گزارشات

سومین کنفرانس خبری قارچ خوراکی کشور

دومین نشست تحقیقات و سومین کنفرانس خبری قارچ خوراکی کشور

سومین کنفرانس خبری قارچ خوراکی کشور، دومین نشست تحقیقات و سومین کنفرانس خبری قارچ خوراکی کشور

 

این نشست پیرو نشست اول تحقیقات در اردیبهشت ماه سال جاری و دو نشست خبری قبلی جهت پیگیری موضوعات مطروحه در آن ها با استقبال بسیاری از جانب شرکت کنندگان برگزار شد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی کشور طی اظهارات خود بیان کرد: نخستین چالش ما در کشور درزمینه قارچ، ژنتیک قارچ است که امیدواریم در آینده در بهبود ژن قارچ و ماندگاری آن پژوهش‌هایی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری هاگ- محمدحسن افشار در ادامه سخنان خود پیرامون مشکلات موجود درزمینه تولیدات قارچ کشور اضافه کرد: خاک‌پوششی قارچ در جنگل‌ها وجود دارد ولی به دلایل زیست‌محیطی اجازه بهره‌برداری از این منابع را نداریم لذا باید فکری کرد تا کمپوست مصرفی به چرخه تولید بازگردد و به‌عنوان خاک‌پوششی استفاده شود که این فعالیت اکنون در شرکت جلگه دز دزفول انجام می‌شود.

کنفرانس خبری قارچ
کنفرانس خبری قارچ

این مقام مسئول با اشاره به بیماری‌های موجود به‌عنوان یکی دیگر از چالش قارچ کاران کشور  ، تصریح کرد: این بیماری‌ها خسارت‌های هنگفتی
به قارچ کاران وارد می‌کنند به‌طوری‌که در برخی موارد بیماری‌ها ۵۰ درصد راندمان تولید قارچ را کاهش می‌دهند ضمن اینکه در فصل گرم سال نیز
راندمان تولید کاهش می‌یابد.

قارچ پرسودتر از نفت!

در همین رابطه، عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقاتی فنی مهندسی کشاورزی نیز بابیان این مطلب که تحقیقات درزمینه قارچ نیازمند تلاش و
اهتمام گروهی می‌باشد، اظهار داشت: تعداد ۱٬۷۸۹ نوع قارچ خوراکی و ۷۸۹ نوع قارچ دارویی در دنیا شناسایی‌شده است.

اصلان عزیزی در همین رابطه ادامه داد: ۷۵ درصد قارچ دنیا در چین تولید می‌شود و این کشور از این طریق ۳٫۴۸ بیلیون دلار سالانه صادرات دارد که این میزان از کل صادرات نفتی ما بیشتر است.

این عضو هیئت‌علمی در سومین کنفرانس خبری قارچ خوراکی کشور با اشاره به بخشی از اولویت‌های تحقیقات قارچ در کشور این‌گونه توضیح داد: معرفی مواد جایگزین غلات در تولید اسپان، معرفی روش‌های کنترل بیولوژیک آفات و بیماری‌ها در کشت قارچ، معرفی بسته هوشمند برای بسته‌بندی‌ها و جداسازی مواد مؤثر از ضایعات قارچ برای مصارف دارویی و غذایی را از اولویت‌های تحقیقاتی درزمینه قارچ در کشور می‌باشند.

عزیزی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: تحقیقات درزمینه قارچ جزو سرمایه‌های دولتی هستند که هزینه آنها توسط دولت تأمین می‌شود.

۱۲ تقاضای احداث واحد پرورش قارچ در خوزستان بررسی شد

طی برگزاری این نشست، معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز در اظهارات خود بیان کرد: امسال ۱۲ تقاضای احداث واحد
پرورش قارچ در مناطق روستایی استان خوزستان ارائه و ۵ طرح پس از بررسی کارشناسان تصویب شد.

محمد قاسمی نژاد در رابطه با ظرفیت‌های استان درزمینه تولیدات قارچ گفت: پرورش قارچ در استان خوزستان از سال ۷۸ باهمت برادران اسلامی
در دزفول آغاز شد و در حال حاضر حدود ۶۳۰۰ تن قارچ در ۸ واحد و ۱۶۶ سالن تولید می‌شود.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خوزستان با شاره به اشتغال‌زایی ایجادشده به‌واسطه ۱۲ واحد در حوزه پرورش قارچ در استان خوزستان طی امسال، گفت: ۵ طرح از این تعداد تصویب و ۲ واحد با ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال هزینه باهدف تولید ۵۳۰ تن قارچ آغاز شد.

شرایط مناسب برای پرورش قارچ

قاسمی نژاد در ادامه از مزایای تولید این محصول گفت: قارچ می‌تواند الگویی برای توسعه بخش کشاورزی با توجه به شرایط خشکسالی و پیش روی به سمت بهره‌وری بالا باشد که حداقل مصرف آب را دارد.

وی با توجه به شرایط حال حاضر در استان و  موانع و مشکلات موجود درزمینه تولید و پرورش قارچ، تصریح کرد: نبود تثبیت امنیت مشتری، مکانیزه
نبودن برخی واحدهای پرورش قارچ و تأمین خاک‌ پوششی ازجمله مشکلات قارچ کاران است که این نشست به‌منظور ارتقای کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و مواد غذایی موردنیاز جامعه برگزارشده است.

دانش سنتی در کنار فناوری

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خوزستان در سومین کنفرانس خبری قارچ خوراکی کشور بابیان این موضوع که دانش سنتی در کنار فناوری می‌تواند به پیروزی تولیدکننده منجر شود، افزود: تاکنون پژوهش‌های زیادی درزمینه به زراعی، به نژادی، عوامل آسیب‌رسان، احداث باغات، گیاه‌شناسی، ماشین‌آلات، تأسیسات آبیاری و دیگر موارد انجام‌ شده است که باید بر پایه تحقیقات کاربردی باشند.

قاسمی نژاد در تکمیل صحبت‌های خود پیرامون پتانسیل‌های موجود یادآور شد: استان خوزستان ۴٫۶ میلیون هکتار وسعت و حدود ۴٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد؛ این استان یک‌ میلیون هکتار جنگل، ۲،۵ میلیون هکتار مرتع و نیم میلیون هکتار بیابان دارد.

وی بابیان اینکه ارتفاع از سطح دریا در خوزستان از ۲ متر تا ۳۶۰۰ متر است و ۵ شرایط اقلیمی دارد، افزود: خوزستان ۲٫۳ میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی دارد که ۱٫۳ میلیون هکتار آن در چرخه تولید قرارگرفته است.


دومین نشست هم‌ اندیشی تحقیقات و سومین کنفرانس خبری قارچ خوراکی کشور (استان خوزستان/دزفول)

پرداختن به مسائل و مشکلات حوزه پرورش قارچ باهدف توجه به امنیت غذایی کشور ضروری است.

بر اساس گزارش خبرگزاری هاگ، واحد تحقیقات قارچ از چهارشنبه در موسسه علوم باغبانی و پژوهشکده سبزی و صیفی کشور به‌طور رسمی آغاز بکار کرد. مدیر گروه کل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در طی برگزاری دومین نشست هم‌اندیشی تحقیقات قارچ خوراکی کشور به میزبانی دزفول عنوان کرد: پرداختن به مسائل و مشکلات حوزه پرورش قارچ باهدف توجه به امنیت غذایی کشور ضروری است چرا که در جلب سرمایه، صادرات، ارزآوری و اشتغال‌زایی تأثیر بسزایی دارد و می‌تواند در ارزآوری برای واردات کالاهای اساسی کشور مؤثر باشد.

استفاده از پتانسیل‌های موجود

غلامرضا تقوی در کنفرانس خبری قارچ و رابطه با پتانسیل‌های این صنعت تصریح کرد: درحالی‌که در شرایط اقتصادی کنونی سرمایه‌ها به سمت ارز پیش می‌روند باید تلاش کرد این سرمایه‌ها را در جهت تولید قارچ و امنیت غذایی کشور به‌کار گرفت.

پیشنهاد میکنیم مقاله قارچ شاه کلید امنیت غذایی را مطالعه کنید.

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به شرایط حاضر و چالش‌های پیش رو گفت: باید با ابزار تحقیقات آمادگی لازم برای شکار فرصت‌ها و مقابله با تهدید ها را داشته باشیم به همین منظور از امروز به‌طور رسمی واحد تحقیقات درزمینه قارچ را راه‌اندازی می‌کنیم که در راستای عملیاتی کردن این امر محققانی جذب شدند.

تقوی ضمن اشاره به رفع مشکلات موجود درزمینه تأمین مکان و جایگاه برای تجهیز، توسط واحد تحقیقات در پژوهشکده سبزی و صیفی، اضافه کرد: ساختار، زیرساخت‌ ها و تقاضا مهیا بوده و امید است باهدف اقتصادی کردن واحدهای تولیدی، تأمین نهاده‌های موردنیاز و افزایش صادرات این واحد تحقیقاتی پیش رود.

مؤلفه های تأمین امنیت غذایی

مدیر گروه کل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی، یکی از مؤلفه های مهم در حوزه تأمین امنیت غذایی را تولید قارچ دانسته و عنوان کرد: ضایعات بخش کشاورزی درروند تولید قارچ مورداستفاده قرار می‌گیرند لذا به همین منظور دومین نشست هم‌اندیشی در خصوص بررسی مشکلات و مسائل قارچ در کنار محققان، مجریان و پژوهشگران در دزفول برگزار و اولویت‌ها ذکر شد.

این مقام مسئول در کنفرانس خبری قارچ و ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و در رأس آن بخش خصوصی و تولیدکنندگان بخش خصوصی نیازهای خود را در این نشست بیان کردند و نشان دادند بخش خصوصی با برنامه و مطالبه گر است لذا مسئولان باید پاسخگو باشند و برای رفع نیازها، درخواست‌ها و تقسیم‌کار اقدام و به تعهدات خود عمل کنند.

تقوی بابیان اینکه ایجاد مرکز تحقیقاتی قارچ با کمترین صرف هزینه اعتبار دولتی همراه است، اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد نتایج خوب ایجاد این مرکز باشیم.

تنوع‌بخشی به تولید قارچ یکی از اولویت‌های تحقیقاتی است

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی موسسه تحقیقاتی باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین در همین رابطه با اشاره به اهمیت پرورش قارچ و نقش آن در استفاده بهینه از آب، عنوان کرد: قارچ محصولی است که در تمام فصول سال تولید می‌شود و با ۲۵ لیتر آب می‌توان یک کیلوگرم قارچ تولید کرد این در حالی است که برای تولید یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۶۳۰ لیتر آب نیاز است.

محسن خدادادی با اشاره به شرایط حال حاضر در حوزه تولید قارچ در دنیا، افزود: چین، ایتالیا، آمریکا، هلند و لهستان بالاترین میزان تولید قارچ در دنیا را دارند و ایران در رتبه هفتم قرار دارد و متأسفانه صادرات کشور ایران نیز بسیار ناچیز است.

از مشکلات مهم در تولید و پرورش قارچ در کشور

وی عدم داشتن تنوع در انواع کشت را از مشکلات مهم در پرورش قارچ کشور عنوان کرد و اظهار داشت: این امر باید در اولویت تحقیقات صنعت قارچ قرار گیرد. خدادادی همچنین در رابطه با تولیدات کشور گفت: استان‌های تهران، البرز، اصفهان و خراسان رضوی در تولید قارچ در کشور در رتبه‌های اولیه هستند و ۵۰ درصد قارچ کشور در استان‌های تهران و البرز تولید می‌شود.

وی بابیان اینکه فرآوری قارچ در کشور مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: باید فکری برای خاک‌پوشی قارچ شود و تحقیقاتی درزمینه کاهش ضایعات انجام شود.

خاک‌پوششی و بیماری‌ها چالش‌های قارچ کاران کشور است

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی موسسه تحقیقاتی باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در کنفرانس خبری قارچ و رابطه با نیازهای صادرات کشور اضافه کرد: باید روی صادرات و صادر محور کردن قارچ در کشور کار شود که در این خصوص تنوع بسته‌بندی ضروری است.

وی در تکمیل صحبت‌های خود با اشاره به اینکه درزمینه تحقیقات قارچ در کشور عقب هستیم، ادامه داد: ۳۷ محصول در پژوهشکده سبزی و صیفی برای پژوهش وجود دارد که قارچ نیز امروز به این پژوهش‌ها اضافه شد.

گزارشات تصویری صنعت قارچ را در قاب هاگ تماشا کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا