اخبار صنعت قارچجهاد کشاورزی

شهرک‌های کشاورزی کرمانشاه

به گزارش هاگ به نقل از ایسنا – کرمانشاه از حدود یک دهه گذشته موضوع سرمایه‌گذاری در شهرک‌های کشاورزی در راستای جهش در تولیدات بخش کشاورزی و نیز ایجاد فرصت های شغلی مناسب در کشور مورد توجه قرار گرفت.

شرکت شهرک های کشاورزی، از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی کار خود را آغاز کرد و وظیفه مدیریت و پشتیبانی از زنجیره‌ تولید کشاورزی در مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی گلخانه‌ای، دامی  یا شیلاتی را به عهده گرفت.

در استان کرمانشاه هم در سالهای گذشته اقداماتی در راستای ایجاد شهرک‌های کشاورزی انجام شده که ماحصل آن فعال شدن ۳۱ هکتار گلخانه و مجتمع دامپروری با تولید سالانه ۳۳۹۵ تن محصول و تعدادی مجتمع در دست راه اندازی و نیز تلاش در جهت واگذاری اراضی بیشتر به متقاضیان است.

با این حال فعالیت های شرکت شهرکهای کشاورزی استان در آخرین نشست شورای اداری استان کرمانشاه در روز ۲۶ خرداد با انتقاد استاندار کرمانشاه مواجه شد.

بهزاد باباخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هم در این نشست اعلام کرد: متاسفانه عملکرد سازمان جهاد کشاورزی در بحث راه اندازی شهرک های کشاورزی ضعیف است، درحالیکه در شرایط فعلی ورود سرمایه گذار به حوزه کشاورزی و احداث گلخانه ها راه اندازی، این شهرک یک ضرورت جدی است.

برای اینکه ببینیم درشهرک های کشاورزی استان کرمانشاه چه خبر است به سراغ مدیر شرکت شهرک های کشاورزی استان رفتیم.

رضا زارعی، کل مساحت اراضی متعلق به شرکت شهرک‌های کشاورزی در کشور را ۳۹ هزار و ۲۰۵ هکتار عنوان کرد و افزود: این سطح در استان کرمانشاه ۸۷۵ هکتار است که ۸۳۰ هکتار آن شامل اراضی دولتی و ۴۵ هکتار هم به اراضی بخش خصوصی(یک مجتمع پرورش قارچ در شهرستان جوانرود و یک شهرک گلخانه ای در میاندربند کرمانشاه) اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: استان کرمانشاه از نظر برخورداری از اراضی شهرک های کشاورزی نهمین استان کشور است.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه هم اکنون ۱۸ شهرک و مجتمع کشاورزی دارد، گفت: از این تعداد ۱۶ شهرک و مجتمع دولتی و دو شهرک به بخش خصوصی تعلق دارد.

زارعی با بیان اینکه هم اکنون ۳۱ هکتار از شهرک های کشاورزی استان در قالب سه مجتمع دامپروری (پنج هکتاری پریوه در شهرستان هرسین، پنج هکتاری نهرابی در شهرستان روانسر و ۱۲ هکتاری گاوشیری میرآباد در شهرستان ثلاث باباجانی) و یک مجتمع تولید قارچ (۹ هکتاری ماهیدشت) در مرحله تولید قرار دارند، گفت: این مجتمع ها هم اکنون سالانه ۳۳۹۵ تن محصول شامل۴۸۰ تن گوشت قرمز، ۱۷۶۵ تن شیر، ۱۰۵۰ تن قارچ و ۱۰۰ تن سبزی و صیفی تولید می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه  از ابتدای امسال ۲.۲ هکتار گلخانه در شهرستان اسلام آباد غرب به مرحله تولید رسیده، گفت: تا پایان سال یازده هکتار گلخانه دیگر نیز در این  شهرستان به مرحله تولید خواهد رسید و  پیش بینی می شود تا پایان سال افزایش۲۶۰۰ تنی در مجموع  تولیدات شهرکهای کشاورزی استان را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۴۲ هکتار از اراضی شرکت شهرک های کشاورزی در استان شامل سه گلخانه و یک مجتمع دامپروری به سرمایه گذار واگذار شده، گفت: یک طرح ۱۶ هکتاری(مجتمع دامپروری قروتک گیلان غرب) نیز آماده واگذاری به سرمایه گذار است.

وی با بیان اینکه ۱۴۹ هکتار از اراضی متعلق به شهرک های کشاورزی استان در حال انتقال به شرکت بوده و بعد از واگذاری در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت، گفت: ۴۸۷.۶ هکتار از اراضی شرکت شهرک های کشاورزی استان نیز در حال آماده کردن زیرساختها برای واگذاری به سرمایه گذاران است و به محض فراهم شدن زیرساختهای لازم نظیر راه دسترسی، زیرساخت های آب، برق و … به سرمایه گذاران واگذار خواهد شد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا