مقالات کاربردی در حوزه قارچ

سودآوری مزرعه پرورش قارچ

برای ساخت و تجهیز مزرعه پرورش قارچ از چه کسی کمک بگیریم؟

سودآوری مزرعه پرورش قارچ، اگر شما در حال برنامه‌ریزی، ساخت یا تجهیز یک مزرعه حرفه‌ای پرورش قارچ هستید، احتمالا به دنبال یافتن پاسخ مناسبی برای این سؤالات هستید:

  • آیا باید به دنبال یک پیمانکار جامع برای پیاده‌سازی کل پروژه باشم؟
  • آیا بهتر است که از یک مشاور متخصص در کنار خود استفاده کنم و کار را خودم انجام دهم؟

مزایای به کارگیری یک پیمانکار جامع

از مزایای عمده انتخاب یک پیمانکار جامع که از صفر تا صد همه امور را به دست بگیرد، و ساخت، تجهیز  و ومشاوره مزرعه پرورش قارچ را به عهده بگیرد، صرفه‌جویی در زمان و تا حدودی سهولت در ارتباط است.

اگر یک پیمانکار جامع خوب پیدا کنید، می‌توانید با اعتماد و آرامش، کل کار آماده‌سازی را به او بسپارید و زمان خودتان را به اموری مثل استخدام، تدارکات، بازاریابی و فروش اختصاص دهید. یعنی نگرانی کمتر و زمان بیشتر را به دست می‌آورید.

با این حال، معمولاً مهم‌ترین سود حاصل از انتخاب یک پیمانکار جامع، صرفه‌جویی در هزینه حاصل از خرید همه چیز از یک مکان است. زیرا عموما در این حالت نرخ‌های ارائه شده پایین‌تر از وقتی است که هر کدام را بخواهیم مجزا تهیه کنیم.

پیمانکار جامع: ترس‌ها و مشکلات

با وجود مزایای مهم سودآوری مزرعه پرورش قارچ ذکر شده، همیشه ترسی برای استفاده از یک پیمانکار جامع وجود دارد که آیا ممکن است در همه زمینه‌ها عالی عمل کند؟ بسیاری از صاحبان مزارع قارچ تایید کرده‌اند که در چنین مواردی اغلب با این مشکل که بخشی از کار متوسط یا حتی ضعیف انجام می‌شود مواجه شده‌اند.

به علاوه گاهی کم کردن قیمت‌ها و ارائه نرخ ارزان خدمات پیمانکاران جامع، در دراز مدت ممکن است مخرب باشد. تحقیقات نشان داده که در سال 2022 علیرغم اتوماسیون بسیار زیاد، بیشترین هزینه‌های نگهداری مزارع پرورش قارچ مربوط به نیروی انسانی بوده؛ به همین دلیل دقت در انتخاب مناسبت‌ترین تاسیسات، می‌تواند به کاهش هزینه نیروی انسانی و راندمان بالاتر برداشت منجر شود؛ این چیزی است که غالبا در ارائه پیش‌فاکتور این پیمانکاران، لحاظ نمی‌شود.

نکات قابل توجه در همکاری با یک پیمانکار جامع

قبل از هر چیزی درباره عملکرد تجهیزات مزارع پرورش قارچ اطلاعات درستی به دست آورید. اگر عملکرد هر کدام را به خوبی بشناسید، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که چه چیزی را از پیمانکار خود مطالبه کنید.ابتدا، فهرستی از آنچه نیاز دارید را تهیه کنید، به عنوان مثال:

  • قفسه‌بندی برای قارچ
  • تورهای مخصوص قارچ‌های در حال رشد
  • چرخ‌دستی‌های چیدن قارچ
  • سیستم‌های آبیاری
  • روکش تونل در حال رشد (در صورت ساختار تونل مانند)
  •  نورپردازی
  • کنترل آب و هوا

برای هر یک از موارد فوق، محصولات متعددی بر اساس کیفیت و روش‌های مختلف اجرا (مصالح، فناوری‌، ساخت، عملکرد و …) در بازار عرضه وجود دارد. اهمیت فراوانی دارد که شما همه چیز را فدای ارزان بودن نکنید، زیرا در طولانی مدت تبعات فراوانی برای شما خواهد داشت.
به عنوان مثال، انواع توری برای تورهای مخصوص قارچ‌های در حال رشد وجود دارد. اگر از مواد کم‌کیفیت استفاده شود، اغلب پس از چند ماه استفاده لبه توی باریک شده و در نتیجه، کمپوست از لبه‌های خود در حین حمل و نقل می‌ریزد که بعد از مدتی هم این فشار منجر به شکستن توری خواهد شد. طبق تجربه توری‌های ضعیف تنها پس از چند ماه خراب می‌شوند، در حالیکه توریهای با کیفیت می‌توانند 10 یا حتی 15 سال دوام بیاورند.

مثال دیگر چرخ‌دستی‌های چیدن قارچ است که طراحی و عملکرد آن، در دراز مدت به طور قابل توجهی بر میزان برداشت تاثیر می‌گذارد. چرخ‌دستی‌هایی که از مواد بی‌کیفیت ساخته شده‌اند، دوام کمتری دارند و به سرویس‌های مکرر نیاز دارند، و زمانی که چرخ‌دستی‌های جمع‌آوری قارچ کار نمی‌کند، بهره‌وری کارمند به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

بنابراین قبل از هر کاری، اطلاعات خود را درباره تاسیسات و اهمیت هر کدام افزایش دهید، و سعی کنید انتخاب‌هایی را انجام دهید که در دراز مدت به نفع مزرعه قارچ است.

جمع‌بندی

بر اساس تجربه یک پیمانکار جامع در صنعت پرورش قارچ اغلب بر آنچه که مشتری به آن اهمیت می‌دهد تمرکز می‌کند، اگر پایین‌ترین قیمت را بخواهید او به شما کمترین نرخ‌های ممکن را می‌دهد و اگر شما روی کیفیت تمرکز کنید، سعی می‌کند اولویت را کیفیت دراز مدت قرار دهد.

بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از قرارداد با متخصصان عرصه پرورش قارچ مشورت کنید، تا دید مناسبی پیدا کنید. آنگاه به سراغ پیمانکاری بروید که نیازهای جامع شما را در نظر بگیرد. به یاد داشته باشید که شما مشخص می‌کنید مشاوران و متخصصان روی چه چیزی متمرکز شوند.

سودآوری یک مزرعه پرورش قارچ کاملاً به راه حل‌های مورد استفاده در آن بستگی دارد. بنابراین سعی کنید با کمک مشاوران و پیمانکاران راه حل بهینه مناسب شرایط خود را بیابید و استانداردهای کار خود را تعریف کنید. برای این کار توصیه می‌کنیم از افتادن به دام مشاور نماها اجتناب نمایید! و متخصصان و کارشناسان و پیمانکاران را فقط از فضاهای معتبر مثل بخش مشاوره سامانه هاگ جستجو کنید.

مجموعه مقالات کاربردی در حوزه قارچ را  در هاگ مطالعه فرمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا