اخبار صنعت قارچصادرات قارچ خوراکی و دارویی

صادرات قارچ نیازمند حمایت و توسعه زیر ساخت ها

صادرات قارچ نیازمند حمایت و توسعه زیر ساخت ها، به گفته کارشناسان کشاورز اگر روند تولید قارچ در قم همین شکل توسعه ای خود را ادامه دهد ظرفیت صادرات به کشورهای منطقه وجود دارد و تولیدکنندگان قارچ قم در حال برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول در آینده نزدیک هستند.

به گزارش هاگ به نقل از قم فردا با توجه به کمبود آب در استان قم برای تغییر الگوی کشت در استان قم کارگروه‌های ویژه‌ای شکل‌گرفته و برای این منظور نیز گیاهانی برای کشت در قم ترویج‌شده که مناسب و مقاوم در برابر بی‌آبی و شوری باشد، گیاهان گلخانه‌ای و باغات پسته برای کشت در اقلیم قم مناسب‌تر است.

توسعه کشت قارچ در استان قم به دلیل اشتغال بالا و کم آب بر بودن آن مورد توجه است و سالانه بیش از دو هزار تن قارچ در استان قم تولید می شود.در کل استان نزدیک به ۶ واحد تولید قارچ صنعتی وجود دارد  که از این میزان چهار واحد در بخش خجلستان واقع شده است.

 قارچ ارزش غذایی بسیار بالایی دارد قارچ کاهنده کلسترول و قند خون است و دارای  ویتامین های ب یک ، ب دو،  ب شش و ویتامین د است.

در این زمینه محمدعلی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم اظهار داشت: در برنامه الگوی کشت یکی از مواردی که برای ما دارای اهمیت است توسعه کشت گلخانه ای است گلخانه ها از لحاظ ایجاد اشتغال، میزان مصرف آب و درآمد زایی نسبت به کشاورزی سنتی سرآمد است.

وی افزود:  میزان مصرف آب در کشت گلخانه ای یک دهم آب نسبت به کشاورزی سنتی است و از لحاظ اشتغالزایی ده برابر بیشتر ایجاد اشتغال می کند با توجه به اینکه استان قم از لحاظ اقلیمی جز استان های کم آب است و از طرفی خشکسالی های چند سال اخیر باعث شده به سمت توسعه گلخانه ها برویم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد: از جمله تولیدات کم آب بر و به صرفه تولید قارچ در استان است که افضل بر گلخانه است در کشت قارچ آب کمتری نسبت به گلخانه ها مصرف می شود همچنین نسبت به گلخانه های معمولی اشتغال بیشتری ایجاد می کند.

وی تصریح کرد:  به همین منظور مشوق توسعه واحدهای پرورش قارچ در استان قم هستیم و در برنامه های سازمان نیز توسعه واحدهای پرورش قارچ جز اولویت ها است.

سلامی خاطرنشان کرد: برداشت قارچ از سطح  در استان قم بالا است و سالانه بیش از ۲ هزار تن قارچ در استان تولید می  شود در حال حاضر در رده ۱۶ کشوری قرار داریم اما با افتتاح پروژه ها در  چند هفته قبل پیش بینی می کنیم به رتبه چهارم تولید قارچ در کشور برسیم.

وی تاکید کرد: قارچ استان قم به استان های اطراف نیز صادر می‌شود و اگر روند تولید قارچ در قم همین شکل توسعه ای خود را ادامه دهد باید به مسئله صادرات به خارج از کشور نیز ورود کنیم و این ظرفیت در استان وجود دارد.

همچنین عباس خان میرزایی از تولید کنندگان برتر قارچ استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: ۲ هکتار سطح مجموعه تولیدی قارچ شبنم کوثر می باشد که از سال ۹۴ با سرمایه ۳۰ میلیارد تومانی فعالیت را آغاز و سال ۹۶ فاز اول به بهره برداری رسید، سالن های فاز قدیم ۳ هزار متر می باشد و فاز جدید که در هفته دولت افتتاح شد ۳۷۰۰ متر می باشد.

وی تصریح کرد: در فاز قدیم حدود ۴۰ نفر مشغول به کار بودند و با اضافه شدن فاز جدید حدود ۹۰ اشتغال جدید ایجاد شد و جمعا ۱۳۰ نفر اشتغال در این شرکت تولیدی ایجاد شده است.

خان میرزایی ادامه داد: از فاز قدیم ۲۸۰ تن در سال قارچ تولید می شد با اضافه شدن فاز جدید هزار تن به تولیدات سالانه افزوده می شود که مجموعا حدود هزار و ۲۸۰ تن تولید قارچ خواهیم داشت.

تولید کننده برتر قارچ در استان قم ادامه داد: تولیدات قارچ این شرکت علاوه بر قم به استان های همجوار نیز صادر می شود و با توجه به افتتاح فاز جدید و افزایش تولید در حال برنامه ریزی برای صادرات به کشورهای منطقه هستیم‌.

بر اساس آمار جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۷ سطح زیر کاشت قارچ دکمه‌ای در کل کشور در حدود ۸۱۶ هکتار بوده که در حدود ۱۶۴ هزار تن قارچ از آن برداشت شده است. در سطح جهانی نیز در سال ۲۰۱۹(بر اساس آمار فائو) کشورهای چین،‌ ژاپن و آمریکا به ترتیب با تولید ۹ میلیون، ۴۷۰ هزار و ۳۸۳ هزار تن انواع قارچ، رتبه‌ی اول تا سوم را دارا می‌باشند. در این رتبه‌بندی ایران در جایگاه نهم جهان قرار دارد.

بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران ۲۹۷۶ تن به ارزش ۳۵۸۵.۳ هزار دلار صادرات قارچ خوراکی در سال جاری بوده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا