اخبار اقتصادی صنعت قارچ

عدم تولید قارچ گانودرما در خراسان شمالی

۳۴۰ تن قارچ در خراسان شمالی تولید می شود

 به گزارش هاگ به نقل از ایسنا/خراسان شمالی سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: بازاریابی مهمترین علت عدم تولید قارچ گانودرما در این استان است.

محمد عفتی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه میزان تولید قارچ گانودرما در این استان صرف است، افزود: از آنجایی که این قارچ در استان و یا کشورهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل باید بازاریابی های دقیقی برای فروش آن انجام شود.

وی در خصوص عدم تولید قارچ گانودرما در این استان ادامه داد: از آنجاییکه معمولا قارچ در این استان در کارگاه های کوچک و خانگی تولید می شود تولیدکنندگان به سوی تولید قارچ هایی رفته اند که بازاریابی آن سهل و الوصول تر باشد و از سوی دیگر توجیه اقتصادی بالایی برای آن ها داشته باشد.

عفتی در ادامه اظهار کرد: امسال ۳۴۰ تن انواع قارچ خوراکی در ۵۷ واحد تولیدی این استان تولید شد.

وی با بیان اینکه این واحدها صنعتی و در قالب مشاغل خانگی هستند، بیان کرد: از مجموع قارچ تولیدی استان سه واحد تولیدی قارچ استان از نوع صدفی، ۵۳ واحد قارچ دکمه ای و یک مورد نیز سایر قارچ ها است.

این مقام مسئول گفت: در سطح کشور سه هزار و ۱۲۲ واحد تولید قارچ خوراکی وجود دارد که از نظر تعداد این استان ۱.۸ درصد واحد ها را به خود اختصاص داده است.

وی مجموع سطح واحد های قارچ در این استان را ۳۰ هزار و ۲۱۷ متر مربع عنوان کرد و افزود: به طور میانگین در هر یک متر مربع از واحد های تولیدی ۱۱ کیلوم و ۲۵ گرم قارچ تولید می شود.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه این واحد ها برای توید قارچ ۶۱۳ تن کمپوست به عنوان مواد اولیه استفاده کرده اند، اظهار کرد: تلاش می کنیم تا سال آینده تولید قارچ در استان را با راه اندازی واحدهای غیر فعال و نیمه فعال به بیش از ۷۵۰ تن برسانیم.

وی گفت: قارچ های تولیدی استان به مصرف داخل استان می رسد و همچنین به استان خراسان رضوی و تهران نیز حمل می شود همچنین از استان های شمال کشور نیز به این خطه قارچ خوراکی وارد می شود.

عفتی با اشاره به اینکه قارچ تولیدی استان از نوع صدفی و دکمه ای است، گفت: فعالان حوزه تولید قارچ با توجه به بازار فعالیت خواهند داشت که بعضا در شرایط بالا رفتن هزینه ها و کاهش قیمت اقدام نخواهند کرد.

وی افزود: صدور مجوز و تامین تسهیلات سرمایه ای و سرمایه در گردش برای واحد های تولیدی و برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی از مهم‌ترین اقدامات سازمان جهادکشاورزی برای توسعه کشت این محصول بوده است.

افزایش تولید قارچ - پرورش قارچ
عدم تولید قارچ گانودرما در خراسان؟

۳۴۰ تن قارچ در خراسان شمالی تولید می شود

محمد عفتی سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی روز پنجشنبه گفت: امسال ۳۴۰ تن انواع قارچ خوراکی در ۵۷ واحد تولیدی این استان تولید شده است. وی با بیان اینکه این واحد ها صنعتی و در قالب مشاغل خانگی هستند اظهار داشت: از مجموع قارچ تولیدی استان سه واحد تولیدی قارچ استان از نوع صدفی، ۵۳ واحد قارچ دکمه ای و یک مورد نیز سایر قارچ ها است.

وی همچنین افزود: در سطح کشور سه هزار و ۱۲۲ واحد تولید قارچ خوراکی وجود دارد که از نظر تعداد این استان ۱.۸ درصد واحد ها را به خود اختصاص داده است.

عفتی مجموع سطح واحد های قارچ در این استان را ۳۰ هزار و ۲۱۷ متر مربع عنوان کرد و افزود: به طور میانگین در هر یک متر مربع از واحد های تولیدی ۱۱ کیلوم و ۲۵ گرم قارچ تولید می شود.

وی با بیان اینکه این واحد ها برای توید قارچ ۶۱۳ تن کمپوست به عنوان مواد اولیه استفاده کرده اند اظهار داشت: تلاش می کنیم تا سال آینده تولید قارچ در استان را با راه اندازی واحد های غیر فعال و نیمه فعال به بیش از ۷۵۰ تن برسانیم.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: قارچ های تولیدی استان به مصرف داخل استان می رسد و همچنین به استان خراسان رضوی و تهران نیز حمل می شود همچنین از استان های شمال کشور نیز به این خطه قارچ خوراکی وارد می شود.
عفتی با اشاره به اینکه قارچ تولیدی استان از نوع قارچ های صدفی و دکمه ای است گفت: فعالان حوزه تولید قارچ با توجه به بازار فعالیت خواهند داشت که بعضا در شرایط بالا رفتن هزینه ها و کاهش قیمت اقدام نخواهند کرد.

وی افزود: صدور مجوز و تامین تسهیلات سرمایه ای و سرمایه در گردش برای واحد های تولیدی و برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی از مهم‌ترین اقدامات سازمان جهادکشاورزی برای توسعه کشت این محصول بوده است.

قارچ یکی از سالم ترین مواد غذایی است که می تواند در ترکیب رژیم غذایی مبتلایان به دیابت جای گیرد، قارچ چربی و کلسترول ندارد، مقدار کمی هیدرات کربن را در خود جای داده و از لحاظ داشتن پروتئین در سطح خوبی قرار دارد.  ویتامین، مواد معدنی، آب و فیبر هم از سایر ترکیبات موجود در قارچ هستند که به سلامت هرچه بیشتر بیماران مبتلا به دیابت کمک می کنند.

پرورش دهنده قارچ کسی است که از عهده آماده سازی سالن پرورش، تأمین تجهیزات و  ابزار، تهیه بستر قارچ و سایر موارد بر آید و رعایت اصول بهداشتی را باید در سالن های پرورش قارچ برای پیشگیری آفات و بیماری های قارچ بعنوان قوانین اصلی و همیشگی مدنظر قرار داد.

بیشترین میزان تولید قارچ در استان مربوط به شهرستان های بجنورد و شیروان است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

منبع: ایرنا(۱۹ اسفند ۱۴۰۰)

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا