اخبار اقتصادی صنعت قارچاخبار صنعت قارچ

زیان پرورش دهندگان قارچ به روایت رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران

ضرر روزانه ۱.۵ میلیارد تومانی پرورش دهندگان قارچ

زیان پرورش دهندگان قارچ این صنعت را به چالش کشیده است. به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از ایلنا، محمدحسن افشار با تأکید بر اینکه در یک ماه اخیر پرورش دهندگان قارچ در زیان بوده‌اند، افزود: بازار به‌شدت نابسامان است، این نابسامانی زیان انباشته تولیدکنندگان را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: دو دلیل عمده برای نابسامانی تولید و بازار وجود دارد که یکی از آن‌ها کاهش مصرف در سبدخانوار و رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها است و دیگری مربوط به هزینه تولید می‌شود.
به گفته افشار؛ قبل از شیوه ویروس کرونا ۲۰ تا ۳۰ درصد قارچ تولیدی کشور در فست‌فودی‌ها مصرف می‌شد اما اکنون به ۵ تا ۶ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: شرایط بد اقتصادی و همچنین محدودیت‌های کرونایی موجب شده میزان مصرف قارچ کاهش قابل‌توجهی داشته باشد.

تولیدکنندگان در هر کیلوگرم قارچ ۱۰ هزار تومان زیان می‌کنند

افشار بابیان اینکه به دلیل مشکلات عنوان‌شده تولیدکنندگان در هر کیلوگرم قارچ ۱۰ هزار تومان زیان می‌کنند، افزود: قیمتی که انجمن با توجه به هزینه تمام‌شده تولید برای هر کیلوگرم قارچ تعیین کرده بود، ۲۷ هزار تومان است اما محصول ۱۷ هزار تومان به فروش رفت.

وی افزود: با توجه به عرضه ۴۰۰ تنی روزانه قارچ در کشور می‌توان گفت تنها در روز جاری ۱٫۶ میلیارد تومان زیان دیدند.

افشار یادآور شد: قبل از کاهش مصرف، میزان تولید روزانه قارچ در کشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن بود.

افشار در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش قیمت خرید در یک ماهه اخیر چرا قیمت‌ها کاهش محسوسی نداشته است، گفت: دلالان با سوءاستفاده از شرایطی که پیش‌آمده حاشیه سود خود را بالا می‌برند به‌این‌ترتیب مصرف‌کننده نهایی از افت قیمت سود نمی‌برد.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران از بانک‌ها و سازمان بیمه تأمین اجتماعی و سایر دستگاه‌های مربوطه که تولیدکنندگان به آن‌ها مقرض هستند خواست شرایط را درک و برای گذر از مشکلات به آن‌ها تنفس دهند.

وی ابراز امیدواری کرد تا هرچه سریعتر مشکلات با حمایت و همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌صلاح از پیش پای تولیدکنندگان برداشته شود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا