صادرات قارچ خوراکی و دارویی

صادرات ۱۶ تن قارچ ترافل از گالیکش به خارج از کشور

بهره‌برداری از قارچ ترافل به بخش خصوصی واگذار شد

صادرات ۱۶ تن قارچ ترافل از گالیکش به خارج از کشور، برای نخستین بار علاقه‌مندان و متقاضیان جمع‌آوری «قارچ ترافل» در یک سامانه ساماندهی شده تا آموزش‌های لازم را ببینند.

بر اساس گزارشات خبرگزاری هاگ، صفر سیجانی در رابطه با مشارکت بخش خصوصی این‌چنین اظهار کرد: برای نخستین بار بهره‌برداری از «قارچ ترافل» به بخش خصوصی واگذار شد تا این قارچ به‌ صورت اصولی جمع‌آوری شود.

طبق اظهارنظر مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش:  ۶۰۰ نفر متقاضی جمع‌آوری «قارچ دنبلان» در سامانه ثبت‌نام کرده که از این تعداد ۴۸۵  نفر آموزش اصولی جمع‌آوری این قارچ را دیده و گواهی لازم را دریافت کردند.

برنامه‌های آینده

ایشان ضمن بیان این مطلب که حتی جمع‌آوری اصولی «قارچ ترافل» توسط نیروی انسانی به منابع طبیعی و تکثیر این قارچ صدمه می‌زند، افزود: در تلاش هستیم تا در سال‌های آینده جمع‌آوری این قارچ تنها توسط حیوان آموزش‌دیده (سگ) صورت گیرد و افرادی می‌توانند در جمع‌آوری این قارچ به بخش خصوصی همکاری کنند که سگ آموزش‌دیده داشته باشند.

بر اساس گفته‌های مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش، پیش‌بینی می‌شود امسال بخش خصوصی به‌طور میانگین ۱۶ تن قارچ ترافل  (دنبلان) را به کشورهای همسایه صادر کند.

ایشان پیرامون تعهدات بخش خصوصی در قبال واگذاری بهره‌برداری «قارچ ترافل» این نکته را یادآور شد: در قبال بهره‌برداری و صادرات «قارچ ترافل» توسط بخش خصوصی، این پیمانکار موظف است تا ۸۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی شهرستان را به‌وسیله نهال‌کاری و کشت دانه‌های جنگلی احیا کرده و در نگهداری و حفاظت از این عرصه‌ها  به مدت یک سال کوشا باشد.

ترکیه، بزرگ‌ترین صادرکننده «قارچ ترافل»

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش تأکید کرد: در حال حاضر ترکیه بزرگ‌ترین بهره‌بردار و صادرکننده «قارچ ترافل» در دنیا است و با فرآوری این محصول به‌صورت  فریز کردن، خشک‌کردن و تهیه سس توانسته ۴ هزار نفر را در این حوزه اشتغال‌زایی کند.

در پایان ایشان در خصوص صادرات ۱۶ تن قارچ ترافل این‌چنین عنوان کرد: در ایران این محصول خام‌فروشی می‌شود، ما هم بتوانیم این محصول را فرآوری کنیم ارزش‌افزوده آن افزایش پیدا می‌کند.

اخبار صادرات قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا