حرف ما در صنعت قارچ

صادرات قارچ

شواهد و شنیده های روزهای اخیر صادرات قارچ کشور حاکی از آن است که قارچ های صادراتی هم به لحاظ وزن و هم به لحاظ کیفیت دچار افت شدیدی شده و از استانداردهای مربوطه آن فاصله بسیاری پیدا کرده است. این موضوع سبب بروز نگرانی نزد آحاد فعالان صنعت قارچ کشور شده است.

در سال های اخیر صادرات فصلی قارچ خوراکی در شش ماهه دوم هر سال، همچون روحی در کالبد نیمه جان صنعت و سبب شعف و اشتیاق فعالان و امید ایشان برای ادامه تولید و تحمل مشکلات لایتناهی تولید در کشور شده است.

به نظر میرسد تعداد معدودی از مزارع  پرورش یا واسطه هایی که در حال حاضر به امر صادرات قارچ پرداخته اند، آگاهانه و به دلایل قابل تصوری اقدام به کم فروشی و کاهش عمدی در کیفیت محصولات ارسالی خود نموده اند، غافل از اینکه خسارات و مشکلات ناشی از این نابخردی، دودی در چشم صنعت قارچ کشور و فعالان عرصه تولید است.

از مهمترین آسیب های این روش کار ناپسندیده می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • خدشه دار شدن اعتبار جهانی و منطقه ای صنعت قارچ کشور بعنوان هفتمین تولید کننده برتر جهان.
  • سلب اعتماد مشتریان بازارهای هدف و حذف قارچ ایران از لیست تامین کننده های مطرح.
  • از دست دادن بازارهای هدف و جایگزینی آن توسط رقبا با محصولات بهتر برای تمام فصول.
  • معدوم شدن محموله های نامرغوب و وارد شدن خسارات چند ده میلیونی به تولید کنندگان و صادرکنندگان آن.
  • با حذف بازار صادرات در شش ماهه دوم و سرازیر شدن آن به بازارهای داخلی، به دلیل افزایش عرضه در مقایسه با تقاضا، با کاهش شدید قیمت ها، مجددا صنعت دچار تلاطم و خسارات سنگین مالی و اعتباری به همه تولید کنندگان وارد خواهد شد.

در خاتمه باید افزود به جای اینکه با افزایش کیفیت محصول، میخ خود را در بازارهای منطقه محکم کنیم تا عدم حضور چند ماهه محصولات خود در بازار برای مشتریان و مصرف کنندگان محصولات ایرانی را تحمل پذیر کنیم، متاسفانه با نیت کسب سود موقت برخی از همکاران با دست خود میخ تابوت صادرات قارچ کشور را می کوبیم.

سر دبیر

برای آشنایی با چالش های درون صنفی و راهکارهای پیشنهادی حرف ما در صنعت قارچ هاگ را دنبال کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا