آموزش تولید و پرورش قارچ

سیستم پرورش قارچ به روش کیسه ای و Deep Trough

یکی از روش های پرورش قارچ ، روش کیسه ای و Deep Trough،  ابداع جدیدی در سیستم تولید محصولات کشاورزی به روش گلخانه ای است که محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است. در این روش برای بستر رویش از کیسه های پلاستیکی استفاده می کنند.

کیسه‌های پلاستیکی از نظر ارتفاع و قطر دارای انواع مختلفی بوده و دارای 2%- ۱% متر مربع فضای کشت هستند. این کیسه‌ها بطور معمول با مقدار ۲۰ کیلوگرم کمپوست اسپان زنی شده فاز دوم یا کمپوست اسپان ران شده فاز سوم پر می‌شوند. این نوع سیستم پرورش قارچ خوراکی در کشور ایرلند به دلیل ساختار اجتماعی مبتنی بر کشاورزی و کمپوست سازی تجاری بسیار موفق عمل کرده و یک صنعت بسیار موفق را در این کشور تشکیل داده است.

پرورش قارچ به روش کیسه‌ ای

سیستم پرورش قارچ به روش کیسه ای یک ابداع جدید در سیستم تولید که محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است؛ استفاده از کمپوست فاز دوم و سومی است که به‌صورت کمپوست بلوک (حدود ۲۰ کیلوگرم) پرس و فشرده شده و در داخل پلاستیک پیچیده می‌شود. این کمپوست بلوک، سپس در داخل جعبه گذاشته شده یا داخل قفسه‌ها در کنار هم قرار داده می‌شود یا به‌صورت یک سیستم مشخصی که دارای دو، سه یا چهار طبقه است مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

پس از اینکه، اسپان به‌صورت کامل کمپوست را کلونیزه کند؛ پلاستیک از روی کمپوست بلوک برداشته شده و خاک پوششی به آن داده می‌شود. در هر دو سیستم کیسه‌ای و بلوکی، فرایند برداشت محصول به‌صورت کامل از مرحله  دوم کمپوست سازی جدا است به همین دلیل در این سیستم، شیوع آفات و بیماری کاهش می‌یابد.

سیستم پرورش قارچ به روش Deep Trough

در این سیستم، پاستوریزه کردن کمپوست، اسپان ران و برداشت قارچ بصورت فله انجام می شود. در این سیستم، همانند تونل پاستوریزه فله، هوا ازکف به داخل توده کمپوست تزریق شده یا از بالای تونل، عمل مکش هوا انجام می شود. این سیستم برای فرآوری کمپوست در مقادیر پایین بسیار مناسب بوده و برای تولیدکنندگان کوچک توجیح دارد و همچنین برای مدیریت آن به حداقل تجهیزات نیاز است اما در عین حال بسیار پیچیده بوده و راه اندازی آن دشوار است.

در بخش آموزش تولید و پرورش قارچ هاگ مطالب مفیدی در زمینه پرورش قارچ خواهید یافت.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا