دانش افزایی در حوزه قارچ

صفر تا صد مکمل قارچ

قارچ های کاربردی روز به روز محبوبتر می‌شوند و انواع مختلفی از آنها به صورت مکمل قارچ در بازار وجود دارد. منظور از مکمل قارچ، ماده‌ای است که با عصاره یا پودر یک نوع قارچ کاربردی تهیه شده و به منظور افزایش سطح پروتئین یا انواع ویتامین استفاده می‌شود.

به یاد داشته باشید که مکمل قارچ با مکمل پرورش قارچ دو مفهوم متفاوت هستند که بعضی از سایتهای فارسی آنها را در مقالات خود گاها به اشتباه یکی می‌نویسند. مکمل پرورش قارچ برای استفاده در کمپوست و بهینه کردن رشد قارچ استفاده می‌شود، در حالی که مکمل قارچ، نوعی مکمل خوراکی برای انسان‌ها و گاه برای جانوران است که عنصر اصلی آن یک گونه از قارچ می‌باشد.

انتخاب بین هزاران نوع مکمل قارچ، گاه می‌تواند بسیار گیج کننده باشد، و ممکن است شما فکر کنید چطور ممکن است این همه مکمل  داشته باشیم؟ آن فقط از یک قارچ ساده! در این مقاله میخواهیم شما را با دنیای مکملها بیشتر آشنا کنیم و بگوییم که برای تشخیص تفاوت بین انواع مختلف مکمل‌های قارچ چه باید بکنید.

مکمل قارچ، چه فوایدی دارد؟

عموما هر نوع فوایدی که برای قارچهای خوراکی متصور هستید در مکمل قارچ هم وجود دارد، با این تفاوت که مقدار مواد مغذی برای سلامتی، در حجم اندکی از مکمل بیشتر از قارچها است. چون سعی می‌شود که این مواد مغذی از قارچ استخراج شده و گاه با ترکیب چند قارچ مختلف مواد مورد نظر مثل انواع ویتامین و پروتئین لازم برای بدن در یک مکمل گردآوری شود. 

مزایای اصلی مکمل قارچ، خواص آنتی اکسیدانی، محافظت از قلب و عروق، خواص ضد باکتریایی و خواص ضد التهابی آن است. به علاوه آداپتوژن بودن انواع قارچ نیز در این مکملها مورد توجه است که به غدد هیپوفیز و آدرنال بدن کمک می‌کند در برابر استرس عملکرد بهتری داشته باشد.  تحقیقات بالینی در مورد فواید قارچ هنوز هم در حال انجام است و بر میزان تحقیقات روز به روز اضافه می‌شود.

مکمل قارچ، از چه بخشی از قارچ تهیه می‌شود؟

اگر از جزئیات پیچیده در مورد چگونگی ساخت مکمل قارچ بگذریم، اولین چیزی که باید بدانید این است که چه بخشی از قارچ واقعاً در ساخت مکمل استفاده می‌شود.
این که به چه قارچی، قارچ کاربردی میگوییم؟ انواع آن کدامند؟ و چه فوایدی دارند؟ را در مقاله قارچ کاربردی  مطالعه کنید. 

همان طور که می‌دانید ساختار قارچ از دو قسمت شکل گرفته است:

  • میسلیوم که می‌توان آن را به نوعی هم‌ردیف ساختار ریشه قارچ در نظر گرفت
  • بدن باردهی که شبیه میوه گیاه می‌تواند لحاظ شود.

در مکملهای قارچی که در بازار وجود دارد، ممکن است هر بخش از قارچ به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده شده باشد و یا گاه آنها را با طی فرآیند تخمیر میسلیوم مکمل را تولید می‌نمایند. 

مکمل قارچ، به چه صورتهایی در بازار وجود دارد؟

بعد از فرآیند ساخت مکملها را به صورتهای مختلفی روانه بازار می‌کنند که عمده ترین فرمها به صورت زیر است: 

  • پودر قارچ: معمولاً در کیسه‌ها یا قوطی‌های پلاستیکی بسته‌بندی می‌شود و به صورت ترکیبی با نوشیدنیهای مختلف از آن به صورت دم‌نوش استفاده می‌کنند. 
فواید مکمل قارچ
فواید مکمل قارچ
  • کپسول قارچ : مخلوط پودر قارچ را گاه برای سهولت و راحتی به شکل کپسول هم ارائه می‌کنند که ورزشکاران بیشتر از این  مدل ارائه بهره می‌برند.
کپسول قارچ
کپسول قارچ یکی از انواع مکمل قارچ
  • تنتور قارچ : عصاره‌های مایع را معمولاً در بطری‌های قطره‌چکانی بسته‌بندی می‌کنند که اضافه کردن قطره به نوشیدنی، آبگوشت یا سوپ آسان باشد.
تنتور قارچ
تنتور قارچ
  • محصولات آماده برای استفاده قارچ: ترکیبات و عصاره‌های پودر قارچ را گاه به صورت مخلوط با مواد دیگر آماده می‌کنند که برای استفاده در نوشیدنی و غذا آماده و جذاب باشد. از معروفترین این محصولات آماده، قهوه و چای (دم‌نوش) قارچ است که در ایران استفاده از قهوه گانودرما و چای گانودرما رواج بیشتری دارد.
قهوه و چای قارچ
قهوه و چای قارچ

صرف نظر از شکل، مهم این است که اطمینان حاصل شود که مکمل قارچ، با قارچ های ارگانیک با کیفیت بالا که تحت استانداردهای سختگیرانه برای ایمنی و خلوص رشد می‌کند، ساخته شده باشد.

انواع مکمل قارچ
انواع مکمل قارچ

از چه قارچهایی برای تولید مکمل قارچ استفاده می‌شود؟

هنگام ساخت مکمل‌ها می‌توان از انواع مختلف قارچ‌ها بر اساس خواص دارویی آنها استفاده کرد. قارچ‌هایی که بیشتر در مکمل‌ها از آنها استفاده می‌شوند عبارتند از:

قارچ ریشی یا گانودرما

در زبان چینی، به این قارچ لینژی گفته میشود که به معنای قدرت الهی و طول عمر است، و اعتقاد آنها بر این است که این نوع قارچ با طول عمر مرتبط است. طعم قارچ ریشی از نظر بافت تلخ و سفت است و  بیشتر برای تقویت سیستم ایمنی و احتمالا کمک به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با این قارچ و خواص آن مقالات معرفی کامل قارچ گانودرما  را مطالعه نمایید. 

تصور می شود که بتا گلوکان موجود در ریشی سیستم ایمنی را تحریک می کند و احتمالاً این اثر را به آنها می دهد. چیزی که این قارچ را منحصر به فرد می کند، خاصیت آرام بخش آن از تری ترپن است که می تواند خلق و خوی را تقویت کند، اضطراب را کاهش دهد، افسردگی را کاهش دهد و حتی خواب را بهبود بخشد.

قارچ یال شیر

این قارچ ظاهری بسیار جذاب دارد و شکل آن شبیه یال شیر سفید رنگ است. به طور معمول، آنها بر روی چوب سخت مرده و در حال پوسیدگی رشد می کنند یا می توانند در یک بستر در خانه پرورش یابند. مانند بیشتر قارچ ها، یال شیر نیز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند سلول ها را سالم نگه دارد.

در مقاله قارچ یال شیر یا هریسیوم چیست؟ با این قارچ بیشتر آشنا خواهید شد.

کمک به تمرکز و شفافیت ذهنی یکی از جذاب ترین تاثیرات است. برخی از مطالعات نشان داده اند که یال شیر دارای ترکیباتی است که ممکن است رشد سلول های مغز را تحریک کند. این ممکن است نه تنها به حافظه کمک کند، بلکه ممکن است از پاسخ های عاطفی و اضطراب و افسردگی نیز حمایت کند.

قارچ چاگا

اغلب روی درختان توس در آب و هوای سردتر رشد می کند، و گاه به نظر می‌رسد که یک توده سوخته از پوست درخت باشد، اما آنها دارای خواص کاربردی هستند. به‌طور سنتی، چاگا آسیاب می‌شد و در چای‌های گیاهی استفاده می‌شد، اما اکنون می‌توان آن را در فرم‌های مکمل دیگر یافت.

برای آشنایی بیشتر مقاله قارچ یال شیر یا هریسیوم چیست؟ را مطالعه نمایید.

نشان داده شده که چاگا التهاب و استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهد و می تواند به کاهش علائم فیزیکی پیری بدن کمک کند. قبل از امتحان قارچ چاگا، باید با ارائه دهنده مراقبت های اولیه یا متخصص تغذیه در میان بگذارید. برخلاف برخی دیگر از گونه های قارچ، چاگا دارای پروتئینی است که می تواند لخته شدن خون را مختل کند. قارچ چاگا همچنین سرشار از اگزالات است که احتمال سنگ کلیه را افزایش می دهد.

قارچ دم بوقلمون: این قارچ واقعا شبیه دم بوقلمون است و رنگ‌های روشنی دارد، و به وفور روی تنه درختان در مناطق جنگلی یافت می‌شود. دم بوقلمون به دلیل خواص تقویت کننده سیستم ایمنی و آنتی اکسیدانی آن و به دلیل داشتن ترکیباتی که ممکن است سیستم ایمنی را تحریک و تقویت کند، محبوبیت بیشتری دارد.

مقاله قارچ دم بوقلمون به شما اطلاعات خوبی درباره این قارچ و خواص آن میدهد. 

قارچ کوردیسپس : این قارچ بیش از 400 گونه را در بر می‌گیرد، اما دو نوع آن بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته و در مکمل ها استفاده می شود.  رایج‌ترین استفاده از آنها برای افزایش انرژی است زیرا تولید مولکولی را افزایش می‌دهد که به رساندن انرژی به عضلات کمک می کند. به طور سنتی از کوردیسپس برای کاهش خستگی و تقویت قدرت و میل جنسی استفاده می‌شود. مانند بسیاری از قارچ های کاربردی دیگر، ممکن است پیری را نیز کند می‌نماید.

در مقاله قارچ کوردیسپس درباره خواص این قارچ بیشتر بدانید. 
مکمل قارچ
مکمل قارچ چیست؟

چطور از مکمل قارچ استفاده کنم؟

هر بار فقط یک نوع مکمل قارچ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، و از مصرف همزمان آنها بپرهیزید تا در صورت بروز عوارض احتمالی بتوانید مراقبتهای لازم را انجام دهید. به یاد داشته باشید که قبل از شروع یک مکمل جدید، با پزشک خود مشورت کنید تا از سازگاری آن با بدن خود اطمینان حاصل کنید.

با دانشنامه هاگ و مقالات دانش افزایی در حوزه قارچ همراه باشید.

 

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا