اخبار صنعت قارچاخبار علمی حوزه قارچ

طب سنتی چین درمانی برای کرونا ارائه کرد؟

آیا طب سنتی چین درمانی برای کرونا ارائه کرد؟ تحقیقی جدید در حال ارزیابی این موضوع است که آیا قارچ‌های دارویی و گیاهان چینی مزایای درمانی در درمان عفونت حاد کووید ۱۹ را دارد یا خیر.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا نوشت: هدف اصلی تحقیق MACH-۱۹ که توسط دانشکده پزشکی سن دیگو و دانشگاه کالیفرنیا رهبری می‌شود، درک کارایی درمانی قارچ‌ها و گیاهان چینی برای درمان کووید ۱۹ است.

این تحقیق اولین موردی است که رویکردهای پزشکی یکپارچه خاص را با استفاده از استاندارد طلایی پزشکی غربی یعنی کارآزمایی بالینی تصادفی، دوسوکور و کنترل با دارونما ارزیابی می‌کند.

در حال حاضر سه نوع کارآزمایی برای بیماران ۶۶ تا ۸۰ سال که آزمایش سارس کوو ۲ مثبت و علائم خفیف تا متوسط ‌دارند و در خانه قرنطینه هستند، انتخاب شده است. ۲ مورد آزمایش‌های ایمنی بالینی فاز یک مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA) به‌ عنوان تحقیقاتی برای درمان کووید ۱۹ حاد هستند.

دکتر گوردون ساکس محقق اصلی تحقیق MACH-۱۹ (قارچ‌ها و گیاهان چینی برای  کووید ۱۹) است. وی بر استفاده از غذا به‌عنوان دارو تمرکز دارد.

تحقیق «محصول مبتنی بر قارچ برای کووید ۱۹» از دسامبر ۲۰۲۰ آغاز شد و قرار است تا دسامبر ۲۰۲۲ اجرا شود. در این تحقیق ایمنی و امکان‌پذیری ترکیب ۵۰/۵۰ قارچ آگاریکون (Fomitopsis officinalis) و دم بوقلمون (Trametes versicolor) را به صورت کپسول آزمایش می‌کند.

طب سنتی چین درمانی برای کرونا ارائه کرد؟
Fomitopsis officinalis

تحقیق «فرمول گیاهی چینی برای کووید ۱۹» در جولای ۲۰۲۱ آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود در دسامبر ۲۰۲۲ به پایان برسد. محققان در این تحقیق نیز ایمنی و امکان‌سنجی فرمولاسیون ۲۱ گیاه چینی از تایوان به نام Qing Fei Pai Du Tang را آزمایش می‌کنند که به طور گسترده به‌ عنوان درمان گیاهی کووید ۱۹ در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گوردون ساکس، محقق اصلی این تحقیق و مدیر تحقیقات مراکز سلامت یکپارچه در دانشکده پزشکی سن دیگو، گفت: ما امیدواریم این درمان‌ها نیاز به بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهد.

به گفته وی این قارچ‌ها به دلیل سابقه طولانی استفاده و شواهد اخیر از اثرات تقویت‌کننده سیستم ایمنی و ضد ویروسی انتخاب شده‌اند.

در یک مطالعه پیش بالینی که در شماره مارس ۲۰۱۹ مجله Mycology منتشر شد، آگاریکون ویروس‌هایی از جمله آنفلوآنزای نوع A(H۱N۱)، آنفلوآنزای A (H۵N۱) (عامل آنفلوآنزای مرغی) و تبخال را مهار می‌کند.

ساکس معتقد است قارچ‌های دارویی از تکثیر ویروس‌ها جلوگیری می‌کند. این نظریه‌ای است که وی قصد دارد در آزمایش فاز دوم علیه سارس کوو ۲ آزمایش کند.

طب سنتی چین درمانی برای کرونا ارائه کرد؟
طب سنتی چین درمانی برای کرونا ارائه کرد؟

وی افزود: یکی از مزایای قارچ‌ها این است که با ما تکامل یافته‌اند؛ بنابراین با باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر قارچ‌ها درست مانند انسان‌ها رفتار می‌کنند. قارچ‌ها دفاع‌ بسیار خوبی در برابر آفات ایجاد کرده‌اند. ما معتقدیم که با مصرف آن این عملکرد دفاعی به ما منتقل می‌شود.

سومین کارآزمایی در حال انجام پروژه  MACH-۱۹ تحقیق RCT  «محصول طبیعی مبتنی بر قارچ» است که افزایش پاسخ ایمنی به واکسیناسیون کووید ۱۹ را اندازه‌گیری می‌کند یعنی قارچ‌های دارویی که در زمان واکسیناسیون اولیه کووید ۱۹ در کپسول داده می‌شوند و می‌توانند آنتی‌بادی‌ها و سایر موارد را افزایش دهند. اقدامات پاسخ ایمنی در ژوئن ۲۰۲۱ آغاز شد و قرار است در ژوئن ۲۰۲۲ تکمیل شود.

ساکس گفت: گروه وی در حال راه‌اندازی چهارمین آزمایشی است که بررسی می‌کند آیا قارچ‌های دارویی می‌تواند به‌ عنوان ماده‌ای کمکی که پاسخ ایمنی را مشابه دوز تقویت‌کننده کووید ۱۹ تقویت می‌کند، استفاده شود.

ساکس گفت: واکسن‌ها منجر به تولید آنتی‌بادی‌هایی می‌شوند که می‌تواند ویروس را در خون از بین ببرد. قارچ‌ها نه تنها ممکن است تعداد این آنتی‌بادی‌ها بلکه ایمنی سلول‌های تی را در برابر سلول‌های آلوده به ویروس افزایش دهد.

علاوه بر این از آنجایی که قارچ‌ها به گیرنده‌های سلول‌های ایمنی انسان متصل می‌شود، می‌تواند ایمنی ما را تعدیل کند و از جهاتی آن را تقویت و در برخی موارد آن را آرام نماید. این خاصیت قارچ ممکن است عوارض جانبی مرتبط با واکسن را نیز کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد که گیاهان دارویی به پزشکان چینی کمک کرد ۳۰۰ بیماری همه‌گیر ثبت شده را مدیریت کنند. همچنین داروشناس یونانی، پدانیوس دیوسکوریدس نیز آگاریکون را برای درمان عفونت‌های ریوی ۲۳۰۰ سال پیش تجویز کرد. قرن‌هاست که داروهای طبیعی برای درمان بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود.

اگرچه طب غربی هنوز بسیاری از درمان‌های طب یکپارچه را فاقد شواهد تجربی و مبتنی بر شواهد می‌داند اما برخی از ایده‌های آن مانند طب سوزنی برای درمان درد و عصاره گیاهی آرتمیزینین برای درمان مالاریا در حال پذیرش گسترده‌تر است.

MACH-۱۹ به عنوان یک ایده توسط ساکس در طول یک کنفرانس تحقیقاتی در آغاز همه‌گیری پدیدار شد و فرصتی برای ارائه شواهد بیشتر فراهم می‌کند.

ساکس می‌گوید: اگر ما بتوانیم موفقیت این طرح را نشان دهیم ممکن است علاقه به بررسی فرمول‌ها و رویکردهای گیاه‌شناسی دیگر را ایجاد کنیم.

طب سنتی چین درمانی برای کرونا ارائه کرد؟

انتظار می‌رود اطلاعات ایمنی اولیه از آزمایش‌ها تا پایان سال جاری ارائه شود و داده‌های اثربخشی طی یک سال آماده شود.

وی اظهار کرد: از دریافت تاییدیه سازمان غذا و دارو (FDA) خوشحالم و نشانه‌ای از گسترش ذهن‌های علمی غربی به سمت داروهای گیاهی است.

در مجموع FDA در سال‌های اخیر از طب مکمل و یکپارچه آگاه‌تر شده و تمایل بیشتری برای یافتن راه‌هایی برای مطالعه این رویکردها نشان داده اما همچنان برای داروسازی با سختگیری عمل می‌کنند.

امتیاز دهید

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا