بیماری‌ های قارچ خوراکی

شیوه های حذف بیماری قارچ

به‌منظور کنترل برخی از بیماری ها، تیمار موفق لکه‌های بیماری ضروری است. در اکثر مزارع  به‌خصوص کوچک‌ترین آنها این کار به‌وسیله تیم حذف بیماری قارچ انجام می‌شود.

هاگ- اعضای تیم به‌ طور معمول همراه یا در امتداد تیم برداشت کار خود را انجام می‌دهند. کار چنین تیمی تشخیص و جداسازی یا حذف هر نوع بیماری قبل از پخش آن است.

ازآنجایی‌که مدیریت بیماری‌ها یک شغل مهم است و انجام آن به مهارت بالا نیاز دارد. اعضای تیم، باید برای تشخیص بیماری‌ها و هر نوع اختلال رشد در محصول آموزش‌دیده باشند. یک تیم ماهر حذف بیماری به‌سرعت بیماری‌های معمول قارچ را تشخیص داده و شناسایی می‌کنند.

هم‌چنین اعضای تیم باید به ابزارهای روشنایی و ضدعفونی آلودگی مجهز باشند. درصورتی‌که فعالیت آنها به‌درستی انجام نشود خود آنها ممکن است سبب پراکنده شدن بسیار زیاد آلودگی و بیماری قارچ‌ها در فارم شوند. به‌این‌علت و همچنین به دلیل اینکه اعضای تیم حذف بیماری، اغلب نسبت به قارچ چین‌ها به سالن‌های بیشتری وارد می‌شوند باید لباس‌های مناسبی به تن داشته باشند و بایستی برای هر سالن تعویض شوند.

نکات اساسی

  • بایستی همه افراد تیم حذف بیماری، بین هر سالن چکمه‌های خود را در حوضچه ضدعفونی فروببرند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.
  • بیماری‌های تیمار نشده، توسط اسپورها، مگس‌ها، کنه‌ها، آب یا پرسنل منتشر می‌شوند.
  • حذف و یا جداسازی بیماری به‌خصوص قبل از آبیاری یا برداشت بر عهده تیم حذف بیماری است.

معمولاًبیماری تارعنکبوتی، ورتیسلیوم و مایکوگون بیماری‌هایی هستند که توسط تیم حذف بیماری تیمار می‌شوند. تیم، کار خود را از تمیزترین و جدیدترین سالن شروع و به سالن‌های با آلودگی بیشتر ختم می‌کند.

این عملیات در انتهای فلاش نخست قارچ آغاز می‌شود اما گاهی شروع حذف بیماری‌ها قبل از آماده شدن قارچ‌ها برای برداشت آغاز می‌شود. مشاهده خیلی زود بیماری، نشان دهنده سهل انگاری در اجرای عملیات مناسب بهداشتی است و باید شناسایی و اصلاح شود.

مراحل اطمینان از اجرای صحیح تیم حذف بیماری

– شناسایی: تیم حذف بیماری قارچ بایستی به‌منظور تشخیص اختلالات و به‌خصوص مراحل اولیه گسترش بیماری قارچ‌ها آموزش ببینند.

– نور: نور کافی در اختیار تیم حذف بیماری قرار گیرد تا مراحل اولیه بیماری را به‌آسانی ببینند.

– ضدعفونی کردن: تیم حذف بیماری، باید بین هر سالن، از پادری دارای ضدعفونی‌کننده استفاده کنند.

– جداسازی: تیم حذف بیماری باید در استفاده از تکنیک‌های مناسب جداسازی و حذف آلودگی‌ها تعلیم‌دیده باشند.

– داشتن مجوز: کار این گروه باید در اولویت باشد و زمان کافی و مجوز لازم برای تکمیل آن را داشته باشند. مدیریت مجموعه باید اهمیت کار تیم حذف بیماری را درک کند.

– دسترسی: تیم حذف بیماری باید مجوز کار در یک سالن، قبل از آبیاری یا برداشت را داشته باشد.

– زمان‌سنجی: زمان شروع کار و تعداد دفعات مراجعه تیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای نمونه، بازرسی قبل از برداشت فلاش اول محصول معمولاً ضروری نیست اما درصورتی‌که بیماری پیدا شود ضرورت پیدا خواهد. از تیم نباید درجایی که شانس موفقیت وجود ندارد استفاده کرد.

برای مثال، به دنبال کنترل بیماری تارعنکبوتی درجایی باشیم که تمام بستر یک فلش کاملاً توسط قارچ‌های باز پوشیده شده باشد.

مرحله دوم اجرای نکات ضروری

– بازرسی: تعداد دفعات بازرسی به‌طورمعمول یک بار در روز است اما در برخی موارد ممکن است دو بار در روز نیاز باشد.

-نمک سود کردن: قارچ‌های آلوده به ورتیسلیوم یا مایکوگون باید به‌دقت و کاملاً بانمک پوشیده شوند. این تیمار باید تا ناحیه‌ای دو برابر شعاع قابل‌ مشاهده لکه بیماری پوشش داده شود.

-استفاده از دستمال خیس: همه نواحی آلوده به بیماری تارعنکبوتی بایستی با دقت با دستمال‌کاغذی خیس پوشش داده شود تا کمترین آسیب به سطح بستر وارد شود. سپس دستمال بانمک از لبه‌ها به سمت مرکز پوشش داده شود تا کاغذ به سمت پایین برود و اسپورها به تله بیفتند و از گوشه‌های دستمال خارج نشوند.

– حذف فیزیکی: بهتر است قارچ های بزرگ آلوده به مایکوگون و ورتیسلیوم (به جزو تارعنکبوتی) به‌طور فیزیکی حذف شوند زیرا پوشاندن آنها بانمک دشوار است. حذف فیزیکی آلودگی به این دلیل که ممکن است به‌آسانی سبب پخش شدن بیماری شود نیازمند توجه ویژه‌ای است.

لکه‌های بیماری هرگز نباید به‌طور مستقیم دست‌کاری شوند بلکه باید با استفاده از کاغذ یا دستکش یک‌بار مصرف (فقط یک‌بار مصرف استفاده شود) چیده و حذف شوند.

-جمع آوری: قارچ‌های آلوده نیز باید جمع‌آوری و درون کیسه قرار داده شوند یا اگر تعداد آنها کمتر است در یک سطل دارای مواد ضدعفونی‌ کننده قرار داده شوند. ناحیه‌ای که قارچ بیمار از آن برداشته‌شده است را باید بانمک پوشاند. حذف کیسه‌های حاوی قارچ‌های آلوده باید با دقت زیادی انجام شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری‌های قارچ خوراکی همراه تیم هاگ باشید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا