بیماری‌ های قارچ خوراکی

مروری گذرا بر عوامل بیماری‌های فیزیولوژیک قارچ‌ها

بررسی تاثیر پارامترهای مختلف بر بیماری قارچ ها

بیماری‌های فیزیولوژیک قارچ‌، مقاله ای است که به بررسی بیماری های قارچ ها مپردازد. اختلالات یا بیماری‌های فیزیولوژیک قارچ‌ توسط عوامل زنده ایجاد نمی شوند و تنها بواسطه روش های نادرست در پروسه تولید، عدم کنترل صحیح پارامترهای اقلیمی سالن، استفاده نادرست از سموم و یا ضدعفونی کننده ها، وجود سایر عوامل آلوده کننده و در اخر اختلالات ژنتیکی ایجاد می‌شوند.

رشد و تولید  قارچ خوراکی دارای چند مرحله مشخص و متمایز از هم است و اغلب ظهور ناهنجاری به مرحله‌ای از رشد که کلاهک قارچ در آن قرار دارد بر میگردد.  اولین مرحله بحرانی و مهم پرورش قارچ، تلقیح کمپوست قارچ با اسپان یا بذر با کیفیت است که در شرایط طبیعی،  سرعت رشد کم میسلیوم قارچ  را در پی خواهد داشت و پس از گذشت مدت‌زمانی با سرعت بیشتر تمامی قسمت‌های کمپوست توسط میسلیوم قارچ اشغال خواهد شد.

 

در مرحله بعدی با دادن خاک‌پوششی بر روی کمپوست و ادامه رشد رویشی میسیلیوم در خاک پوششی، بستر پرورش یعنی مجموع کمپوست و خاک پوششی با رشد میسیلیوم قارچ کاملا اشغال خواهد شد .

پس از این مرحله و با کاهش دمای سالن به دمای 17 درجه ، در مرحله جدید میسلیوم قارچ خوراکی متحمل یکسری تغییرات فیزیولوژیکی و مرفولوژیکی گشته و سرانجام درنتیجه این تغییرات، اندام‌های باردهی ظهور پیدا خواهد کرد که ما آن را به‌عنوان قارچ می‌شناسیم.

عواملی که رشد میسلیوم قارچ خوراکی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند در برخی از مواقع منجر به ایجاد نواحی در کمپوست می‌شوند که به میزان پایینی توسط میسلیوم قارچ خوراکی کلونیزه شده و طبیعتا فاقد قارچ خوراکی خواهند شد.

در سطح میکروسکوپی، اولین شاخص تشکیل اندام باردهی قارچ خوراکی تجمع میسلیوم قارچ بر سطح یا نزدیک به سطح خاک‌پوششی است. عوامل زیادی با اثر تحریک بر تولید قارچ وجود دارند .

عوامل غیرزنده ازنظر وقوع، تصادفی هستند و توجیه و تشریح رخداد آنها دشوار است. در برخی از مواقع خسارتی که توسط عوامل غیرزنده ایجاد می‌شود به‌اندازه عوامل زنده ریان آور  است.

تمایز و شکل‌گیری اندام باردهی به‌صورت یک قارچ بالغ، پس از مرحله رشد سریع سلول‌ها رخ می‌دهد و درصورتی‌که اختلالی در آن ایجاد نشود منجر به تولید قارچی باکیفیت عالی می‌شود. هنگامی‌که شروع تولید اندام باردهی آغاز شد همه عوامل زنده و محیطی می‌توانند منجر به بروز علائم اختلال و ناهنجاری  بر محصول شوند.

هرگونه اختلال در رشد طبیعی محصول، منجر به بروز علایمی می‌شود که برای پرورش‌دهنده قابل‌تشخیص است. به‌عنوان‌مثال، رشد ضعیف هنگام دادن خاک‌پوششی مشخص خواهد شد. اختلالاتی که پس از تشکیل پین در قارچ و قارچ‌های بالغ نشده بروز می‌کنند منجر به تغییر شکل اندام باردهی می‌شوند.

سطح کلاهک قارچ ها توسط عوامل زنده و محیطی می تواند لکه‌دار شود. در بسیاری از موارد این منشاء این علائم قابل‌تشخیص هستند و اطلاعات لازم در مورد زمانی که این مشکل ایجادشده را در اختیار قرار می‌دهند و نتیجه به عاملی که موجب ایجاد این مشکل شده اشاره می‌کنند.

برای آشنایی با سایر بیماری‌های قارچ خوراکی می توانید به همین بخش در دانشنامه صنعت قارچ، هاگ مراجعه فرمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا