صادرات قارچ خوراکی و دارویی

صادرات قارچ دکمه‌ای ایران

صادرات ٩٧٥تن قارچ به عراق و روسيه

همراه ما باشید با گزارش کوتاهی از صادرات قارچ دکمه‌ای ایران، صادرات کالا یا خدماتی است که در یک کشور تولید می‌شود و به کشور دیگری فروخته می‌شود.

 

صادرات ٩٧٥تن قارچ به عراق و روسيه، مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در خصوص افزایش ظرفیت تولید قارچ، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال تولید قارچ خوراکی در کشور به ۱۵۰ هزار تن افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، غلامرضا تقوی در توضیحات این خبر گفت: برای سال جاری ۱۰ هکتار افزایش سطح زیر کشت قارچ خوراکی هدف‌گذاری شده که از این سطح تا امروز ۷ هکتار آن محقق شده است.

تقوی همچنین با در نظر گرفتن شرایط جدید پیش‌بینی کرد که با افزایش ۱۰ هکتاری سطح زیر کشت قارچ خوراکی، ۱۳ هزار تن به تولید و ۷ هزارتن به صادرات این محصول افزوده شود.

شرایط صادرات

این مدیرکل در سخنان خود ضمن بیان این مطلب که  از ابتدای سال جاری تا آبان ماه ۹۷۵ تن قارچ خوراکی به کشورهایی مانند عراق و روسیه صادرشده است، در همین رابطه اضافه کرد: رقبای اصلی ایران در صادرات قارچ خوراکی چین، مجارستان و برخی کشورهای اروپایی هستند.

این مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صادرات قارچ دکمه‌ای و ظرفیت تولید قارچ خوراکی در سال ۹۵ را ۱۳۷ هزار تن عنوان کرد و این نکته را یادآور شد: نزدیک به ۹۸ درصد این میزان تولید قارچ دکمه‌ای و ۲ درصد قارچ صدفی بوده است.

تهران، البرز و اصفهان، استان‌های برتر

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سهم استان‌ها در این دستاورد گفت: میانگین عملکرد تولید قارچ در کشور ۲۰ کیلوگرم در مترمربع است و استان‌های تهران، البرز و اصفهان جزو استان‌های برتر تولید این محصول هستند.

برنامه‌های سازمان

تقوی در ادامه با اشاره به برنامه‌های پیش رو، ایجاد تنوع در تولید گونه‌های قارچ را از برنامه‌های این دفتر برشمرد و ادامه داد: برنامه ساماندهی و توسعه دست‌کم چهار گونه قارچ ترافل، شاه صدف و قارچ صدفی، شی تاکه و گنودرما تدوین‌شده است و هر یک ازاین‌گونه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردارند.

وی در ادامه توضیحات خود درباره برنامه‌های سازمان، اصلاح و بازسازی و تجهیز واحدهای تولید قارچ و افزایش واحدهای تولیدی اسپان (بذر قارچ) را از دیگر برنامه‌ها در حوزه این محصول برشمرد.

سرانه مصرف قارچ

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاها دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی درباره مصرف سرانه قارچ گفت: مصرف سرانه این محصول در ایران برای هر نفر یک کیلوگرم است که تلاش می‌کنیم این عدد را در طول برنامه ششم توسعه به بیش از یک کیلو نیم کیلوگرم برسانیم.

این مقام مسئول متوسط مصرف سرانه جهانی قارچ خوراکی را ۲ کیلوگرم و در اروپا ۴ کیلوگرم اعلام کرد و در ادامه تقویت انجمن تولیدکنندگان قارچ کشور را از اقدام‌های مؤثر دانست و در همین رابطه ادامه داد: ما با همکاری این انجمن افزایش مصرف سرانه قارچ خوراکی و ایجاد زنجیره‌های تولید در کشور را دنبال خواهیم کرد.

وی در پایان سخنان خود در خصوص صادرات ٩٧٥تن قارچ این نکته را خاطرنشان کرد: این انجمن در چرخه صدور پروانه تأسیس و بهره‌برداری از واحدهای تولید قارچ نیز ورود پیدا کرده و از ظرفیت‌های آن درزمینه آموزشی نیز استفاده خواهیم کرد.(۴ اسفند ۱۳۹۶ )

اخبار صادرات قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا