صادرات قارچ خوراکی و دارویی

صادرات به پاکستان صنعت قارچ را نجات می دهد

عدم زیرساخت‌های مناسب و بالا بودن هزینه ترانزیت مشکلات اصلی تولیدکنندگان

صنعت قارچ با صادرات به پاکستان شکوفا می‌شود. به گزارش خبرگزاری هاگ، به نقل از ایران آنلاین، قارچ یا همان طلای سفید کشاورزی از آن دسته محصولات پرمصرفی محسوب می‌شود که اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در بازارهای جهانی دارد که بنابر اظهارات فعالان این صنعت،ایران در تولید قارچ رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.
آخرین آمارهای فائو (سازمان خواروبار جهانی) حاکی از آن است که چین با تولید سالانه 4 میلیون تن انواع قارچ بزرگترین تولید کننده است و پس از آن نیز کشورهای ژاپن با ۴۷۱ هزار تن و ایالات متحده با 370 هزار تن در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران تولیدی به میزان ۹۹ هزار و ۷۰۰ تن داشته است.

این گزارش می‌افزاید ایران جزو تولید‌کنندگان اصلی قارچ خوراکی محسوب می‌شود با وجود این به دلیل مشکلات موجود در این بخش واحدهای تولیدی با ظرفیت ناقص فعالیت می‌کنند. این در حالی است که به گفته محمد حسن افشار فعال، رئیس پیشین انجمن صنفی قارچ در صورتی که واحدهای پرورشی با ظرفیت کامل تولید کنند سالانه توانایی تولید ۲۵۰ هزار تن قارچ را دارند. وی با بیان این‌که کیفیت قارچ تولیدی ایران بسیار خوب است، خاطرنشان می‌کند: در واقع ما بر اساس استانداردهای بین‌المللی تولید داریم. ضمن اینکه ضوابط بهداشتی و بسته‌بندی را به‌درستی رعایت می‌کنیم. بنابراین تنها راهی که می‌تواند موجب نجات صنعت ایران شود این است که بازار صادراتی گشوده شود و ما بتوانیم بخش قابل قبولی از محصول را صادر کنیم.
این مقام صنفی می‌گوید: اگر صادراتی در این میان انجام شود به‌صورت امانی بار ارسال و پول آن نیز از طریق صرافی تحویل صادر کننده می‌شود بنابراین چون هزینه‌های نقل‌و‌انتقال پول و هزینه‌های صادرات بالا می‌رود، صادرات قارچ به‌صرفه نیست..

به این ترتیب اگرچه ایران جزو 10 تولیدکننده برتر قارچ قرار دارد اما صادراتی در این حوزه ندارد. افشار، فعال این بخش در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگان ما خواستار قارچ هستند اما در حوزه صادرات با مشکلاتی همچون تحریم‌ها و مشکلات نقل‌ و‌ انتقال پول، بانکی و همچنین افزایش هزینه‌های تمام شده تولید روبه‌رو هستیم.

کاهش 15 هزار تومانی قیمت طلای سفید نسبت به سال گذشته
تولید قارچ در سال گذشته نسبت به سال 92 با رشد بیش از 75 درصدی روبه‌رو بوده است به‌طوری که از تولید 103 هزار تنی سال 1392 به 181 هزار تن در سال 1400 رسیده‌ایم، از طرف دیگر روزانه 50 تن قارچ در بورس کالا عرضه و به فروش می‌رسد. با این حال با توجه به کاهش تولید در فصل تابستان هم‌اکنون روزانه 400 تن قارچ در کشور تولید می‌شود و قیمت این محصول در بازار خرده فروشی و میادین میوه و تره‌بار بین 30 تا 35 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، این در حالی است که در سال گذشته در فصل تابستان قیمت قارچ 50 هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

صنعت قارچ با صادرات به پاکستان شکوفا می‌شود
مجید نادری، عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص میزان تولید قارچ در کشور گفت: طی 8 سال گذشته میزان تولید قارچ در کشور از روند رو به رشدی برخوردار بوده است. وی افزود: طبیعتاً برای موفقیت هر کسب و کار باید طرح، برنامه و هدف مشخصی از قبل طراحی شود تا میزان مورد نیاز مصرف قارچ در بازار داخل و در بازارهای صادراتی برآورد شود تا با افزایش تولید زیانی از نبود بازارهای تقاضا وجود نداشته باشد.
این فعال صنعت قارچ اظهار نمود: بازار قارچ در وضعیت فعلی با رکود روبه‌رو است به طوری که به نظر می‌رسد با توسعه صنایع تبدیلی و فتح بازارهای جدید صادراتی تولیدکنندگان از شرایط فعلی خارج شده و ایران به رتبه 5 تولید قارچ در افق 1404 برسد. نادری در ادامه گفت: در چندین سال گذشته صادرات قارچ به دیگر کشورهای جهان به‌صورت فصلی بوده است به طوری که به‌دلیل نداشتن زیرساخت‌های مناسب و بالا بودن هزینه ترانزیت و فساد‌پذیری زودهنگام قارچ، صادرکنندگان با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌اند.

وی افزود: بیشترین صادرات قارچ به کشورهای همسایه از جمله عراق، امارات و قطر صورت می‌گیرد با این حال به نظر می‌رسد بازار پاکستان به‌دلیل جمعیت 200 میلیون نفری آن همچنان مغفول مانده است و باید صادرات به این کشور با شناخت بازارهای آن رونق گیرد تا شاهد شکوفایی صنعت قارچ یا این طلای سفید در کشور باشیم. مبدع و مجری طرح اولین سامانه هوشمند صنعت قارچ کشور در خصوص تأثیر اصلاح ارز ترجیحی روی صنعت قارچ نیز خاطرنشان کرد: به واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولید قارچ یارانه‌ای اختصاص نمی‌یافت به همین دلیل اصلاح ارز ترجیحی تأثیر چندانی روی صنعت قارچ نداشته است.

نادری در ادامه گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید قارچ نباید در کوتاه مدت انتظار کاهش قیمت این محصول را داشته باشیم ولی در بلندمدت و با اتخاذ تدابیری می‌توانیم قیمت قارچ( طلای سفید) را کاهش دهیم. وی افزود: صادرات قارچ در ایران با توجه به تولید سالانه ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تن قارچ در کشور و رشد سالانه حدود بیست درصدی تولید این محصول، قارچ خوراکی را در جایگاه ممتازی بین محصولات کشاورزی صادراتی قرار داده است. هم‌اکنون ایران در رتبه ۶ الی ۷ تولید قارچ در دنیا قرار دارد که می‌توان از این جهت با صادرات قارچ خوراکی مقدار قابل توجهی ارز را وارد کشور نمود.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی قارچ توسط هیأت امنای انجمن صنفی قارچ صورت می‌گیرد عنوان کرد: چین بزرگترین تولیدکننده و بزرگترین مصرف کننده قارچ و طلای سفید در جهان محسوب می‌شود ولی با این حال کشورمان به دلیل وجود تحریم‌های صورت گرفته در بین 20 کشور اول صادرکننده قارچ قرار ندارد.

افزایش 60 درصدی صادرات قارچ
غلامرضا تقوی، مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی نیز درباره وضعیت تولید محصول قارچ خوراکی در کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ تولید این محصول به ۱۸۵ هزار تن افزایش یابد. وی افزود: تولید قارچ خوراکی در سال گذشته به میزان ۱۸۱ هزار تن بود.
تقوی با اشاره به میزان صادرات قارچ خوراکی در 10ماهه سال گذشته، گفت: بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران ۲۹۷۶ تن به ارزش 3 میلیون و 585 هزار دلار صادرات قارچ خوراکی بوده است. به گفته وی، میزان صادرات این محصول در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل از آن، از نظر وزنی به میزان ۲۰۰۵ تن و از لحاظ ارزشی  2 میلیون و 255 هزاردلار افزایش داشته است. و امیدواریم صادرات این طلای سفید در آینده بیشتر شود.
مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی در پایان یادآور شد: در صادرات قارچ خوراکی افزایش ۴۸.۴ درصدی رشد وزنی و ۵۸.۹ درصدی رشد ارزشی را شاهد بوده‌ایم.

اخبار صادرات قارچ را در هاگ بخوانید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا