آشنایی با سموم مورد استفاده در صنعت قارچ

ضدعفونی کننده ها مناسب در صنعت قارچ

ضدعفونی کننده ها یا Disinfectants موادی هستند که یا مانع از رشد طیف وسیعی از موجودات زنده شده یا آنها را از بین می برند.

این مواد به‌ویژه برای حذف اسپورهای قارچی و قطعات میسلیومی آنها بسیار مؤثر هستند. استفاده از این مواد بعنوان پاک‌کننده ابزار، ادوات، وسایل و لباس‌ کار پرسنل در صنعت پرورش قارچ بسیار مرسوم است.

هاگ – در صنعت قارچ، عموما از ضدعفونی کننده ها سنتزی که در کارخانجات تولید مواد شیمیایی و به‌صورت ترکیبات شیمیایی تولید می‌شوند.

این ترکیبات هم برای قارچ خوراکی و هم برای ارگانیسم‌هایی بیماریزا که سبب ایجاد بیماری‌های مختلف بر روی قارچ خوراکی می‌شوند، کشنده هستند. بنابراین از این نظر با سموم مجاز که برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها استفاده می شوند، تفاوت دارند.

عدم وجود سمیت افتراقی و اختصاصی ضدعفونی کننده ها دلیل اصلی به‌کار نبردن آنها بر روی محصول بصورت مستقیم است. قوانین موجود در خصوص مصرف آفت‌کش‌ها، شامل ترکیبات ضدعفونی کننده ها نمی شود. از این قوانین می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • این ترکیبات همیشه باید برای کاربری که از آن استفاده می‌ کند ایمن باشد.
  • این مواد را نمی‌توان به‌صورت مستقیم روی محصول یا بخشی از آن استفاده کرد مگر اینکه مجوز قانونی لازم برای این نوع استفاده وجود داشته باشد. به این دلیل تیمار خاک، کمپوست، جعبه‌ های کشت و محصول با یک ترکیب ضدعفونی‌کننده، مجاز نیست مگر اینکه آزمون‌های لازم برای کاربرد آن به‌عنوان آفت‌کش یا قارچ کش انجام شده و مجوزهای لازم در این مورد نیز صادر شده باشد.

جهت دستیابی به بهترین نتایج حاصل از مصرف مواد ضدعفونی کننده، حذف بقایا و مواد آلی در نواحی که قرار است ضدعفونی شود بسیار مهم و ضروری است. به همین دلیل شستشو با فشار بالای آب به‌عنوان بخش اساسی و جدانشدنی عملیات شستشو سالنها و ادوات سالن باید در دستور کار قرار گیرد.

عامل کارآمدی

کارآمدی و تاثیر یک ترکیب ضدعفونی‌کننده به نوع ترکیب، غلظت مورداستفاده و طول مدت زمان تیمار با آن بستگی دارد. تعداد معدودی مواد ضدعفونی‌کننده مورداستفاده در صنعت قارچ وجود دارند که در غلظت توصیه‌شده، اسپورها را تنها در چند ثانیه اولیه پس از استفاده از بین می برند.( مانند اوزون و فرمالین)

اما اغلب ضدعفونی‌کننده‌ها جهت تأثیرگذاری خود به حداقل ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارند. ممکن است عملیات ضدعفونی قادر به کشتن همه اسپورها و قطعات میسلیومی نباشد اما در نهایت جمعیت عوامل بیماریزا را کاهش می‌دهد. به‌طور پیوسته تکرار عملیات ضدعفونی در مزرعه راهی برای به حداقل رساندن خطر جمعیت قارچ‌های بیماری زا و شیوع  بیماری‌ها است.در این راستا تغییر در نوع مواد ضدعفونی کننده مصرفی به صورت دوره ای، در نتایج عملیات بسیار موثر است.

ضدعفونی‌کننده ایده آل

یک ترکیب ضدعفونی‌کننده ایده آل برای یک مزرعه قارچ باید بیشتر خصوصیات زیر را داشته باشد:

  1. دامنه وسیعی از فعالیت کشندگی را روی پاتوژن های موجود در مزرعه را داشته باشد.
  2. تأثیر سریعی داشته باشد تا در صورت کوتاه بودن زمان، تیمار اثر خود را اعمال کند.
  3.  در صورت وجود مواد آلی نظیر کمپوست وخاک در محل مصرف نیز مؤثر باشد.
  4.  در اسیدتیه قلیایی خاصیت گندزدایی خود را حفظ کند زیرا در پرورش قارچ از کربنات کلسیم استفاده                  می‌شود.
  5.  نباید هیچ بوی خوب یا بدی داشته باشد و این بو نباید به قارچ خوراکی منتقل شود.
  6.  پایدار بوده و در شرایط معمول انبارداری مزرعه در زمان زیادی قابل نگهداری باشد.
  7.  برای انسان بی‌خطر بوده و به‌آسانی توسط کاربر قابل‌استفاده باشد.
  8.   باید به محیط‌ زیست آسیب نرسانده و بقایای سمی بادوام در محیط‌ زیست تولید نکند.
  9.   باید به سهولت و ایمنی کامل جابجا و در ظروف ایمن و مناسب بسته‌بندی شود.
  10.   مقرون‌به‌صرفه بوده و استفاده از آن توجیه اقتصادی داشته باشد.

اهمیت انتخاب

شانس یافتن ماده ضدعفونی‌کننده که همه این خصوصیات را داشته باشد خیلی زیاد نیست؛ ازاین‌رو انتخاب ماده ضدعفونی‌کننده به‌صورت مصلحت و بر اساس شرایط موجود انجام می‌شود.

اکثر این ترکیبات از نقطه نظر قوت یا ضعف متفاوت بوده و انتخاب ترکیبی از این مواد برای رسیدن به اهداف موردنظر چاره ساز است.

به بیان دیگر در برخیاز شرایط که بیماری یا آفت خاصی در مزرعه مسئله‌ساز شده، استفاده از ترکیباتی دارای طیف اثر کم می‌تواند مفید و موثر باشد.

برای مثال، زمانی که جمعیت کنه‌ها در فارم بالا و به حد اپیدمی رسیده باشد  استفاده از یک کنه‌کش مناسب به‌عنوان بخشی از یک ترکیب ضدعفونی‌کننده وسیع طیف توصیه می شود.

 

پرکاربردترین ترکیبات ضدعفونی کننده در پرورش قارچ

ضدعفونی کننده ها مناسب در صنعت قارچ

ترکیبات ضدعفونی‌کننده موادی هستند که طیف وسیعی از ارگانیسم‌های محیط را از بین می‌برند و یا از رشد آنها جلوگیری می‌کنند.

هاگ- این مواد به‌ویژه برای حذف اسپورهای قارچی و قطعات میسلیومی آنها مؤثر هستند . در صنعت قارچ، ضدعفونی‌کننده‌ها سنتزی بوده و در کارخانه مواد شیمیایی به‌صورت شیمیایی ساخته می‌شوند.مهمترین ترکیبات ضدعفونی کننده که در صنعت پرورش قارچ خوراکی کاربرد دارند به شرح ذیل است.

 1- فرمالین:

فرمالین یا فرمالدئید یک ترکیب شیمیایی ساده است که از هیدروژن ، اکسیژن و کربن ساخته شده است. فرمالین در واقع کوچک‌ترین و ساده ترین عضو گروهی از ترکیبات شیمیایی به نام آلدئیدها است که می تواند برای تولید طیف وسیعی از ترکیبات شیمیایی مورد استفاده قرار بگیرد.

تفاوت فرمالین و فرمالدئید در شکل فیزیکی آنهاست زیرا فرمالدئید به صورت گاز و فرمالین به صورت محلول آبی ۳۷% موجود است.

تمام اشکال زنده – باکتری ها ، گیاهان ، ماهی ها ، حیوانات و انسان – به طور طبیعی فرمالین را به عنوان بخشی از متابولیسم سلولی تولید می کنند.

ولی غلظت بالای این ماده برای موجودات زنده سمی است. در واقع بدن ارگانیسم های زنده در حدی فرمالین تولید می کند که بتواند غلظت آنرا توسط کبد و کلیه کنترل کنند.

ویژگی‌های خاص فرمالین چیست ؟

فرمالین یک ترکیب آلی ساده با فرمول CH2O است که به دلیل خاصیت شیمیایی بی نظیر ، مورد توجه پزشکان ، دانشمندان و همچنین بسیاری از صنایع دیگر است.فرمالین یک ماده شیمیایی مهم است که در ساخت صدها ماده دیگر که باعث بهبود زندگی روزمره می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

اهمیت این ماده از نظر تجاری آنقدر زیاد است که اگر کمی فرمالین به عنوان محصول جانبی یکی از صنایع باقی بماند هرگز دور ریخته نشده و تا قطره آخر مورد استفاده قرار می گیرد.

از کاربردهای آن می توان به رزین های فرمالین برای ساخت محصولات چوبی کامپوزیت و مهندسی شده که به صورت گسترده در ساخت کابینت ، میز ، مبلمان ، قفسه ، سیستم های پله ، کف‌پوش ، روکش دیوارها ، تیرهای پشتیبانی و خرپا و بسیاری سازه های خانگی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربردهای فرمالین در سیستم مراقبت بهداشتی

فرمالین سابقه طولانی در کاربردهای بهداشتی دارد و به عنوان ضد عفونی کننده برای تولید واکسن ها و کپسول های ژله ای سخت استفاده می شود. این ماده بطور موثری ویروس ها را غیر فعال می کند بنابراین در تولید واکسن های ویروسی مانند آنفلونزا کاربردی ندارد.

فرمالین به دلیل خواص ضد عفونی کننده در ترکیب بسیاری از محصولات بهداشتی و مراقبت شخصی، به عنوان ماده نگهدارنده جهت از بین بردن میکروارگانیسم ها ، جلوگیری از رشد باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا عمل می کند و باعث ماندگاری بیشتر این محصولات می شوند.

این ماده در زیست شناسی برای حفظ نمونه های بافتی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا همه باکتری ها و قارچ ها را از بین می برد و می تواند با پیوند با پروتئین و DNA شکل یک نمونه را سالها حفظ کند. به همین دلیل اغلب در تولید محلول های مورد استفاده برای به تأخیر انداختن فساد اجساد انسان و همچنین در حفظ نمونه های حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد.
کاربردهای فرمالین در سیستم مراقبت بهداشتی

ایمنی و خطرات

فرمالین توسط سازمان غذا و دارو (آمریکا) FDA به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته می شود و قرار گرفتن مکرر در معرض آن خصوصا برای افراد شاغلی که روزانه با این ماده شیمیایی سر و کار دارند خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

استنشاق بخارات این ترکیب شیمیایی باعث تحریک ریه ها و سینوس ها شده و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. بلع این ماده نیز می تواند کشنده باشد.

از آنجاییکه فرمالین در ساخت بسیاری از مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد دود و گرد و غبار ناشی از ساخت و ساز نیز می تواند برای ساکنین اطراف مشکلاتی مانند سوزش چشم ، بینی و مشکلات تنفسی ایجاد کند.

این مواد هم برای قارچ خوراکی و هم ارگانیسم‌هایی که سبب ایجاد بیماری‌های قارچی می‌شوند سمی هستند. بنابراین از این نظر با آفت‌کش های مجاز که برای آفات و بیماری‌ها سمی‌تر از قارچ خوراکی هستند تفاوت دارند.

عدم وجود سمیت افتراقی، دلیل خوبی برای به‌کار نبردن ضدعفونی‌کننده‌ها بر روی محصول است اما تنها دلیل نیست.

قوانین

قانونی که در مورد آفت‌کش‌ها وجود دارد ضدعفونی‌کننده را پوشش نمی‌دهد. این ترکیبات همیشه باید برای کاربری که از آن استفاده می‌کند ایمن باشد.

این مواد را نمی‌توان به‌صورت مستقیم روی محصول و یا بخشی از آن استفاده کرد مگر اینکه مجوز قانونی لازم برای این نوع استفاده وجود داشته باشد.

به دلیل اینکه تیمار خاک، کمپوست، جعبه‌های کشت و محصول با یک ضدعفونی‌کننده مجاز نیست مگر اینکه آزمون‌های لازم برای کاربرد آن به‌عنوان آفت‌کش گذرانده و مجوزهای لازم در این مورد گرفته‌شده باشد.

جهت دستیابی به بهترین نتیجه، حذف بقایا و مواد آلی در نواحی که قرار است ضدعفونی شود بسیار مهم و ضروری است. به همین جهت عملیات شستن با فشار بالای آب به‌عنوان بخش اساسی عملیات شستشو باید در نظر گرفته شود.

 نحوه و میزان مصرف

در صنعت پرورش قارچ عمدتا غلظت 2% برای حوضچه های ضدعفونی و تشت های ضدعفونی جلوی درب سالن ها و راهروها، ضدعفونی ابزار و ادوات فعالیت های روزمره، ضدعفونی محیط و حتی بعضا در آبیاری خاک های پوششی آلوده نیز استفاده می شود که مورد اخیر به دلیل مشکلات احتمالی آن کم کم از دستور کار مزارع خارج شده است.

غلظت 4-6% برای ضدعفونی سالن های پرورشی که به دلایل مختلف امکان کوک اوت  cook-out در آن مهیا نیست استفاده می شود.

در این وضعیت از محلول آماده شده همانند آب ابیاری به میزان حدود 2-3 لیتر در متر مربع استفاده می شود تا بستر به طور کامل به محلول آغشته شده و همه ارگان های موجود در آن از بین بروند.

نکته قابل توجه در این بین بوی تند فرمالین در طول عملیات آبیاری فرمالینه بستر است. توصیه می شود تا از ماسک های مناسب در طول آبیاری استفاده شود.

پس از پایان آبیاری دمای محیط در دامنه 30 – 35 درجه به مدت 6 تا 8 ساعت نگهداری می شود. در این مدت استفاده از هواساز سالن به صورت 100درصد سیرکوله با دور فن معمولی، ضمن ضدعفونی بخش های داخلی هواساز باعث تصعید و انتشار یکنواخت گاز فرمالین در تمام سالن می شود.

بهتر انست که 1تا2 ساعت قبل از شروع عملیات تخلیه سالن،درب های پشت سالن باز و فن هواساز سالن با سرعت نسبتا بالا شرلسط و محیط کار را برای کارگران تخلیه مهیا نمود.

2- پرسیدین

پرسیدین یکی از مواد شیمیایی پر کاربرد در صنایع مختلف است. این ماده به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی در صنایع دامی و سایر شاخه های کشاورزی نظیر گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ  مورد استفاده قرار می گیرد. ضدعفونی کنندگی قوی در کنار قیمت مناسب این ماده باعث شده تا از جمله مواد ضد عفونی کننده محبوب در بین صاحبان صنایع باشد.

پرسیدین که با نام پر استیک اسید شناخته می شود، یک محلول استریل کننده سطح بالا و یک ضدعفونی کننده قوی است. پرسیدین بر اساس ترکیب بازگشت ناپذیر پراکسی استیک اسید با آب اکسیژنه که همان هیدروژن پراکساید است بدست می آید.

فرمول شیمیایی این ماده C2H4O3 است که در واکنش دو ماده مذکور ایجاد می شود. در این واکنش آب نیز به عنوان محصول نهایی به دست می آید.پرسیدین

کاربردهای پرسیدین

پرسیدین همانطور که گفته شد، کاربردهای فراوانی در صنعت دارد. به علت ویژگی های این ماده در گند زدایی و ضدعفونی کردن، اکثر کاربردها در این زمینه خلاصه می شود. هرچند کاربردهای دیگری نیز برای آن برمی شمرند.

پرسیدین در خلوص مختلفی ارائه می شود که هر کدام از آن ها کاربردهای خاص خود را دارند. در واقع این خلوص پراستیک اسید است که کاربرد و نحوه عملکرد آن را مشخص می کند. در هنگام خرید درصد خلوص پرسیدین مهم و تاثیرگذار است و خریدار باید بداند دقیقا به چه منظوری می خواهد این محصول را خریداری کند.

پرسیدین و تاثیرآن بر میکرو ارگانیسم ها

اینکه پراستیک اسید چه میزان خلوص داشته باشد در کاربرد آن موثر است. این ماده بر اساس غلظت و رقت خود می تواند انواع باکتری ها، کپک ها، مخمرها و ویروس ها را از بین ببرد. در واقع وجود پراستیک در پرسیدین، توانسته تاثیرات شگرفی را بر عملکرد این میکرو ارگانیسم ها بگذارد.

پر استیک موجود در این ماده با اکسید کردن عملکردهای برخی قسمت ها در این مواد مثل پروتئین ها و آنزیم ها، آن ها را به صورت کلی غیر فعال سازد. این اکسیداسیون با پاره کردن رشته پروتئینی درون سلول و اکسید کردن آنزیم ها، به صورت کامل عملکرد ویروس ها و باکتری ها را مختل می کند.

یکی از نکات جالب در مورد پرسیدین، عدم مقاومت میکروب ها در مقابل عملکرد آن است. طبق تحقیقات محققان به دلیل انجام بیش از چهل واکنش شیمیایی در هنگام استفاده از پرسیدین برای ضد عفونی کردن و از بین بردن میکروب ها و باکتری ها، این مواد نمی توانند در مقابل پرسیدین از خود واکنش نشان دهند و خیلی زود از بین می روند.

تعویض دوره ای مواد ضد عفونی کننده که عموما برای موادی غیر از پراستیک اسید توصیه می شود، برای این ماده به هیچ عنوان توصیه نشده و شما می توانید همواره از پرسیدین برای ضد عفونی استفاده کنید؛ چرا که میکروب ها، ویروس ها و باکتری ها به هیچ عنوان نمی توانند با این ماده کنار آمده و در برابر آن مقاومت به خرج دهند.

یکی از کاربردهای فوق العاده پرسیدین، خواص ضدعفونی کنندگی آن در دامداری ها، مزارع پرورش قارچ، پرندگان و ماهی ها است. به علت خواص ضد عفونی و همچنین ویژگی های ساختاری این ماده، استفاده از آن برای استریل کردن محیط های جانوری و گیاهی بسیار مناسب به نظر می رسد.

کافی است روند تولید پرسیدین ۵ درصد، بر اساس پایه ترکیبی بیوسید پر استیک اسید باشد. در این صورت این محلول ۵ درصد می تواند برای ضدعفونی کردن محیط هایی که در آن ها به پرورش انواع پرندگان ، طیور و گلخانه ها مشغول هستند به کار گرفته شود.

با توجه به درصد مناسب این محلول و ترکیبی که بر اساس آن شکل گرفته، به عنوان یکی از ضدعفونی کننده های سطح بالا شناخته شده و در نتیجه توانایی استریل کردن محیط و از بین بردن تمامی جرم های میکروبی و ویروسی را دارد.

نکات قابل توجه :

  • پرسيدين در طيف وسيع درجه حرارت و pH موثر است.
  • در قیاس با فرمالین بوی تند و زننده ای ندارد.
  • با توجه به طیف وسیع مصارف پرسیدین، توصیه می شود قبل از مصرف به بروشور مربوطه مراجعه شود.

3- پراکسید هیدوژن

ترکیب شیمیایی هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه، یک مایع شفاف با خاصیت اکسندگی بسیار قوی می باشد که در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارد.

از پراکسید هیدروژن در صنایع به منظور اکسیداسیون، سفیدکنندگی، فرآیند استریلیزه کردن و همچنین ضدعفونی کردن استفاده می‌شود. بسته به نیاز هر صنعت، از هیدروژن پراکسید در یکی از موارد کاربردی استفاده می گردد.پراکسید هیدوژن

نقش آب اکسیژنه از نظر ضد عفونی کنندگی در بسیاری از صنایع نظیر آب و فاضلاب، صنایع کشاورزی، خوراک دام و پرورش گیاهان و دام و طیور است.

در نگاه اول شاید به نظر برسد که چگونه ترکیب آب اکسیژنه با خاصیت اکسید اسیونی بسیار قوی می تواند در کشاورزی  و پرورش قارچ مفید واقع شود!

فعال بودن گروه هیدروژن و اکسیژن در ساختار این ترکیب شیمیایی در حقیقت، فعالیت آن را برای بسیاری از کاربردها افزایش می دهد.

آنچه اهمیت دارد این است که محلول هیدروژن پراکسید در این کاربردها باید حتماً غلظت مشخص داشته باشد و درصد خلوص اولیه این محلول نیز به طور تجاری، کاملاً واضح و آشکار بر روی بسته ها درج شده باشد.

4- اوزون

 

اوزون یا «تری اکسیژن» (Trioxygen) مولکولی غیرآلی (معدنی) با فرمول شیمیایی  و آلوتروپی از اکسیژن است. اوزون معمولا با رنگ آبی کمرنگ و بویی تند شناخته می‌شود.

این آلوتروپ، پایداری کمتری از گاز اکسیژن دارد و به کمک نور ماورا بنفش و تخلیه الکتریکی در اتمسفر زمین بوجود می‌آید. بیشترین غلظت این مولکول در لایه اوزون استراتوسفر دیده می‌شود و به میزان بسیار کمی در جو زمین قرار دارد.

بوی اوزون بسیار به بوی کلر شبیه است و بسیاری از افراد این بو را حتی با غلظت 0.1ppm تشخیص می‌دهند. اوزون

در سال های اخیر ازن در کشاورزی پیشرفته امروزی بسیار کاربرد داشته و تبدیل به یک عامل حیاتی  شده که دارای اثرات سود بخش زیادی است.

در سال های اخیر دانشمندان بر روی اثرات ضدعفونی کننده این گاز در صنایع مختلف از جمله پرورش قارچ خوراکی پرداخته اند و بعید نیست با توجه به هزینه پایین، طیف وسیع اثر گذاری، سهولت در مصرف و عدم نیاز به انبارداری خیلی سریع به یک ماده ضدعفونی کننده ها بسیار پرطرفدار تبدیل گردد.

 

تشت‌های ضدعفونی‌کننده

تشت‌های ضدعفونی‌کننده

بدون شک یک از مهمترین راه های انتقال انواع الودگی از بیرون مزرعه به داخل و انتشار آنها در داخل مزرعه از محیط های آلوده یا مشکوک به محیط های پاک، کارگران ، لباس  و کفش آنها است.

بنابراین تعویض لباس و کفش در بدو ورود به مزرعه و در ادامه استفاده مستمر از حوضچه‌های ضدعفونی کننده ها کفش‌ها در طول فعالیت های روزانه بویژه در زمان ورود و خروج از سالنها و یا محوطه های استراتژیک مزرعه، بهترین راه برای کاهش ریسک انتقال عوامل بیماری زا در مزارع قارچ محسوب می شود .

 

هاگ- وجود این حوضچه‌ها در مدخل ورودی راهروها، سالن های پرورش و… به پرسنل یادآوری می‌کند که در زمان ورود و خروج از سالن‌ها رعایت بهداشت فراموش نشود.

حوضچه‌های ضدعفونی کننده ها، تنها برای استفاده مدیران مزرعه ساخته و تهیه نمی شوند و مهم‌تر از همه برای اعضای تیم  قارچ  چینی،حذف بیماری، سالندارها و سایر کارگرانی که دائما در طول روز در طول مزرعه در حال رفت و امد هستند .

عمق حوضچه‌ها به‌طور معمول باید آن‌قدر باشد (3-5 سانتیمتر) که کف کفش را کاملاً با مواد ضدعفونی کننده ها داخل آن آغشته کند.

نباید اجازه داد که در این حوضچه‌ها سطح محلول کاهش یابد و باید مرتب آنها را با محلول جدید شارژ کرد. برای جلوگیری از تبخیر زیاد محلول موجود در حوضچه ها پیشنهاد می شود که اسفنجی با ضخامت 2-3 سانتیمتر در داخل حوضچه ها اضافه شود .

ممکن است برخی از پرسنل از استفاده از حوضچه ها شانه خالی کنند که این موضوع نشان دهنده این واقعیت تلخ است که رعایت نکات بهداشت در مزرعه به دلیل عدم توجیه و اطلاع رسانی موکد، ضعیف است .

برای برخورد با این معضل توصیه می شود تا حوضچه‌ها به‌اندازه‌ای بزرگ طراحی و تعبیه شوند تا در هر شرایطی افراد مجبور باشند که در زمان ورود و خروج ، از داخل آنها عبور کنند.

نکته مهم در این خصوص اینست که محل استقرار حوضچه‌ها باید مکانی انتخاب شود که عبور پرسنل از داخل آنها در زمان ورود و  خروج، ناخودآگاه انجام شود.

به منظور افزایش کارایی حوضچه های حاوی مواد ضدعفونی کننده ها در معابر ، پهن کردن پارچه کنفی جاذب رطوبت در  اطراف حوضچه به وسعت 1تا2 متر عملی موثر خواهد بود.

ضدعفونی چرخ و وسایل نقلیه

نه فقط کفش ها بلکه چرخ‌ ادواتی نظیر فرقون ها، ماشین های حمل کمپوست، قارچ و سایر ادوات فعال در مزرعه نیز  موجب انتقال و انتشار عوامل بیماری زا در مزرعه و بویژه به سالن‌های پرورش می شوند.

ساخت و تعبیه یک حوضچه بتونی در ورودی های مزرعه یا نواحی حیاتی و مهم مثل سالن کشت واحد کمپوست سازی با عمقی و طول مناسب به شکلی که تایر و چرخ ها  در حین عبور کاملا به محلول آغشته شوند، تا حدود زیادی از انتقال عوامل بیماری زا به مزرعه جلوگیری خواهد کرد.

با توجه به اینکه عموما این حوضچه های بتونی درمحیط باز تعبیه می شوند، تبخیر زیاد محلول ضدعفونی داخل آن یکی از معضلات عمده آنها به شمار می رود و به همین دلیل شارژ مستمر و متوالی در طول روز از الزامات رسیدگی به این حوضچه ها به شمار می آید.

در برخی از مزارع برای عملیات پر سالن ها  از لیفتراک ها استفاده می شود که در این حین چرخ های لیفتراک می‌تواند بقایای کمپوست و سایر مواد آلوده موجود در محوطه را وارد سالن های جدید کند.

در این وضعیت بایستی یک پارچه مناسب از حیث جنس و ابعاد به شکلی کاملا محل عبور لیفتراک را بپوشاند را به محلول ضدعفونی‌کننده  آغشته و در معبر سالن پهن کرد. با این روش،ریسک آلودگی کف سالن در زمان ورود لیفتراک به سالن جدید به حداقل کاهش داده می‌شود.

پخت سالن اقدامی حیاتی

میزان آفات و بیماری‌ها باگذشت زمان وافزایش سن سالن افزایش می‌یابد و در انتهای دوره پرورش به بیشترین مقدار خود می‌رسد.

اختتام اصولی و درست سالن برداشت در انتهای دوره کشت یک اقدام ضروری است و یکی از موثرترین روش های کاهش آلودگی در مزارع قارچ محسوب می شود. این کار سبب کاهش چشمگیر تکثیر و انتشار آفات و بیماری‌ها در سالن‌های پرورش شده و ضامنی برای شروع بدون آلودگی برای دوره جدید تولید خواهد بود.

اجرای عملیات Cook-out یا پخت تمام سالن تولید با همه محتویات و ادوات داخل آن (حتی فضای داخلی هواساز سالن) در  پایان دوره برداشت و پیش از تخلیه سالن ، همین اقدام اصولی است که باید در دمای 70 درجه سانتیگراد و به مدت 10-12 ساعت به طول انجامد.

لازم به ذکر است که دریچه های هوای تازه هواساز و اگزوز سالنها باید کاملا مسدود شده و لی دریچه هوای برگشتی هواساز باز و هواساز سالن با دور منطقی در طول دوره پخت روشن بماند.

به‌منظور بالا بردن کارایی عملیات پخت سالن در روز قبل از شروع پخت، توصیه می شود تا بیماری‌های باقیمانده در سالن توسط تیم مقابله با بیماری از طریق حذف آلودگی از بستر یا پوشش آنها با نمک دادن، تیمار شوند.

این اقدام امکان پراکنده شدن اسپور بیماری ها در سالن‌ها به کمک بخاری که در ابتداب پخت با فشار وارد سالن می‌شود را  کاهش می‌دهد.

در هاگ با مقالات آشنایی با سموم مورد استفاده در صنعت قارچ همراه باشید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا