جهاد کشاورزی

طرح باغچه سلامت خانگی در مناطق روستایی خرمشهر

این طرح در روستاهای جزیره مینو شلمچه و حفار شرقی خرمشهر اجرا شده است

به گزارش هاگ به نقل از ایرنا – آبادان مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: طرح طرح باغچه سلامت در راستای بهبود تغذیه خانوارهای روستایی و عشایری در این شهرستان اجرا شد.

یعقوب دارمی ویس روز سه‌شنبه در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح باغچه سلامت با مشارکت اداره بهداشت، برای اصلاح الگوی غذایی خانوار روستایی با ایجاد باغچه های خانگی به منظور تولید محصول سالم اجرا شده است.

وی افزود: طرح گسترش باغچه‌ های خانگی با هدف تولید سبزیجات و صیفی‌جات سالم و به دور از سموم شیمیایی از برنامه‌های مشترک وزارت بهداشت و سازمان جهاد کشاورزی است که بر تولید محصولات سلامت محور و تغذیه صحیح با دسترسی آسان به ریز مغذی‌های مورد نیاز در سبد غذایی خانوار مناطق روستایی و عشایر نشین تاکید دارد.

دارمی ویس بیان کرد: تاکنون ۱۰ کلاس آموزشی برای زنان روستایی در این خصوص تشکیل شده و ۲۰۰ نفر روز آموزش دیده اند.

وی وسعت اجرای این طرح را پنج هزار متر مربع بیان کرد و گفت: این طرح در روستاهای جزیره مینو، شلمچه و حفار شرقی خرمشهر اجرا شده است.

راه اندازی کانون جوانان روستایی در خرمشهر

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر در ادامه از راه اندازی کانون جوانان روستایی به عنوان یک نهاد مردمی خبر داد و گفت: از این طرح با عنوان طرح تربیت کشاورزان آینده یاد می‌شود که هم اکنون این کانون دارای ۶۰ عضو زن و مرد در رده های سنی ۱۵ تا ۳۰ سال است.

دارمی ویس با بیان اینکه این طرح برای نخستین بار در سطح شهرستان خرمشهر در حال اجرا است گفت: یکی از اهداف مهم اجرای این طرح  افزایش میل جوانان روستایی به ماندگاری در روستا و جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها است.

وی توانمندسازی اجتماعی جوانان، تقویت حس همیاری، همکاری و ترویج فعالیت‌های مشارکتی و گروهی را از دیگر اهداف این طرح بیان کرد و گفت: آشنایی با فرهنگ و دانش بومی، فراگیری مهارت‌های تسهیل‌گری و در نهایت ایجاد نگرش مثبت و پویا در بین جوانان روستایی نسبت به کشاورزی و حفظ منابع طبیعی از مزایای این طرح است.

دارمی ویس مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر به محل تشکیل کانون جوانان روستایی در روستای شنه اشاره کرد و افزود: دوره مهارتی پرورش قارچ، پرورش بوقلمون، برگزاری کلاس‌های مهارت‌های زندگی با تدریس روانشناسان مرکز بهداشت و پویش اهدای کتاب از جمله اقدامات انجام شده در این کانون است.

خرمشهر بیش از ۴۰ هزار هکتار زمین قابل کشت دارد.

شهرستان خرمشهر دارای بیش از ۷۹ روستا است.

امتیاز دهید

یک دیدگاه

  1. اقدام های مثل این که در جهت رشد و آبادانی شهر های محروم و جنگ زده انجام میشه ، خیلی زیاد باعث خوشحالی و مسرت میشه . امیدوارم اقدامات این چنینی ادامه داشته باشه تا هرروز یک قدم بیشتر به داشتن ایرانی سبز و سربلند نزدیک بشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا