کارآفرینی در حوزه قارچ

«خواستن، توانستن است» پرورش قارچ توسط بانوی لرستانی

پس از اخذ مدرک بارها برای یافتن شغل تلاش کردم و هر بار این تلاش‌هایم ناکام می‌ماند.

صرف فعل «خواستن، توانستن است» پرورش قارچ توسط بانوی لرستانی، به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از شبستان، خانم شبنم گودرزی متولد ۱۳۶۴ فوق‌لیسانس در رشته میکروبیولوژی بانوی لرستانی است که در زمینه پرورش قارچ فعالیت می‌کند.

وی در خصوص کار خود می‌گوید: پس از اخذ مدرک دانشگاهی بارها برای یافتن شغل تلاش کردم و هر بار این تلاش‌هایم ناکام می‌ماند.

گودرزی ادامه داد: بعد از اینکه نتوانستم شغلی پیدا کنم به خاطر ایجاد اشتغال و منبع درآمد برای ادامه تحصیل به فکر پرورش قارچ افتادم و در فضای ۳۰ متری در زیرزمین منزل مسکونی خودکار پروش قارچ را آغاز کرد

دلایل اصولی و فراوانی وجود دارد که سرمایه گذاری علمی بر روی قارچ‌ها به ویژه قارچ‌های خوراکی در کشور توجیه عقلی و اقتصادی دارد و کم‌توجهی به این مهم می‌تواند بستر نادیده انگاشتن توانایی‌ها و استعدادهای بالقوه و خدادادی که در این سرزمین باشد.

رابط آب و هوایی، هزینه تولید پایین، نزدیکی بازار فروش، قیمت بالای جهانی قارچ‌های خوراکی، ارزش غذایی، دارویی و همین‌طور رفع فقر را از مزیت‌های اصولی توسعه قارچ خوراکی عنوان کرد. خواستن، توانستن است.

«شبنم گودرزی» متولد ۱۳۶۴ فوق لیسانس در رشته میکروبیولوژی بانوی لرستانی است که در زمینه پرورش قارچ فعالیت می‌کند.

وی در خصوص کار خود می‌گوید: پس از اخذ مدرک دانشگاهی بارها برای یافتن شغل تلاش کردم و هر بار این تلاش‌هایم ناکام می‌ماند.
گودرزی ادامه داد: بعد از اینکه نتوانستم شغلی پیدا کنم به خاطر ایجاد اشتغال و منبع درآمد برای  ادامه تحصیل به فکر پرورش قارچ افتادم.
وی بیان کرد: برای این کار بارها به ادارات مختلف برای دریافت تسهیلات مراجعه کردم اما متأسفانه هیچ‌کدام از نهادها و و ادارات جهت دریافت وام با من همکاری نکردند و حتی برای دریافت مجوز فعالیت هم با سنگ اندازی های زیادی مواجه شدم.

گودرزی افزود: اما من نا امید نشدم و در در فضای ۳۰ متری د زیرزمین منزل مسکونی خود کارپروش قارچ را آغاز کردم.

وی خاطرنشان کرد: این کارگاه کوچک، در واقع کارگاه آموزش کاری برای من و راهی برای یافتن نقاط قوت و ضعف کار بود و سرمایه چندانی نیاز نداشت.

این بانوی تولید کننده لرستان با بیان اینکه در نخستن برداشت محصول متوجه درآمد خوب این شغل شدم، افزود: در گام دوم انباری سیصد متری را اجاره کردم و کارگاه تولیدی را گسترش دادیم. خواستن، توانستن است.

توسعه و سرمایه

وی افزود: برای توسعه کار نیاز به سرمایه بود که با کمک اقوام و چند وام خانگی به حمد الله مقدمات کار فراهم شد و با مشارکت دوستان و اقوام  و دویست میلیون تومان اعتبار اولیه  کارگاه توسعه یافت.

گودرزی ادامه ادامه داد: هم اکنون این کارگاه دارای سه تا سالن یک انبار یک راهرو اتاق نگهبانی برای کارگرها، سرویس بهداشتی ورودی کارگاه که هر سالن مجهز به لوله کشی آب گاز و برق است.

وی با بیان اینکه هم اکنون با یک سوم سرمایه مشغول به کار هستم، افزود: برای اینکه سرمایه برای تولید داشته باشم این مقدار یک سوم کم هست.

گودرزی تصریح کرد: با وجود اینکه فضای من مجهز به سه تا سالن می باشد اما به خاطر سرمایه کم در هر دوره فقط یک سالن را می توانم پر کنم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷ نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: اگر سرمایه داشته باشم که سالن ها به حالت گردشی کار کنن یعنی ۲۰ روز یکبارآن هم در صورتی که بتوانم کمپوست وارد سالن شود، تعداد اشتغال ها سه برابر می شود .

گودرزی ادامه داد: اگر جهاد کشاورزی بتواند مواد اولیه را برای تولید کننده تهیه کند و در اختیار ما قرار بدهد بازار فروش قارچ و تولید هم برای ما بهتر می شود چون هزینه تهیه کمپوست خیلی بالا ست و برای تولید کننده ای مثل من که با یک سوم سرمایه مشغول فعالیت می باشد به صرفه نیست.

این بانوی کارآفرین لرستانی با انتقاد از سودجویی دلالان در عرصه تولید، افزود: متاسفانه بازار قارچ گرفتار دلالان است.

گودرزی خاطرنشان کرد:  اگر بشود بازار عرضه قارچ از دست دلالان خارج و از طریق ارگان ها رسیدگی شود بهتر است چون به تولید کننده کمک میکند که خودش بتواند قارچ را به دست فروشنده برساند.

وی ادامه داد: بهتر است ارگانی برای فروش نظارت داشته باشد که بازار فروش دست دلالان نیفتد و تولید کننده ضرر نکند.

گودرزی با بیان اینکه  چون قارچ تولیدی خیلی عالی به صورت توپر و سنگین است، افزود: تاکنون قارچ را به واسطه دلال وارد بازار می کردیم اما در حال حاضر با سختی های زیاد توانستم قارچ تولیدی را با حذف دلال وارد بازار کنم.

کمک های بسیج سازندگی

این بانوی تولید کننده لرستان در ادامه با تقدیر از توجه و همکاری بسیج سازندگی، افزود: بسیج سازندگی سپاه بروجرد در این مدت پیگیر کارمن بودند و در هر دو مکان برای بازدید و پیگیری مشکلات بنده حضور یافتند.

وی افزود: در صورت حمایت مالی از کارگاه های تولیدی  بستر توسعه فعالیت و تقویت تولید و اشتغال فراهم می شود.

گودرزی از اخذ جواز کنسرو سازی برای کارگاه خود خبر داد و افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی نمی توانم این کارگاه را به کشت و صنعت تبدیل کنم.

این بانوی تولید کننده لرستان ادامه داد: با توجه به اینکه کیفیت قارچی که در این مکان تولید می شود فوق العاده است در نظر دارم که بخش بسته بندی را راه اندازی کنم و به دنبال گرفتن برند و لیبل برای صادرات هستم.

وی ادامه داد: اگر سه تا سالن موجود در این فضا کار کند در سال سی تاچهل تن قارچ تولید می شود و به یک قطب خیلی خوب برای تولید قارچ در منطقه تبدیل شود و در این کارگاه هم تولید هم صادرو هم کنسروسازی فعال شود.

مشکلات شروع کار

گودرزی ادامه داد: به رغم مشکلات زیاد در همین فضا هم تلاش کردم که بتوانم با صد در صد سرمایه ای  که در اختبار دارم کار کنم و برای این موضوع تلاش زیادی کردم اما برای رسیدن به هدف نیاز به همکاری و حمایت مسئولین هست.

این بانوی تولید کننده لرستان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم کمپوست را به صورت مستقیم و راحت به دست تولید کننده برسانیم و تولید کننده نیز بتواند تولید را بدون نیاز به دلال وارد بازار کند، کارگاه های تولید قارچ می توانند نقش مهمی در رونق تولید و اشتغال جامعه داشته باشند. خواستن، توانستن است. با کارآفرینان حوزه قارچ در اخبار کارآفرینی آشنا شوید.

وی خاطرنشان کرد: افتخار می کنم که با وجود تمام مشکلاتی که دارم، از کوشش و تلاش کوتاه نیامده پیگیر فعالیتم هستم وو خوشحالم که توانستم با وجود این محدودیت های موجود بستر اشتغال هفت نفر دیگر را فراهم کنم،  اگر از نظر سرمایه ازطریق نهادها حمایت شوم می توانم به صورت مستمر تولید قارچ و فروش داشته و خط بسته بندی رو راه اندازی کنم و درصورت ظرفیت اشتغال کارگاه بیشتر و بستر صادرات قارچ به دیگر شهرستان ها و استان فراهم می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا