حوادث صنعت قارچ

شناسایی ۱۰ گونه قارچ سمی در استان کردستان

قارچ‌های طبیعی ارگانیک بوده و نوع پرورشی مصنوعی که این حرف به‌هیچ‌عنوان علمی نیست

مسئول بهره‌ برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان عنوان کرد: تاکنون ۱۰ گونه قارچ سمی در این استان شناسایی‌ شده که تشخیص آن برای افراد عادی مُیسر نیست.

پیمان شریفی در صحبت‌های خود این‌گونه عنوان کرد: ۷۰ هزار گونه قارچ در دنیا شناخته‌شده که ۴۵ تا ۵۰ گونه سمی آن در ایران است.این مقام مسئول با اشاره به تنوع گونه‌ای زیاد قارچ‌های خوراکی و سمی این نکته را یادآور شد: در این استان و منطقه غرب کشور، ۱۰ گونه سمی قارچ به مرحله تشخیص رسیده است.

شریفی ضمن بیان تشابه زیاد ظاهری بین قارچ‌های خوراکی و سمی، اضافه کرد: پارسال، برداشت سنتی قارچ معضلاتی را به وجود آورد و موجب مسمومیت شمار زیادی از هم‌وطنان و حتی مرگ برخی از آنها شد. مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان خاطرنشان کرد: برخی ادعا می‌کنند که قارچ‌های طبیعی ارگانیک بوده و نوع پرورشی آن مصنوعی است که این حرف به‌هیچ‌عنوان علمی نیست.

مسمومیت ۸ نفر در شهرستان سقز

بر اساس گزارش های رسیده، در طول هفته گذشته ۸ نفر در شهرستان سقز به دلیل مصرف قارچ‌های سمی مسموم شده و به مراکز درمانی مراجعه کردند. توجه داشته باشید در صورت مصرف قارچ سمی و متعاقباً بروز عوارض و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ، دل‌درد شدید، کاهش سطح هوشیاری و اسهال) سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند. گفتنی است استان کردستان حدود ۱٬۷۸۸٬۰۰۰ هکتار منابع طبیعی شامل ۳۷۳ هزار هکتار جنگل و ۱٬۴۱۴٬۰۰۰ هکتار مرتع دارد که معادل ۶۱ درصد سطح استان را شامل می‌شود.

“پیمان شریفی” کارشناس صنعت قارچ، علاوه بر مناسب دانستن بارندگی‌های سال‌های اخیر و به‌ویژه در سالجاری، گفت: به همین دلیل زمینه رویش قارچ‌های خوراکی و سمی بیش از گذشته فراهم‌شده و در طبیعت استان کردستان نیز بیشتر از سال‌های گذشته شاهد رویش این قارچ‌ها هستیم.

شریفی با اشاره به تنوع گونه‌ای زیاد قارچ‌های خوراکی و سمی، بیان کرد: در این استان و منطقه غرب کشور، ۱۰ گونه سمی قارچ به مرحله تشخیص  رسیده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به تشابه زیاد ظاهری بین قارچ‌های خوراکی و سمی اشاره کرد. شریفی ادامه داد: سال گذشته، برداشت سنتی قارچ معضلاتی را به وجود آورد و موجب مسمومیت شمار زیادی از هم‌وطنان و حتی مرگ برخی از آنها شد.

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا