صادرات قارچ خوراکی و دارویی

صادرات ٣٥تن ترافل بومی به اروپا

تولید قارچ ترافل یکی از مصادیق برنامه اقتصادی مقاومتی و اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر است

صادرات ٣٥تن ترافل بومی به اروپا، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی عنوان کرد: در سه ماهه نخست امسال بیش از ۳۵ تن قارچ ترافل بومی تولیدشده در عرصه‌های جنگلی مناطق زاگرس و استان‌های شمالی به کشورهای اروپایی صادر شد.

قیمت ترافل در کشور و جهان

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، تقوی با تشریح شرایط حال حاضر بازار قارچ ترافل سیاه، قیمت این قارچ بومی موسوم به Aestvium در بازار داخلی را، بین ۳۵ تا ۱۰۰ هزار تومان  به ازای هر کیلوگرم و در بازارهای بین‌المللی ۱.۵ تا ۶ میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد:  تولید قارچ ترافل یکی از مصادیق اجرایی شدن برنامه اقتصادی مقاومتی و اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود، در خصوص برنامه‌های پیش رو در تولید این قارچ گفت: برای تولید ارقام ارزشمند قارچ ترافل طرح فنی و اجرایی آن تهیه و ۵ استان لرستان، ایلام، اردبیل، گلستان و گیلان به‌عنوان پایلوت انتخاب‌شده‌اند.

تقوی در توضیحات بیشتر خود گفت: در استان لرستان با تفاهمی که برای اجرای طرح تولید قارچ ترافل Aestvium با استانداری و رییس سازمان جهاد کشاورزی این استان انجام داده‌ایم قرار است، این رقم قارچ در سطح ۴ هکتار کشت شود.

ترافل؛ احیا و صیانت از جنگل

وی در خصوص مزایای رشد و پرورش این قارچ، اضافه کرد: قارچ ترافل باریشه گیاهانی مانند فندق و درختان بلوط همزیستی دارد و به احیا و صیانت از جنگل‌ها و اقتصادی‌تر شدن باغ‌های فندق کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی در خصوص شرایط تولید این محصول گران‌بها، بیان کرد: به ازای هر هکتار کشت قارچ ترافل پس از ۵ سال می‌توان ۲۰ تا ۹۰ کیلوگرم محصول در عرصه‌های جنگلی و باغ‌های فندق تولید کرد و تا ۳۰ سال نیز قابلیت برداشت وجود دارد.

وی در یکی از طرح های جالب در همین راستا ، تلقیح قارچ ترافل از طریق تزریق به ریشه برای تقویت درختان قدیمی بلوط که دچار تنش زیستی و محیطی شده اند را از برنامه های این دفتر عنوان کرد.

ترافل؛ کمک به حفظ رطوبت خاک

تقوی از خصوصیات جالب این قارچ شگفت‌انگیز گفت: قارچ ترافل با توجه به این‌که از نوع مایکورایزها هستند قادرند عناصر خاک را در ریشه جذب و رطوبت بیشتری در اطراف ریشه درختان بلوط نگهدارند.

وی با اشاره به  شرایط کنونی و اهمیت نیازهای آموزشی و ترویجی تولید قارچ ترافل، اضافه کرد: به‌منظور ساماندهی بهره‌برداران عرفی قارچ ترافل بومی در عرصه‌های جنگلی درختان بلوط برنامه آموزشی، اطلاع‌رسانی و ترویجی تدوین‌شده و نخستین دوره آموزشی در راستای ارتقای تولید، برداشت و بسته‌بندی این محصول دریکی از استان‌های شمالی در اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی بابیان اهمیت جایگاه این قارچ در بازارهای جهانی، تصریح کرد: ورود به تولید این قارچ علاوه بر ارتقای صادرات و حضور در بازارهای جهانی، موجب اشتغال‌زایی جدید و تقویت حلقه‌های پیشین و پسین تولید می‌شود.

وی در ادامه صادرات ٣٥تن ترافل ضمن اشاره به این‌که در حال حاضر مرکز تلقیح نهال از طریق قارچ ترافل در کشور موجود نمی‌باشد، خاطرنشان کرد: چنانچه نهال‌ های تلقیح شده برای اجرای پایلوت، یک بار به کشور وارد و مرکز تلقیح نهال در ایران راه‌اندازی شود، حلقه نخست این طرح برای تهیه نهاده و حلقه‌های سورتینگ، بسته‌بندی و صادرات نیز فعال خواهد شد.

تقوی درباره رونق بازار محصولات این نکته را یادآور شد: در حوزه قارچ، ارقام متنوعی باید داشته باشیم تا در معرض تهدید تک‌محصولی شدن قرار نگیریم ضمن آن‌که بتوانیم سرانه مصرف این محصول را که کمتر از یک کیلوگرم در کشور است تا پایان برنامه ششم به بیش از ۱.۵ کیلوگرم برسانیم.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: در این راستا طرحی را برای تولید قارچ شیتاکه، گانودرما و شاه صدف را نیز آماده کرده‌ایم.

در این ویدئو با رونق اقتصادی با صادرات قارچ دنبلان با ما همراه باشید.

 

صادرات بیش از ۲۰۰ تن قارچ دنبلان

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل از برداشت بیش از ۲۰۰ تن قارچ دنبلان یا ترافل و صادرات آن به کشورهای خارجی خبر داد.

قارچ ترافل نوعی قارچ غده ای زیرزمینی است که مزه ای طعم و رایحه ای فوق العاده و خواص بسیار زیادی دارد و در نزدیکی ریشه بعضی از درختان و گیاهان میروید و به دلیل دشوار بودن پرورش آن و کمیاب بودن آن در طبیعت قیمت بسیار بالایی دارد.(۱۹ فروردین ۱۳۹۹)

 

اخبار صادرات قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا