آموزش تولید و پرورش قارچ

عوامل تأثیرگذار در رشد میسیلیوم قارچ 

عوامل متعددی در رشد میسیلیوم قارچ  در کمپوست تأثیرگذار هستند که در این بخش به  بررسی اجمالی مهمترین عوامل آن اشاره خواهد شد.

۱-آمونیاک بالا

میزان آمونیاک ایده ال برای کشت کمتر از ده پی پی ام  است و قطعا مقدار بیشتر از آن دارای اثر سمی و مانع رشد مطلوب میسلیوم خواهد شد. روال کار در عمل بدین ترتیب است که پیش از هوادهی تونل، کمپوست سازان مجرب با استنشاق هوای خروجی تونل و در صورت عدم حس بو و اثری از آمونیاک دستور هوادهی تونل را صادر می کنند. ولی برای بالا بردن دقت درتعیین میزان دقیق آمونیاک و تصمیم گیری، به کارگیری دراگرهای ویژه در دستور کار واحدهای حرفه ای ساخت کمپوست قرار دارد.

معمولا در طول مرحله تلقیح و کشت بیشتر از اعتماد به آزمایشگاه یک پرورش‌ دهنده قارچ باید بتواند از طریق بررسی فیزیکی ساختار کمپوست و بوی آن تا ۴۰-۵۰ درصد کمپوست خود را بررسی کند و مابقی بر عهده آزمایشگاه باشد.

۲-PH بالا

PH ایده ال برای رشد میسیلیوم  ۷-۷/۵   است و در صورتی که میزان اسیدیته از این دامنه بالاتر رفته و محیط قلیایی شود مانع رشد میسلیوم در کمپوست خواهد شد. حال اگر این میزان تنها با اندکی اختلاف و در حد چند دهم به محیط قلیایی گرویده باشد تاخیر در رشد میسیلیوم مشاهده خواهد  شد و این تأخیر در رشد شرایط را برای ظهور کپک‌های رقیب مهیا و روند آلودگی کمپوست را تسهیل خواهد کرد.

افزایش زمان اسپان ران به دلیل بالا بودن PH موجب کاهش عملکرد کمپوست نیز خواهد شد چراکه هرچقدر زمان اسپان ران طولانی‌ تر باشد از پتانسیل کمپوست به‌عنوان منیع غذایی میسیلیوم خواهد کاست .

۳-رطوبت

رطوبت بیش‌ازحد کمپوست قارچ به دلیل اثرات محدود کننده آن بر تهویه کمپوست در بلوک یا کیسه مانع رشد مطلوب  میسلیوم  خواهد شد و در نتیجه ریسک گسترش آلودگی را بالا می‌برد.از آنجا که معمولا رطوبت بالا در کمپوست اثرات مستقیم بر میزان امونیاک کمپوست دارد بنابراین در زمان مواجه شدن با رطوبت بالا در کمپوست پارامتر آمونیاک نیز باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

رطوبت کم نیز موجب تأخیر در رشد میسلیوم شده، عملکرد و باردهی ان را کاهش می‌دهد که دلیل آن این واقعیت است که آب ضمن نقش در ساختار قارچ ، مهمترین انتقال دهنده مواد غذایی از کمپوست به مقصد سطح بستر و تولید محصول است.

آموزش تولید و پرورش قارچ را در هاگ دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا