حرف ما در صنعت قارچ

جشنواره قارچ: از اقتصاد تا فرهنگ

10 نکته طلایی از مزایای برگزاری جشنواره قارچ

ایجاد شادمانی ملی و عمومی در قالب جشنواره، فستیوال، کارناوال، و جُنگ‌های شادمانه، وظیفه مهم دولتمردان و مسئولان هر کشوری است. زیرا نشاط عمومی، امید و میل به زندگی را افزایش می‌دهد و در نتیجه سبب ازدیاد بهره‌وری و کارایی نیروی انسانی در کل کشور خواهد شد. به علاوه تعامل بهتر فرهنگ‌های بومی و محلی را سبب می‌گردد، و به سازگاری و درک متقابل قومیت‌های مختلف منجر می‌شود. در این میان برگزاری جشنواره قارچ علاوه بر کارکردهای عمومی، از اهمیت ویژه اقتصادی و فرهنگی نیز برخورد است که در این مقاله به آن می‌پردازیم و امیدواریم هر کس به فراخور توان خویش در این عرصه گامی بسزا بردارد.

ضرورتهای برگزاری جشنواره قارچ

برگزاری منظم یک جشنواره، همراه با برنامه‌های متنوع، سرگرم‌کننده و شاد می‌تواند کارکردهای فراوانی در سطح جامعه داشته باشد، که ما مهمترین این ضرورتها را در جامعه با تنوع فرهنگی فراوان ایران عزیز، فهرست کرده‌ایم:

1) فرهنگ مصرف قارچ خوراکی ارتقا می‌یابد

هنوز بسیاری از هموطنان ما مصرف قارچ را در سبد خرید روزانه یا حتی هفتگی خود قرار نداده‌اند، برگزاری جشنواره‌های مختلف قارچ می‌تواند افراد را با قارچ و فواید مصرف آن آشنا کند و ضرورت استفاده مستمر آن را به آنها گوشزد نماید. وجود جشنواره‌های سالانه مکرر با صرف هزینه‌ای بسیار کمتر از تبلیغات مستقیم، می‌تواند لزوم استفاده از قارچ را در ذهن‌ها تثبیت نماید.

افزایش فرهنگ مصرف قارچ
اهمیت برگزاری جشنواره‌ی قارچ

2) مردم با انواع قارچ خوراکی آشنا می‌شوند

در حال حاضر علی رغم این که قارچهای خوراکی بسیار متنوعی در جهان وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود بازار بسیار داغ جهانی قارچ‌های صدفی و شیتاکه با سرعت بیشتری فراگیر شود؛ هنوز هم ذهنیت عمومی مردم ایران از قارچ، فقط قارچ سفید دکمه‌ای است!

برای آشنایی با گونه‌های متنوع قارچ‌های خوشمزه به مقالات انواع قارچ خوراکی مراجعه کنید.

برگزاری جشنواره‌ قارچ می‌تواند مردم را با انواع مختلف قارچ خوراکی آشنا نماید، آنها با دیدن تنوع قارچ‌های خوراکی و طعم‌ها، شکل‌ها و محصولات متنوع آنها حتما به خرید و امتحان آنها علاقه‌مند و ترغیب خواهند شد.

آشنایی با انواع مختلف قارچ
جشنواره قارچ و آشنایی با قارچ و انواع آن

3) فرصتی ارزنده برای معرفی خواص فراوان قارچ خوراکی است

بهترین فرصت برای آشنا کردن مردم با خواص بسیار زیاد قارچهای دکمه‌ای سفید و قهوه‌ای، قارچهای صدفی، شیتاکه، پرتابلو، مورل، گانودرما، انوکی و سایر قارچهای پرخاصیت جشنواره قارچ است. ارائه انواع بروشورهای اطلاعاتی، برگزاری سیمنارهای تعاملی و کارگاه‌های قارچ شناسی می‌تواند سطح آگاهی مردم را افزایش دهد و از بین هزاران داده متفاوت فضای مجازی، اطلاعات درستی به آنها بدهد.

برای آشنایی با خواص متعدد قارچها به بخش خواص قارچ مراجعه کنید.
فستیوال قارچ
معرفی خواص قارچ با برگزاری جشنواره‌ها

4) مردم نحوه استفاده و پخت قارچهای مختلف را یاد می‌گیرند

جشنواره قارچ فرصت بسیار خوبی برای آشپزهاست که هنر خود را به مردم نشان دهند. عموما در این جشنواره‌ها سرآشپزهای مختلف به رقابت و عرضه توانایی خود در تولید انواع غذاها، دسرها و پیش‌غذاها، و حتی شیرینی‌ها و ترشی‌های قارچی می‌پردازند. غالبا مردم از این بخش بسیار استقبال می‌کنند، و برنامه آشپزی به صورت عمومی رایگان یا فروشی، یا صرف شام یا ناهار اختصاصی، همیشه پای ثابت این جشنواره‌ها در سطح جهانی است که سود مالی بسیار خوبی هم دارد.

مهمترین اثر این بخش از جشنواره، ایجاد تنوع غذایی و پوشش حداکثری سلیقه‌ها و ذائقه‌های افراد جامعه است. با ارائه سبکهای مختلف آشپزی می‌توان حتی سختگیرترین و بدغذاترین افراد را هم به سمت مصرف قارچ سوق داد.

در بخش آشپزی با قارچ میتوانید انواع مختلفی از روشهای پخت قارچهای متنوع را یاد بگیرید.
جشنواره آشپزی با قارچ
آموزش آشپزی با قارچ با برگزاری جشنواره‌ها

5) محصولات خوراکی مختلف قارچ محور شناسانده می‌شود

انواع مربای قارچ، ترشی قارچ، کنسروهای مختف، سس قارچهای متنوع، گوشت گیاهی قارچ محور در این جشنواره‌ها فرصت معرفی به مردم را پیدا می‌کنند و می‌توانند جای خود را در سبد غذایی افراد باز کنند. به علاوه انواع مکمل‌ها، پودرها، و داروهای قارچ محور مجاز در این جشنواره‌ها برای علاقه‌مندان به حفظ یا بهبود سلامتی می‌تواند معرفی شود.

در مقاله صنایع تبدیلی قارچ  کدامند؟ با انواع این محصولات جانبی آشنا شوید

این بخش در جشنواره‌ها را می‌شود با تخصیص غرفه‌های قارچهای دارویی و سمینارهای مرتبط آشنایی با این نوع از قارچها با دعوت از اساتید و متخصصان این حوزه، پربارتر نمود.

محصولات صنایع تبدیلی قارچ
آشنایی با محصولات صنابع تبدیلی قارچ

6) کاربردهای استفاده از قارچ در صنعت به مردم نشان داده می‌شود

شاید بسیاری از مردم ندانند که امروز از قارچ و مسیلیوم آن در صنایع مختلف مد، ساختمان و بسته‌بندی استفاده می‌شود و در سال جاری باید منتظر کاربردهای شگفتانه دیگری از قارچ در صنعت نیز باشیم. معرفی کاربردهای متعدد قارچ در سایر صنایع می‌تواند سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به حوزه‌های پیشتاز را به خود جلب کند و استعدادهای ایرانیان را نیز در این زمینه خلاقانه به کار بگیرد.

چرم قارچی
کاربردهای استفاده از قارچ در صنعت

7) فعالان عرصه صنعت قارچ به مردم معرفی می‌شوند

جشنواره قارچ فرصت بسیار خوبی برای تعامل و آشنایی افراد مختلف فعال در صنعت قارچ با مردم است، به ویژه تولیدکنندگان خرد که از امکان تبلیغات گسترده بهره‌مند نیستند میتوانند از این جشنواره‌ها نهایت استفاده را ببرند و با ارائه محصولات و خدمات ویژه خود مشتریان بسیاری را به خود جلب کنند.

فروشنده قارچ خوراکی
شناسایی فعالان عرصه‌ی قارچ در جشنواره‌ها

8) برای تولیدکنندگان قارچ، بهره اقتصادی خواهد داشت

حضور مردم در یک جشنواره شاد و مفرح در کنار اعضای خانواده، قطعا با خرید انواع محصولات مختلف همراه خواهد بود، که این به معنی فرصت بهره برداری حداکثری برای تولیدکنندگان قارچ است. آنان در جشنواره قارچ می‌توانند با فروش محصول خود به مخاطب اصلی بدون واسطه، هم خود به سود مناسبی دست یابند و هم مخاطبان را از تخفیفهای ویژه برای خرید بهره‌مند کنند.

فروش قارچ در فستیوال
فروش قارچ در فستیوال قارچ

9) فرصتی برای آشنایی و تعامل فعالان عرصه تولید قارچ ایجاد می‌شود

جشنواره‌ها همیشه مکانی برای آشنا شدن افراد مختلف جامعه با سلایق و نظرات متنوع ولی اشتراکات فراوان هستند. در جشنواره قارچ هر کسی که به نحوی به قارچ علاقه دارد، حضور می‌یابد و این فرصت آشنایی و تعامل افراد مختلف صنعت قارچ را مهیا خواهد کرد. در این ارتباطات تولیدکنندگان و بازاریابان می‌توانند یکدیگر را پیدا کنند و یا مزرعه‌داران امکان یافتن بهتر کارشناسان تخصصی را پیدا می‌کنند. جشنواره فضای خوبی برای کسب تجربه و یادگیری و خلاقیت مه فعالان این صنف است.

فرصت تعامل فعالان صنف قارچ
تعامل افراد مختلف صنعت قارچ

10) نسل آینده با فرهنگ دوستی با قارچ بزرگ می‌شود

یکی از ماندگارترین اثرات جشنوراه قارچ، دوستی نسل آینده با قارچ در فضایی شاد، مفرح و خاطره‌برانگیز است. شاید به همین دلیل است در بسیاری از این جشنواره‌ها، گروه‌های موسیقی، تئاتر، و صنایع دستی حضوری فعال و چشمگیر دارند. در اغلب مسابقات متنوع قارچی که برای خانواده‌ها برگزار می‌شود بچه‌ها هم حضور فعال دارند و از بخش آشپزی و انواع خوراکیهای خوشمزه جشنواره لذت می‌برند. به همین دلیل این جشنواره قارچ فرصتی طلایی برای انس حداکثری نسل آینده با قارچ و شناسایی تمامی فرصهای شغلی موجود در آن است.

جشنواره‌های قارچ بین‌المللی و ملی

با توجه به ضرورت‌های فوق، سالانه جشنواره‌های مختلفی در تمامی جهان برگزار می‌شود و هر سال بر تعداد آنها نیز افزوده می‌گردد. ما بعضی از این جشنواره‌ها را فهرست کرده‌ایم:

جشنواره‌های بین‌المللی

  • جشنواره قارچ تلورید
  • جشنواره قارچ در پنسیلوانیا
  • جشنواره قارچ آلزاس
  • جشنواره سالانه قارچ یاچاتز
  • جشنواره قارچ آلاباما
  • جشنواره ترافل ناپا
  • جشنواره سالانه قارچ جورجیا

جشنواره‌های ملی

  • جشنواره ملی آشپزی با قارچ
  • جشنواره قارچ ملارد
  • جشنواره قارچ خراسان
  • جشنواره قارچ چهار محال بختیاری
  • جشنواره قارچ سنندج

تفاوت جشنواره‌های قارچ خارجی و ایرانی

آنچه در جشنواره‌های خارج از ایران بیشتر به چشم می‌خورد، یکی اولویت حفظ فضای شادمانه و تفریحی در جشنواره است و دیگر استمرار آن در سالهای مختلف که گاه قدمت بعضی به 50 سال هم می‌رسد. در حالیکه جشنواره‌های قارچ در ایران بسیار گسسته و نامنظم برگزار می‌شود و عموما در ان برنامه‌های جانبی مثل طبیعت‌گردی، قارچ شناسی، و موسیقی و سرگرمی وجود ندارد.

امیدواریم بتوانیم جشنواره‌هایی را که می‌توانند علاوه بر فواید فوق، بر همدلی و اتحاد و نشاط عمومی کمک کنند، را در ایران عزیز بیشتر و متنوع‌تر برگزار کنیم. حرف ما در صنعت قارچ پیگیری و واکاوی چالش‌های صنعت قارچ کشور همراه با ارائه راهکار و پیشنهادات سازنده است.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا