حرف ما در صنعت قارچ

دورنما چالش‌های فراوان صنعت قارچ

غفلت از فرصت‌ها حاصلی جز بر باد رفتن زحمات صنعت تولید قارچ نخواهد داشت

دورنما چالش‌های فراوان صنعت قارچ، صنعت قارچ ایران از سالیان دور تا امروز شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشته و از پستی‌ها و بلندی‌های فراوانی عبور کرده است. امروز نیز اگرچه چالش‌های فراوانی در برابر این صنعت قرار دارد اما با نگاهی دقیق‌تر و عمیق‌تر خواهیم توانست فرصت‌های گوناگون داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را شناسایی کرده و برای تقویت و توسعه روزافزون این صنعت مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

به عبارت دیگر چنانچه فرصت‌های پیش رو در زمان مناسب مورد شناسایی و استفاده قرار گیرد، آینده روشنی برای این صنعت رقم خواهد خورد اما بی‌تدبیری و غفلت از فرصت‌ها حاصلی جز بر باد رفتن زحمات و از رونق افتادن صنعت تولید قارچ نخواهد داشت.

بدون تردید هرگونه پیشرفت در حوزه‌های فردی و اجتماعی نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و تعیین نقشه راه است و طبیعتاً صنعت قارچ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دستیابی این صنعت به نتایج مطلوب جز با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده مقدور نخواهد بود.

متأسفانه باید گفت که این روزها صنعت تولید قارچ ایران از فقدان استراتژی و برنامه‌ریزی اصولی رنج می‌برد و به عبارت بهتر عملاً گرفتار نوعی «روزمرگی» شده است و کارها بر طبق قاعده «هرچه پیش آید، خوش آید» پیش می‌رود.

در چنین فضای بی‌بهره از مطالعات علمی و کارشناسی قطعاً گشایش‌های فصلی و مقطعی نیز دیری نخواهد پایید و استمرار نخواهد داشت و مجدداً روزهای تلخ تولیدکنندگان قارچ از راه خواهد رسید. نابرابری عرضه و تقاضا در ماه‌های پایانی هر سال یکی از نمونه‌های بارز این‌گونه بی‌تدبیری‌ها در صنعت تولید قارچ کشور محسوب می‌شود.

دورنما چالش‌های فراوان صنعت قارچ

فقدان برنامه‌ریزی صحیح و عدم توجه به میزان تقاضای بازار، حاصلی جز کاهش قیمت محصول نداشته و هر سال ضرر و زیان قابل توجهی را به واحدهای تولیدی و فعالان صنعت قارچ کشور تحمیل می‌کند.

از سوی دیگر بی‌توجهی به رخدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که صنعت تولید قارچ کشور به شدت از آن رنج می‌برد و متأسفانه فرصت‌ سوزی‌های فراوانی را برای این صنعت در پی داشته است.

به عنوان نمونه جنگ روسیه و اوکراین (دو تولیدکننده و صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی) باعث کاهش حضور این دو کشور در بازارهای جهانی شده و طبیعتاً فرصت مناسبی را برای رقبای اقتصادی پدید آورده است. شرایط جنگی اوکراین واحدهای تولیدی قارچ این کشور را با آسیب جدی مواجه کرده و از سوی دیگر روسیه نیز تحت تحریم‌های شدید اقتصادی قرار گرفته و قطعاً برای تأمین قارچ مورد نیاز خود با مشکلات جدی مواجه گردیده است.

در چنین شرایطی هم بازار روسیه و هم مقاصد صادراتی اوکراین فرصت‌های نابی برای تولیدکنندگان قارچ دکمه‌ای در ایران محسوب می‌شوند اما متأسفانه این فرصت نیز مانند سایر فرصت‌ها در حال از دست رفتن است چرا که صنعت تولید قارچ کشور اساساً فاقد زیرساخت‌های فکری و اجرایی لازم برای بهره بردن از این‌گونه فرصت‌ها بوده و در نتیجه جز افسوس و حسرت چیز دیگری برای تولیدکنندگان کشور باقی نمی‌ماند.

بهره‌مندی از چنین فرصت‌هایی نیازمند برخورداری از اتاق فکر و استفاده از خرد جمعی فعالان این صنعت و متخصصان امر صادرات است؛ به‌ویژه در شرایط رکود بازار داخلی که این صنعت به شدت نیازمند ارزآوری و تجهیز واحدهای تولیدی است. صنعت قارچ کشور بدون استراتژی و برنامه‌ریزی مدون راه به جایی نخواهد برد و برای تدوین این استراتژی و اتخاذ راهکارهای اجرایی نیز چاره‌ای جز تشکیل یک اتاق فکر منسجم و همفکری و همدلی فعالان این صنعت نخواهیم داشت. پس فرصت‌ها را دریابیم قبل از آن که غصه‌ها ما را دریابد!

حرف ما در صنعت قارچ نقد و بررسی مشکلات درون صنفی است با ما در هاگ همراه باشید .
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا