حوادث صنعت قارچ

مردم از مصرف قارچ های خودرو خودداری كنند

هشدارها را نسبت به مصرف قارچ‌های‌سمی جدی بگیرید

مردم از مصرف قارچ های خودرو خودداری كنند. رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت با اشاره به بارندگی‌های فصل بهار، عنوان کرد: قارچ‌های زیادی به‌صورت خودرو در طبیعت رشد می‌کنند که تعدادی از این قارچ‌ها سمی هستند لذا مردم باید نسبت به مصرف قارچ‌های خودرو دقت کنند.

 

رضا محمودی همچنین هشدار داد: مردم از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع‌آوری‌شده توسط افراد عادی که به‌صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری کنند.

تشخیص فقط از طریق کارشناسان

این مقام مسئول در خصوص اشتباه رایج درباره نحوه تشخیص قارچ‌ها افزود: شناسایی و تشخیص قارچ سمی از خوراکی، فقط بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه، مشکل است و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است اظهار داشت: مردم به توصیه برخی افراد عادی در تشخیص انواع قارچ‌های سمی از انواع خوراکی توجه نکنند.

وی در همین راستا ادامه داد: مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان‌دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

رئیس مرکز بهداشت جیرفت در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ، معیار علمی و صحیحی برای تشخیص سمی نبودن قارچ نیست. مردم از مصرف قارچ های خودرو خودداری كنند.

 

آناهید کارشناس تغذیه شهرستان مهاباد در رابطه با شرایط مناسب برای رشد قارچ‌ها در فصل بهار عنوان کرد: با توجه به فصل رویش قارچ‌های وحشی در طبیعت، مصرف قارچ‌ها محلی و طبیعی احتمال مسمومیت‌های شدید را می‌تواند به همراه داشته باشد، لذا ضروری است شهروندان نکات ذیل را رعایت کنند.

بر اساس اظهارات این کارشناس تغذیه: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آن‌ها را از بین نمی‌برد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه برای تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی به‌هیچ‌وجه نباید آن را با گذاشتن درون دهان امتحان کنیم، خاطرنشان کرد: به قارچ‌های وحشی ناآشنا دست نزنید، زیرا خطر مسمومیت از طریق پوست نیز وجود دارد، در صورت مسمومیت فرد مسموم شده را هر چه سریع‌ تر و در همان ساعات اولیه به بیمارستان منتقل کنید.

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا