اخبار صنعت قارچاخبار عمومی و گزارش

عطر خوش گیاهان بهاری در سفره مردم لرستان

عطر دل انگیز گیاهان خوراکی بهاری در لرستان از دشت و صحرا راهی بازار و بساط دستفروشان شده و بار دیگر غذاهای رنگارنگی از طبیعت بر سفره های مردم این دیار چیده شده است.

به گزارش ایرنا، استان لرستان به دلیل طبیعت چهار فصل و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد از تنوع زیستی بالایی برخوردار و به همین دلیل از گونه های گیاهی متنوعی بهره مند است به نحوی که یکهزار و ۷۵۰ گونه گیاهی، اهمیت تنوع زیستی این استان را نشان می دهد و این در حالی است که ۳۰۰ نوع از این گیاهان خاصیت غذایی و دارویی دارند.

برخی گونه‌های گیاهی که در رشته کوه‌های این استان رشد می‌کنند از نمونه‌های نادر کشور به شمار می‌روند و مهمترین گیاهان دارویی خودرو در سطح استان شامل کتیرا، موسیر، شیرین‌ بیان، آویشن، بابونه، رازیانه، گل گاوزبان، ریواس، کنگر،  بومادران، خاکشیر، نسترن‌های وحشی، مریم گلی  و گیاهان بهاری شامل کنگر، پاقزان، ریواس، شنگ، انشک، زرشک و قارچ کوهی می‌ باشد.

هر ساله در این ایام مردم طبیعت دوست استان برای جمع‌آوری این گیاهان روانه کوه‌ و دشت‌ها می‌شوند و برخی نیز اقدام به خشک کردن و نگهداری این گیاهان برای استفاده در دیگر روزهای سال می کنند.

طبخ گیاهان خوراکی میان مردم لرستان طرفداران بسیاری دارد و بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند مهمان سفره سرسبز طبیعت باشند به نحوی که کمتر خانه ای در لرستان وجود دارد که بقیه را مهمان وعده ای از طعم و بوی عطرآگین غذاهای بهاری نکند.

اکنون زمان پخت و آراستن سفره های دیار لرستان با غذاها و گیاهان بهاری فرا رسیده است و کدبانوهای لر با خرید گیاهان خوراکی بهاری مشغول هنرنمایی و تهیه غذاهای سالم طبیعی برای اعضای خانواده هستند که در این گزارش تعدادی از گیاهان خوراکی بهاری و خواص آنها برشمرده می شود.

 

قارچ کوهی

قارچ کوهی از محصولات بهاری استان لرستان است که سرشار از پروتئین و ویتامین D می باشد و در دوره زمانی آخر فروردین تا پایان اردیبهشت ماه در کوه ها می روید.

اهالی لرستان معتقدند در روزهای بارانی هنگامی که رعد و برق رخ می دهد قارچ ها به صورت یکباره از زمین بیرون می‌آیند و آفتاب پس از باران آن ها را رشد می دهد.

قارچ استخوان‌ ها را تقویت، خستگی را رفع و کمبود ویتامین D را جبران می‌نماید، معمولا قارچ را بایستی فقط به صورت پخته میل کرد چون‌ قارچ ها آلوده به موادی هستند که تنها در اثر پختن از بین می‌روند ولی قارچ‌ هایی را که در واحدهای صنعتی تولید می‌شوند، می‌توان بدون هیچ مشکلی پس از تمیز کردن مصرف کرد.

***البته باید در مصرف قارچ های خودرو و وحشی بسیار احتیاط نمود زیرا تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار دشوار بوده و برای افراد معمولی امکان پذیر نیست.

گیاهان خوراکی بهاری لرستان - قارچ کوهی
گیاهان خوراکی بهاری لرستان – قارچ کوهی

کنگر

کنگر یکی از گیاهان خوراکی خودرو و متعلق به خانواده کاسنی می‌باشد، ساقه این گیاه ضخیم، ساده یا منشعب و با شاخه‌های کم، کوتاه و بصورت دیهیم است، برگ کنگر پهن، چرمی، محکم، با رگبرگ‌های ضخیم و برجسته و مشبک، کم و بیش شامل بریدگی‌های عمیق است که قطعات آن در حاشیه بر روی ساقه و بالایی‌ها در برگیرنده کپه و بلندتر از آن می‌باشند.

این گیاه به عنوان سبزی مصرف می‌شود که برای دستگاه گوارش مقوی است، به هضم مواد غذایی کمک و پوست را در برابر سرطان محافظت می‌کند.

عصاره‌ برگ و ریشه‌ کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ ها مفید و در درمان یرقان، سوء هاضمه، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف یا یبوست، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم خونی بعد از جراحی موثر است و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند.

کنگر خاصیت مسهلی دارد و از طرفی اینولین موجود در آن باعث افزایش باکتری‌های مفید و کاهش باکتری‌های مضر در مدفوع می‌شود، در حقیقت باعث حفظ سلامتی روده شده و احتمالا می‌تواند خطر سرطان روده باریک را کاهش دهد.

گیاه کنگر ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌کننده غذا است، این گیاه و به‌خصوص برگ آن ادرارآور و نیروبخش است و در ضمن قلب را نیز تقویت می‌کند.

کنگر در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم‌خونی موثر می باشد و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند، جهت درمان زخم‌های ناشی از سوختگی که عفونی شده‌اند، مخلوط خاکستر گل‌های کنگر با شیر و خامه نیز استفاده می‌شود.

گیاهان خوراکی بهاری لرستان - کنگر
گیاهان خوراکی بهاری لرستان – کنگر
گیاهان خوراکی بهاری لرستان
گیاهان خوراکی بهاری لرستان

ریواس

ریواس یکی دیگر از گیاهان بهاری دشت های لرستان است که گیاهی چند ساله به ارتفاع تا یک متر، رنگ ساقه‌های آن سبز همراه با خال های قرمز و بنفش است که بسیار آبدار و ترش می‌باشد و بیشتر برای تهیه کمپوت و مربا از آن استفاده می‌شود.

ریواس غنی از فیبر، پروتئین، کربوهیدرات، قند، ویتامین A، B، C. و موادمعدنی سدیم، پتاسیم و کلسیم است، این گیاه ملین و مسهل است و عصاره آن را به عنوان داروی ضد یبوست، خصوصا برای کودکان مصرف می‌کنند.

یکی از مهمترین خواص برگ‌های ریواس آن است که لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین کرده و قندخون را کاهش می‌دهد لذا، برای مبتلایان به قندخون نیز سودمند است.

جهت خفقان، سردرد، یرقان و درد کلیه و رحم موثر است و نوشیدن شربت ریواس برای درمان کم‌خونی و بی‌اشتهایی به دلیل وجود مقداری آهن مناسب و تقویت‌کننده خوبی است، خوردن ریواس برای درمان سرطان، ‌هموروئید، وسواس و طاعون مفید است و خاصیت خونسازی دارد، جویدن ساقه‌ ریواس دندان‌ها را سفید و گذاشتن آب برگ ریواس بر سر از سفید شدن موها جلوگیری می‌کند.

برای درمان جوش و آکنه، آب ریواس و آرد جو را مخلوط نموده، بر محل ضماد می کنند، ‌برای درمان قانقاریا، چند ساقه‌ ریواس را خرد کرده و بعد از جوشاندن به مدت سه روز، روزانه ۲ ساعت آنرا بر محل زخم قانقاریا ضماد کنید.

انشک

انشک یکی دیگر از گیاهان بومی لرستان ، پیاز تابستانی بوده که به صورت برگ‎ های جوان قبل از گل دهی و خام به عنوان سبزی، همراه غذا و همچنین به صورت ریز شده در دوغ مصرف می ‎شود.

خشک شده برگ‌ها به عنوان چاشنی غذا استفاده می ‎شود، این گیاه طبیعت گرمی دارد و افراد بومی منطقه لرستان برای درمان سرماخوردگی ها، دردهای مفصلی و رماتیسمی از آن استفاده می‎ کنند.

شِنگ

شِنگ گیاه خوراکی- دارویی است که جهت تنظیم فشارخون و پایین آوردن چربی خون استفاده و علاوه بر خام خوری، تمام پیکره گیاه به صورت چای مصرف می‌شود.

بُن سرخ

بُن سرخ گیاهی دارویی جهت درمان ناراحتی های کلیوی به خصوص دفع سنگ کلیه و تسکین دردهای گوارش و روماتیسمی به صورت دم شده کاربرد دارد،این گیاه دارویی به صورت آش، همراه با برنج برای درمان سرماخوردگی نیز مصرف می‌شود.

گیاهان خوراکی بهاری لرستان
گیاهان خوراکی بهاری لرستان

زرشک

زرشک برای درمان کم اشتهایی موثر است و همچنین پماد آن برای جوش خوردن استخوان شکسته مصرف می‌شود، پوست، ریشه و ساقه این گیاه خاصیت درمانی دارد، ریشه و ساقه این گیاه زرد رنگ است و اروپایی‌ها و مردم آمریکای شمالی برای رنگ آمیزی لباس از آن استفاده می‌کردند، اما ترکیبات موجود در پوست زرشک، آن را به یک گیاه درمانی تبدیل کرده است.

زرشک سبب تحریک بخش‌هایی از سیستم ایمنی بدن می‌شود که برای پی بردن به این اثر، قطره‌ای زرشک را روی زبان خود بگذارید، خواهید دید دهان شما آبکی می‌شود که به گفته کارشناسان طب گیاهی، آبکی شدن دهان سبب می‌شود بدن بتواند با عفونت مبارزه کند.

زرشک در درمان عفونت های گلو، مجاری ادراری، مجاری معده ای- روده ای، ریه ها، عفونت‌های مخمری و اسهال نیز موثر است.

منبع: ایرنا

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا