جهاد کشاورزی

نارضایتی کشاورزان فریمانی از بیمه محصولات کشاورزی

صدور مجوز محصول سالم باغی و گلخانه‌ای در فریمان

به گزارش هاگ به نقل از ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی فریمان گفت: تأخیر در پرداخت‌ غرامت‌ها و پایین بودن تعهد بیمه محصولات زراعی موجب شده تا کشاورزان این شهرستان از وضعیت بیمه گلایه‌مند باشند.

علی کاظمی فریمانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی در شهرستان فریمان افزود: سطح زیر کشت محصولات زراعی آبی ۱۸ هزار هکتار، سطح زیرکشت زراعی دیم ۲۴ هزار هکتار و سطح زیر کشت باغی آبی ۴۳۴۲ هکتار است.

وی از گندم با ۷۰۰۰ هکتار آبی و ۱۰ هزار هکتار دیم، جو با ۲۰۰۰ هکتار آبی و ۵۰۰ هکتار دیم، گوجه فرنگی با ۱۳۰۰ هکتار، سیب زمینی ۷۲۵ هکتار، چغندر قند ۱۸۵۰ هکتار، ذرت ۷۰۰ هکتار، سیب ۵۹۰ هکتار، گلابی ۶۵ هکتار، گیلاس ۱۷۱ هکتار، قارچ با تولید ۲۱۰۰ تن در سال به عنوان مهم‌ترین محصولات شهرستان فریمان نام برد.

مدیر جهاد کشاورزی فریمان با بیان اینکه رتبه دوم استان در تولید قارچ خوراکی مربوط به این شهرستان است، ادامه داد: از ابتدای امسال به دلیل خشکسالی و گرما خسارت‌های بسیاری به بخش کشاورزی شهرستان از جمله بیش از ۲۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران وارد شده است.

وی همچنین به وضعیت بیمه محصولات کشاورزی در شهرستان اشاره کرد و گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ حدود ۹۴۰۰۰ رأس دام سبک روستایی، ۱۷۰۰ رأس دام صنعتی، ۲۳۹۲ رأس گاوهای بومی آمیخته، ۱۹۴۹۰ قطعه بوقلمون گوشتی، ۳۷ هزار و ۹۴۲ قطعه مرغ تخم‌گذار تجارتی، ۹۲۰ هزار و ۲۵۰ قطعه نیمچه مرغ گوشتی تحت پوشش بیمه قرار دارند.

کاظمی فریمانی از بادام آبی پیوندی به میزان چهار هکتار، سیب ۱۶ هکتار، زعفران هشت هکتار به عنوان محصولات باغی و جو آبی به میزان ۷۹۰ هکتار، کلزا آبی ۵۳ هکتار، گندم آبی ۳۶۸۱ هکتار و گندم دیم ۲۰۰۰ هکتار به عنوان محصولات زراعی نام برد که در سال زراعی جاری تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارند.

وی یادآور شد: در سال زراعی گذشته صندوق بیمه کشاورزی ۶۰ میلیارد ریال به کشاورزان غرامت پرداخت نموده که ۴۰ میلیارد ریال آن مربوط به بخش زراعت و ۲۰ میلیارد ریال دیگر مربوط به بخش دام بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی فریمان در همین خصوص اظهار کرد: تأخیر در پرداخت غرامت‌ها و پایین بودن تعهد بیمه محصولات زراعی موجب شده تا کشاورزان از وضعیت بیمه محصولات کشاورزی ناراضی باشند.

وی در ادامه به وضعیت بارندگی‌های شهرستان فریمان از ابتدای امسال تا ابتدای اسفندماه اشاره کرد و افزود: کاهش بارندگی در شهرستان خسارت‌های بسیاری را به بخش کشاورزی وارد نموده است.

کاظمی فریمانی مطرح کرد: میزان بارندگی از ابتدای سال تا ابتدای اسفند امسال حدود ۵۹.۹ میلی‌متر بوده که نسبت به سال زراعی گذشته تا این تاریخ ۵.۳ درصد و نسبت به دوره آماری گذشته ۲۹.۸ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین به وضعیت ماشین‌آلات بخش کشاورزی شهرستان فریمان اشاره کرد و گفت: ضریب مکانیزاسیون شهرستان در حد متوسط و معادل عدد ۲.۱ است. این یعنی به ازای هر هکتار برای انجام عملیات مکانیزاسیون ۲.۱ اسب بخار انرژی وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی فریمان در پایان یادآور شد: بالغ‌بر ۴۰ درصد تراکتورهای بخش کشاورزی شهرستان فریمان که شامل مدل ۵۷ تا ۹۰ می‌شوند، فرسوده هستند.

 

صدور مجوز محصول سالم باغی و گلخانه‌ای در فریمان

به گزارش هاگ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، علی کاظمی با اشاره به اینکه محصول سالم محصولی است که دارای حد استاندارد مواد شیمیایی شامل سموم و کود‌ها بوده و عاری از عناصر و ترکیبات سمی و آلاینده بیش از حد مجاز باشد گفت: برای دریافت مجوز محصول ابتدا باید در سامانه مجوز‌های الکترونیکی کشاورزی (سماک) ثبت نام انجام شود و پس از طی مراحل سامانه‌ای و تأیید کارشناس، نمونه برداری از محصول و آزمایش جهت بررسی عاری بودن محصول از مواد شیمیایی بیش از حد مجاز انجام شود.

کاظمی با اشاره به این که در صورت سالم بودن محصول توسط اداره استاندارد با همکاری اداره جهاد کشاورزی مجوز لازم صادر می‌شود افزود: در حال حاضر در شهر فریمان دو واحد گلخانه‌ای به مساحت ۱/۱هکتار و یک واحد پرورش قارچ با ظرفیت تولید ۲۵۰ تن در سال در حال دریافت این مجوز هستند.

مدیر جهاد کشاورزی فریمان افزود: پس از دریافت مجوز محصول سالم یک کد ۱۶رقمی بر روی بسته‌های محصولات درج می‌شود که به قیمت بالاتری نسبت به محصولات معمولی در بازار به فروش می‌رسد.(۱۳ دی ۱۴۰۰)

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا