با کارشناسان

روش تشخیص قارچ سمی از خوراکی از نگاه دکتر آصف

هیچ روش شناسایی بدون انجام آزمایش، برای تشخیص قارچ‌ ها وجود ندارد

روش تشخیص قارچ سمی از خوراکی از نگاه دکتر آصف، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: هیچ روش شناسایی برای تشخیص و تفکیک قارچ های سمی از خوراکی وجود ندارد و تقریبا تمامی قارچ های خودرو و وحشی روییده در طبیعت سمی هستند!

دکتر محمدرضا آصف اظهار داشت: تشخیص قارچ سمی و غیر سمی (خوراکی) برای افراد عادی غیر ممکن است و هیچ روش شناسایی بدون انجام آزمایش، برای تشخیص آن ها وجود ندارد.

وی افزود: تنها افرادی که می توانند قارچ های سمی را از خوراکی و غیرسمی تشخیص دهند، افراد دارای تخصص قارچ شناسی و حاضر در آزمایشگاه های قارچ شناسی هستند.

دکتر آصف ادامه داد: علاوه بر آن هیچ روش واضح و غیر واضحی نیز برای شناسایی آن ها وجود ندارد.

مسئول تشخیص قارچ های سمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: به عنوان مثال چند سال گذشته در منطقه غرب کشور در میان گونه قارچ غیرسمی، قارچ سمی رویش پیدا کرده که این دو گونه دقیقا شبیه یکدیگر بودند و همین امر موجب شد تا افراد محلی هم قارچ های سمی و غیرسمی را با یکدیگر برداشت و مصرف کنند که در نهایت موجب مسمومیت بسیاری از افراد نیز شد.

وی تاکیدکرد: تنها راه جلوگیری از بروز مسمومیت با قارچ ها این است که احتیاط کرد و قارچ هایی که در طبیعت می رویند را مصرف نکنید و فقط از قارچ های پرورشی تهیه شده از مراکز مجاز مصرف نمایید.

دکتر آصف تصریح کرد: تمامی قارچ های پرورشی که در واحدهای تولیدی قارچ (مزارع قارچ) کشت و تولید می شود، غیر سمی بوده و مصرف آن ها هیچ گونه مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

این دکتر قارچ شناسی در ادامه بیان کرد: رویش حدود 3800 گونه قارچ در ایران شناسایی شده که از میان آن ها 1000 گونه دارای کلاهک بوده و قابل رویت است.

وی افزود: از 1000 گونه مذکور حدود 100 گونه سمی و غیرخوراکی هستند و از آن 100 گونه هم 10 گونه بسیار سمی و کشنده می باشند.

دکتر آصف ادامه داد: 100 گونه قارچ سمی در اغلب مناطق شرقی، شمال شرقی، شمالی، شمال غربی و غرب کشور بسته به نوع گونه، جغرافیا و فصل می روید. وی تصریح کرد: رویش 10 گونه کشنده نیز در مناطق مختلف کشور پراکنده است.

روش تشخیص قارچ سمی از خوراکی و غیرسمی
روش تشخیص قارچ سمی از خوراکی و غیرسمی

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی خاطرنشان کرد: تقریبا تمامی قارچ های سمی که در ایران می روید از نوع گوارشی بوده و مشکل گوارشی ایجاد می کند.

وی گفت: بر اثر تماس با قارچ سمی، مسمومیت ایجاد نمی شود و فقط ممکن است حساسیت های پوستی ایجاد شود.

نشست خبری قارچ‌ سمی در انجمن قارچ با حضور جناب مهندس تقوی مدیر امور باغبانی، گلخانه‌ای و قارچ جهاد کشاورزی و جناب آقای دکتر محمدرضا آصف در مورد کشف و علل مشکلات به وجود آمده از قارچ‌های سمی و با شناسایی دو گونه از قارچ‌های خودرو به‌ عنوان علل مسمومیت هموطنان برگزار گردید؛ که طی آن دکتر آصف قارچ شناس برجسته کشور و عضو هیات علمی مجتمع گیاه پزشکی صحبت هایی را در این رابطه انجام دادند و طی آن به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ دادند.

صحبت‌های جناب آقای دکتر آصف عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در حاشیه نشست خبری مخاطرات مصرف قارچ‌های وحشی و خودرو

 

روش تشخیص قارچ سمی از خوراکی از نگاه دکتر آصف قسمت اول:

 

روش تشخیص قارچ سمی از خوراکی از نگاه دکتر آصف قسمت دوم:

 

روش تشخیص قارچ سمی از خوراکی از نگاه دکتر آصف قسمت سوم:

با کارشناسان صنعت قارچ همراه باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا