حرف ما در صنعت قارچ

شـاه کلید؟؟!!

در ماه های اخیر افزایش قیمت نهاده های تولید بویژه قیمت کمپوست به عنوان مهمترین ماده اولیه تولید قارچ سبب شده تا فصل جدیدی از صنعت با تمام مشکلات آن آغاز و سفارشی شدن کمپوست در بازار مصرف شود. در این راستا تولید کنندگان بیشماری با توجه به افزایش هزینه های تولید و قیمت تمام شده بالای محصولات به این فکر افتاده اند که با اقدامی جسورانه، خود اقدام به تولید کمپوست نمایند.

حقیقت نهفته در این ایده حاکی از آن است که تولید کمپوست به شیوه سنتی – یعنی تامین نیاز مزرعه پرورش قارچ از طریق تولید خود و اصطلاحا خودکفایی در این خصوص به دلایل گوناگون اقتصادی، کیفیتی، تخصصی، اقدامی منطقی نبوده و در حقیقت موفقیت چشمگیر دو دهه اخیر صنعت مرهون فعالیت تخصصی و با تبدیل صنعت به بخش های تولید کمپوست، بذر،خاک پوششی، قارچ و صنایع تبدیلی مشابه آنچه که در دهه های پیشین در تمامی کشورهای پیش رو صورت گرفته، است.

در این میان قابل ذکر است که طیف اتباع افاغنه فعال در تولید قارچ کشوربا توجه به تعداد قابل توجه ایشان و علیرغم  بار مالی بیشتر در تولید ( به دلیل پرداخت اجاره بها مزارع)، در ظاهر توانسته اند موفقیت های نسبی بیشتری را در عرصه تولید در قیاس با مالکین مزارع کسب نموده و اشتیاق بیشتری را برای تولید از خود نشان می دهند.

اخیرا این  بخش از صنعت برای کاهش بار مالی افزایش هزینه های تولید و کمپوست با اجاره یک مجموعه تولید کمپوست و تامین نیاز خود، دست به اقدامی تامل برانگیز زده اند. ریشه و خواستگاه این تفکر اعتقاد و باور ایشان به حل مشکلات با کار گروهی، تجمیع توانایی ها و امکانات برای حل بحران ها و معضلات خود به صورت گروهی و قبیله ای در ایران است. اینکه نتایج حاصله از این حرکت چیست و چقدر با موفقیت همراه است بحث دیگری است که در این مجال نمی توان به آن پرداخت ولی نکته تامل برانگیز آن در این است که ایشان در کشوری دیگر، به دلیل نیاز و حفظ منافع مشترک خود به این درجه از آگاهی رسیده اند که ائتلاف و کار گروهی تنها راه غلبه بر مشکلات موجود است.

در سوی دیگر صنعت قارچ کشور با پیشینه 4 دهه فعالیت تخصصی و افتخار آمیز آن، گذشت 3دهه از فعالیت انجمن صنفی پرورش دهندگان، تاسیس انجمن بستر رویش، تعاونی تولید کنندگان قارچ البرز و چندین انجمن استانی دیگر در سال های اخیر، متاسفانه همواره با معضلات و چالش های گوناگون دست بگریبان بوده به شکلی که در برخی از اوقات سبب ناامیدی و دلسردی فعالان و اعضای خانواده بزرگ قارچ ، ترک میدان تولید و حتی اجاره مزرعه ایشان شده است.

همانطور که به کرات بدان اشاره شده است ضعف در کارگروهی بزرگترین معضل در صنعت قارچ کشور است به شکلی که پس از گذشت سالیان طولانی هنوز قشر قابل توجه ای از فعالان در صنعت به شاه کلید موفقیت یعنی کار گروهی و ائتلاف همگانی  باوری نداشته و یا تنها در لسان بدان معتقد هستند.

باید پذیرفت که برای غلبه بر چالش های هفت رنگ صنعت و ایجاد آرامش و ثبات آن نیاز است تا تمامی فعالان صنعت همانند یک روح در کالبد انجمن صنفی گرد هم آمده و با پرداختن به مشکلات و چالش های صنعت از طریق اجماع و خرد جمعی بهترین و موثرترین راه کارها را طراحی و تدوین نموده و با تمام قوا به اجرای دقیق و بند بند آن در جای جای کشور پرداخته و همگان به عنوان ناظرین و بازرسان متعهد انجمن ضامن اجرایی آن باشند.

نکته قابل تامل دیگر اینکه در ماه های اخیر نه تنها  از اهالی صنعت به این حرکت مهم و کلیدی وقهی گذارده نشده بلکه در دنیای مجازی مواردی از ایجاد تشکل های جدید نظیر انجمن 2 و… دیده شده که نشان از تمایلات به موازی کاری در بین برخی از فعالان دارد غافل از اینکه تاسیس تشکل ،کلید و رمز  عبور از بحران ها نیست، بلکه آنچه که گره گشا و حلال معضلات و چالش های موجود است مشارکت فعال و موثر اعضا در این تشکل ها در رایجاد فضای ارام و امن در صنعت است.

حال به جای موازی کاری و تاسیس تشکل های جدید با نام ها و اهداف جذاب باید با حضور فعال و موثر تمام فعالان در تنها تشکل و متولی رسمی و حقیقی صنعت قارچ کشور یعنی انجمن صنفی پرورش دهندگان، دست به یک ائتلاف و همگرایی درون صنفی زد تا به بواسطه این تجمیع بتوان فضای ارام و امنی در صنعت ایجاد برای تمامی زحمتکشان آن بوجود آورد.

همانگونه که پیش از این  اشاره گردید پرداختن به علل کسب موفقیت های نسبی فعالان افاغنه در سال های اخیر و تمایل و انگیزه زیاد ایشان در ادامه راه علیرغم مشکلات فراوان موجود در کشور و اجرای فعالیت های گروهی نظیر آنچه که در مورد اجاره یک واحد تولید کمپوست گفته شد، در حوصله این مجال نمی گنجد ولی آنچه که سبب دل مشغولی و نگرانی می شود در این موضوع نهفته که به دلیل مشکلات فراوان،  دانش و رغبت بومی فعالیت پرورش قارچ در حال فروکش است که به توجه ویژه متولیان صنعت برای احیا و ایجاد جاذبه های لازم برای شکوفایی آن نیاز است.

در خاتمه باید اذعان نمود که به بهانه انتخابات پیش رو انجمن، تنها راه نجات وغلبه بر بحران ها و چالش های صنعت، ائتلاف همگانی و حضور پر رنگ و موثر همه اعضای خانواده بزرگ قارچ کشور در انجمن صنفی و مشارکت در جلسات، اجتماعات وفعالیت های آن است.

 سر دبیر

راهکارهای ارائه شده در حرف ما در صنعت قارچ برای حل چالش های پیش رو از سمت تیم کارشناسان هاگ می باشد.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا