غذای ایرانی با قارچ

طرز تهیه سمبوسه قارچ و اسفناج همراه ویدیوی آموزشی

در سری مقالات آموزش آشپزی با قارچ مجله خبری هاگ ، این بار سراغ یک پیش غذای ایرانی پرطرفدار طبخ شده با قارچ رفته ایم. در این مقاله دستور پخت سمبوسه قارچ و اسفناج را برای شما عزیزان در نظر گرفته ایم که یک پیش غذا یا میان وعده مقوی و خوشمزه است. سمبوسه در اصل نوعی غذای ایرانی است که ابتدا بیشتر در مناطق جنوبی ایران طبخ می شده است و از قرار دادن مواد غذایی در خمیر پهن شده و نازک و سرخ کردن آن حاصل می شود؛ اما امروزه مصرف سمبوسه فقط محدود به ایران نبوده و در سراسر جهان توسط رستوران‌های ایرانی یا لبنانی رواج یافته و طرفداران زیادی دارد. این غذای خوشمزه معمولا به صورت تند طبخ شده یا برای سرو آن از سس تند استفاده می کنند. سمبوسه ای که امروز قصد آموزش دستور پخت آن را داریم فاقد گوشت بوده و یک غذای گیاهی محسوب می‌شود و از این رو گزینه مناسبی برای افراد گیاهخوار یا به اصطلاح وجترین است. لطفا در ادامه با ویدیوی طرز تهیه این سمبوسه لذیذ با ما همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه سمبوسه قارچ و اسفناج

 

 

  • اسفناج : ۲۰۰ گرم
  • پیاز : ۲ عدد
  • قارچ : ۳۰۰ گرم
  • سیر : ۳ حبه
  • پنیر لبنه : ۲۰۰ گرم
  • پنیر پیتزا : به مقدار کافی
  • نان لواش : 4 عدد
  • زرده تخم مرغ : ۱ عدد
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه : به مقدار کافی
  • شیر : ۲ قاشق غذاخوری
  • کنجد سیاه : به مقدار کافی

 

طرز تهیه سمبوسه قارچ و اسفناج

 

طرز تهیه سمبوسه قارچ و اسفناج

 

 

مرحله اول پخت اسفناج

 

برای تهیه سمبوسه اسفناج و قارچ، ابتدا اسفناج‌ها را می‌شوییم، سپس داخل آبکش می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم آب اضافی‌اش خارج شود. سپس اسفناج‌ها را روی تخته گوشت قرار می‌دهیم و به صورت ریز ساطوری می‌کنیم. حالا یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم، سپس اسفناج‌های خرد شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم و یک سوم لیوان آب به قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس اجازه می‌دهیم اسفناج کاملا پخته شود. پس از چند دقیقه آن را از قابلمه خارج کرده و درون آبکش قرار می‌دهیم، سپس اجازه می‌دهیم آب اضافی آن کامل خارج شود.

 

مرحله دوم سرخ کردن پیاز و سیر

 

پیاز را پوست می‌کنیم و به صورت خلالی نازک خرد می‌کنیم.  سیر را پوست کنده، سپس به صورت ریز رنده می‌کنیم. در ادامه یک تابه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و مقداری روغن و پیاز را درون تابه اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم. نمک را به همراه زردچوبه به پیاز اضافه می‌کنیم، سپس تفت می‌دهیم تا پیاز سبک و طلایی شود. در ادامه سیر رنده شده را داخل تابه می‌ریزیم، سپس تفت می‌دهیم تا عطر سیر آزاد شود.

 

 

مرحله سوم پخت قارچ و اضافه کردن اسفناج

 

قارچ را به خوبی شسته، خشک می‌کنیم و به صورت ورقه‌ای نازک خرد می‌کنیم. حالا قارچ را به تابه اضافه می‌کنیم. حالا حرارت را زیاد می کنیم، سپس قارچ را تفت می دهیم تا آب قارچ کشیده شود.  در ادامه اسفناج را به مخلوط قارچ اضافه می‌کنیم. در این مرحله به مدت ۲ دقیقه اسفناج را تفت می دهیم، سپس پنیر لبنه را به آن اضافه می کنیم. در ادامه اجازه می دهیم پنیر لبنه ذوب شود و با مواد ترکیب و یکدست شود، سپس فلفل سیاه را به مخلوط اسفناج و قارچ اضافه می کنیم. حالا مخلوط اسفناج و قارچ را از روی حرارت بر می‌داریم.

 

مرحله چهارم پیچیدن سمبوسه

 

 

در این مرحله مقداری از مواد میانی را داخل نان لواش ریخته و مقداری پنیر پیتزا روی مواد میانی می‌ریزیم، سپس نان را به صورت مثلثی می‌پیچیم. در این مرحله برای مواد رومال ابتدا درون یک کاسه مناسب زرده تخم مرغ را اضافه می‌کنیم، سپس با چنگال هم می‌زنیم تا تخم مرغ از لختگی خارج شود. در ادامه از زرده تخم مرغ با برس روی سمبوسه‌های اسفناج و قارچ می‌مالیم.

 

 

مرحله پنجم سرخ کردن سمبوسه

 

یک تابه مناسب روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم و تا اندازه‌ای روغن می‌ریزیم که سمبوسه‌ها درون آن شناور بماند‌، اجازه می دهیم یک طرف سمبوسه‌ها کاملا طلایی شود. در این مرحله آن‌ها را برمی‌گردانیم و اجازه می‌دهیم سمت دیگرشان نیز سرخ شود. در ادامه سمبوسه‌ها را روی دستمال حوله‌ای قرار می‌دهیم تا روغن اضافی‌اش خارج شود. در آخر سمبوسه‌ها را با سس دلخواه میل کنید.

نوش‌جان!!!

امیدواریم که از طبخ و میل کردن این پیش غذای لذیذ در کنار خانواده و عزیزان لذت برده باشد. لطفا نظرات ارزشمند خود در رابطه با مقالات آموزش آشپزی با قارچ ، را با ما در میان بگذارید.

 

 

برای دیدن دستورات بیشتر غذای ایرانی با قارچ حتما هر روز سایت هاگ را چک کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا