جهاد کشاورزی

شناسه‌دار شدن واحد‌های گلخانه‌ای

کد شناسایی محصول به عنوان ردیابی آن است

معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی گفت: تمام واحد‌های گلخانه‌ای سبزی و صیفی در کشور تا پایان مردادماه شناسایی و شناسه‌دار می‌شوند.

وی افزود: براساس ابلاغیه فروردین‌ماه وزیر جهادکشاورزی و دستورالعمل زمینه این ابلاغیه، در راستای ارتقاء سلامت محصولات، شناسایی واحد‌های گلخانه‌ای سبزی و صیفی در دستور کار قرار گرفته تا از این طریق کیفیت محصولات گیاهی ارتقا یابد.
فتاحی پور با اشاره به اینکه در این گردهمایی دستورالعمل شناسایی و اجرایی نظارت و فرهنگ تولید عرضه محصولات گلخانه‌ای ارائه و تبیین شد، گفت: برای اجرای این دستوالعمل، معاونت‌های تخصصی دستورالعمل‌های نظارتی را آماده و به استان‌ها ابلاغ کردند تا واحد‌های گلخانه‌ای فعال در بخش‌های مختلف شناسایی شود.

وی ادامه داد: تعیین مسوولان کیفی و اجرایی برای واحد‌های گلخانه‌ای و زیرنظارت قرار گرفتن فرایند تولید و برداشت محصولات گلخانه‌ای از مهمترین اهداف اجرای این دستور العمل است تا بتوان در پایان فصل برداشت هر محصول، کد شناسایی برای محصول صادر شود.
فتاحی‌فر اضافه کرد: کد شناسایی محصول به عنوان ردیابی آن است تا مبدا و مکان تولید محصول برای مصرف کننده داخلی یا مصرف کننده خارجی که بازار صادراتی ما است فراهم شود.
وی افزود: بر اساس آمار رسمی سال ۹۹ وزارت جهادکشاورزی بیش از ۱۷ هزار و ۱۱۷ هکتار گلخانه در سطح کشور وجود دارد که از این میزان ۱۲ هزار و ۱۷۸ هکتار محصولات سبزی و صیفی و سه هزار و ۳۷۲ هکتار مربوط به گل و گیاهان زینتی است که ۷۵ درصد سطح گلخانه‌های کشور ر ا سبزی و صیفی تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: در این طرح دوره اول کشت به صورت تشویقی و دوره کشت دوم به صورت اجباری است و بهبود مدیریت تولید در واحد گلخانه، مصرف سم و تغذیه بحث‌های مستندسازی در این طرح مورد تاکید قرار دارد.

فتاحی‌فر افزود: نظارت بر فعالیت گلخانه داران و تولید باید زیر نظر ناظران فنی باشد و همه جوانب نظارتی باید در واحد‌های گلخانه رعایت شود.

معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: مرحله تایید سلامت محصول براساس دستورالعمل‌هایی است که سازمان حفظ نباتات تدوین کرده و به تمام معاونت‌ها ابلاغ شده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا