اخبار اقتصادی صنعت قارچ

عرضه قیمت قارچ را منطقی کرد

قیمت این ۲ محصول پروتئینی با یکدیگر قابل قیاس نیست

عرضه قیمت قارچ را منطقی کرد. به گزارش  هاگ؛ رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی درباره آخرین تحولات بازار قارچ عنوان کرد: با توجه به گرمای هوا و کمبود عرضه ناشی از راندمان پایین کامپوست‌های تولیدی، هر کیلو قارچ بسته به کیفیت با نرخ ۱۲ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود.

نرخ متغیر

افشار بابیان اینکه نرخ تمام‌شده هر کیلو قارچ را ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌باشد، گفت: امسال قیمت منطقی هر کیلو قارچ با احتساب ۲۵ درصد سود حداقل ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان است که در چند ماه گذشته کاهش قدرت خرید خانوار و بازار سازی دلالان در میادین میوه و تره‌بار به‌منظور پایین نگه‌داشتن قیمت‌ها موجب شد تا تولیدکنندگان نتوانند با نرخ منطقی محصول خود را در بازار عرضه کنند.

افزایش نسبی پس از رایزنی

افشار در ادامه سخنان خود پیرامون شرایط حاضر گفت: با توجه به ضرر و زیان تولیدکنندگان، جلساتی با سازمان میادین برگزار کردیم که پس از رایزنی‌های مختلف، قیمت قارچ پایه در میادین میوه و تره‌بار را با افزایش نسبی به ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان رساندیم.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ضمن بیان اینکه قیمت قارچ با سایر محصولات پروتئینی قابل قیاس نیست، اضافه کرد: اگرچه پروتئین قارچ ۴.۵ تا ۵ درصد و گوشت قرمز ۱۴ درصد است، اما قیمت این ۲ محصول پروتئینی با یکدیگر قابل قیاس نیست.

کاهش صادرات؛ عامل اصلی تحولات بازار

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برخی واحدهای تولیدی تنها با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت خودکار می‌کنند، گفت: با توجه به کاهش صادرات ناشی از نبود ماشین‌های سردخانه دار در فصل تابستان، در تلاشیم تا با رفع موانع موجود، قارچ تولیدی را از مزرعه تا عراق با کامیون‌های یخچال دار صادر کنیم که این امر در تعادل بازار و افزایش تولید تأثیر بسزایی دارد.

عراق، بزرگ‌ترین مشتری

افشار عراق را بزرگ‌ترین مشتری قارچ تولیدی ما دانسته، و در همین رابطه تصریح کرد: با رفع موانع صادراتی پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۳۰ هزار تن قارچ به عراق و روسیه صادر کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط تولید قارچ برای پرورش‌دهندگان باید اقتصادی باشد تا با افزایش حجم تولید، فشار بر مصرف گوشت قرمز و درنهایت منابع ارزی برای واردات کاهش یابد.

محمدحسن افشار رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به کاهش قیمت قارچ در هفته‌های اخیر، عنوان کرد: در هفته‌های اخیر قیمت قارچ به سبب کاهش تقاضا در ایام نوروز از ۹ هزار و ۵۰۰ به ۷ هزار و ۵۰۰ تومان تقلیل یافته است، دلالان عامل اصلی کاهش مصنوعی قیمت در بازار هستند تا سود هنگفتی را به جیب بزنند. این مقام مسئول در خصوص تحولات بازار ادامه داد: بر اساس آخرین بررسی‌ها قیمت تمام‌شده هر کیلو قارچ درب مزرعه ۸ هزار و ۹۰۰ تومان بوده که با احتساب ۱۰ تا ۱۵ درصد سود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا