طرز چشمگیری بر کارایی بلند مدت برداشت تاثیر می گذارد. ماشین‌هایی که با مواد بی‌کیفیت ساخته شده‌اند، دوام کمتری دارند و نیازمند سرویس‌های مکررند. زمانی هم که چرخ دستی جمع‌آوری قارچ کار نکند، بهره‌وری کارمند به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. یکی از مهم ترین عوامل موثر بر کارایی ترولی، مدت زمانی است  که چرخ دستی ها که به طور مداوم می‌تواند کار بکنند. دستگاه‌هایی که تا 30 ساعت یا بیشتر کار می کنند، راه حل بسیار مقرون به صرفه تری نسبت به دستگاه هایی هستند که حداکثر 8، 10 یا 15 ساعت کار می کنند. از سوی دیگر، ارزشش را دارد که در حین خرید ترولی به امکان چیده شدن قارچ‌ها از قفسات پایین هم توجه بکنید. این مطلب خواسته‌ی اکثر تولیدکنندگان است اما در عمل، فقط برخی از دستگاه‌های موجود در بازار این امکان را به آسانی فراهم می‌کنند.

خلاصه‌ی کلام این که…

بر اساس تجربه ما، یک پیمانکار جامع (عمومی) در صنعت پرورش قارچ اغلب بر آنچه که مشتری به آن اهمیت می دهد تمرکز می کند و آن چیزی نیست به جز کم ترین هزینه‌ی ممکن. او اغلب مجموعه کاملی از راه حل ها را از ساخت و ساز تا تجهیزات مزرعه پرورش قارچ ارائه می دهد و مشتری بر اساس اعتماد و صرفه جویی ظاهری آنها را می پذیرد. با این حال، ساخت و ساز کم هزینه و گردآوری ارزان قیمت تجهیزات مزرعه پرورش قارچ به معنای سودآوری طولانی مدت این تجارت نیست.

سودآوری یک مزرعه پرورش قارچ کاملاً به راه حل های مورد استفاده در آن بستگی دارد و اگر یک پیمانکار جامع راه حل هایی را ارائه ندهد که بیشترین سود را داشته باشد، تنها گزینه‌ی بهینه همکاری کردن با تامین کننده ای است که چنین راه حل هایی را ارائه می دهد. بلاخره تخصص در هر زمینه‌ای تا حدودی دشوار است و از این جهت از پیمانکار جامع ما هم انتظاری نمی‌رود.

منبع: mushroommatter.com

با هاگ و بخش دانش افزایی در حوزه قارچ همراه باشید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا