اخبار صنعت قارچسازمان نظام مهندسی

فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاهی رشته‌های کشاورزی باید دانش خود را به‌ روز کنند

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی تاکید کرد: فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاهی رشته‌های کشاورزی باید دانش خود را به‌ روز کنند!!

شهرام شفیعی در نشست خبری که به مناسبت روز مهندس ( 5 اسفند ) برگزار شده بود، از عضویت ۱۴ هزار و ۷۰۰ شخص حقیقی و ۶۰۰ عضو حقوقی در این سازمان خبر داد و اظهار کرد: صدور پروانه‌ها و مجوزهای واحدهای کشاورزی هم‌چون گاوداری، مرغداری، دامداری‌‍‌های کوچک روستایی، پرورش قارچ خوراکی ، داروخانه‌های گیاهپزشکی، کیلینیک‌های گیاهپزشکی، آزمایشگاه‌های تجزیه آب و خاک و تغذیه دام و … در اختیار سازمان نظام مهندسی کشاورزی است.

وی افزود: یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی کشاورزی، ارائه مجوز به شرکت‌های خدمات کشاورزی غیردولتی است و در این راستا تاکنون ۱۰۱ مجوز تشکیل این شرکت‌ها برای استقرار در دهستان‌های استان اخذ شده است. دولت در راستای تاسیس این شرکت‌ها حمایت لازم را در کسب مجوز و ارائه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی جهت تهیه تجهیزات مراکز ارائه می‌دهد.  

وی افزود: لازمه استقرار مهندسان کشاورز در شرکت‌های خدمات کشاورزی غیردولتی و اخذ مجوز تاسیس، کسب رتبه و دریافت پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی است تا فعالیت این مهندسان در عرصه‌های تولیدی به صورت قانونمند انجام بگیرد.

شفیعی با تاکید بر این‌که سیاست این سازمان ایجاد ارتباط بین مهندسان متخصص و کشاورزان است، افزود: شرکت‌های خدمات کشاورزی غیردولتی در دهستان‌ها مستقر هستند تا کشاورزان دسترسی راحتی به مهندسان داشته باشند و از این طریق خدمات کشاورزی هم‌چون تهیه بذور موردنیاز، یادآوری تقویم کشت، زمانبندی کوددهی و … نیز بهتر ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح «قرارداد سهم بری دانش از تولید» در شرکت‌های خدمات کشاورزی غیردولتی استان، ادامه داد: بر این اساس، هیچ ریالی از کشاورز دریافت نمی‌شود و فقط یک قرارداد بسته می‌شود تا پس از عمل به توصیه‌های مهندس کشاورز، وی در تولید مازاد کشاورز شریک شود.( مثلا وقتی میزان کشت یک کشاورز، دو تن در هکتار است، بعد از امضای قرارداد، چهار تن در هکتار کشت کند، دو تن مازاد را با مهندس شریک خواهد بود و ۴۰ درصد آن به مرکز خدمات کشاورزی می‌رسد).

مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی، کانون انتقال و اشاعه‌ی دانش و اطلاعات در محیط کشاورزی است

وی ادامه داد: مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی، کانون انتقال و اشاعه‌ی دانش و اطلاعات در محیط کشاورزی بوده و ما نیز تلاش می‌کنیم تا فناوری‌های بخش کشاورزی از این طریق عمومیت یافته و تفاوت بین تولیدکنندگان برتر و میانگین تولید یک منطقه روز به روز کاهش یابد.

شفیعی با بیان این‌که هدف دیگر از تشکیل مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی نیز تسهیلگری سیاست‌ها و برنامه‌های کشاورزی و توسعه روستایی دولت است، اظهار کرد: قبلا خدمات کشاورزی به صورت رایگان ارائه می‌شد اما اکنون با توجه به تربیت مهندسان و متخصصان این حوزه و لزوم انتقال فناوری‌ها و دانش به روز به بدنه کشاورزی، بایستی خدمات کشاورزی در قبال دریافت هزینه ارائه شود. مردم و کشاورزان نیز باید به این موضوع وافق باشند.

وی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات رایگان به کشاورزان باعث عدم توجه این قشر به اصول کشت بر مبنای دانش به روز می‌شود و از طرفی حضور مهندسان کشاورز در مزارع و باغات و در کنار کشاورزان می‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی با اشاره به عدم توانمندسازی و مهارت آموزی فارغ التحصیلان کشاورزی در دانشگاه‌ها، ادامه داد: ماده ۲۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی که بنا بر آن، «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز آموزشی که مبادرت به آموزش رشته‌های مرتبط با بخش کشاورزی و منابع طبیعی می‌کنند، موظفند از طریق مراجع ذی ربط قانونی و با کاهش دروس غیرتخصصی دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی به میزان یک ترم درسی (۲۰ واحد درسی)، درس عملی کارورزی متناسب با واحدهای کسر شده و حداکثر به مدت شش ماه در یکی از مزارع دولتی، خصوصی و یا عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری را زیر نظر اساتید مربوط با هماهنگی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی کشور و یا موسسات استانی، جایگزین کنند. صدور گواهی پایان تحصیلات مقطع تحصیلی برای این دانشجویان منوط به تایید دوره عملی کارورزی توسط این مؤسسات است.» عملیاتی نشده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه دانشگاه‌ها بنا بر بالا بودن هزینه‌های اجرای این ماده و از طرفی عدم رغبت به انجام این کار، در راستای مهارت آموزش و عملیات کشاورزی به دانشجویان اقدام نکرده و در واقع فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی فقط در حد تئوری و نه عملی به مسائل کشاورزی آگاهی می‌یابند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، مهارت آموزی به فارغ التحصیلان را بر خود وظیفه می‌داند و در این راستا تلاش می‌کند تا با برگزاری دوره‌های مهارت آموزی، مهندسان آچار به دست کشاورزی را تربیت کند.

راه اندازی مراکز مهارت آموزی غیردولتی

وی از راه اندازی مراکز مهارت آموزی غیردولتی در زیر مجموعه این سازمان خبر داد و گفت: تولیدکنندگان برتر حوزه‌های مختلف شناسایی شده و با هر یک جهت برگزاری دوره‌های مهارت آموزی برای فارغ التحصیلان قرارداد می‌بندیم. در این راستا، مهندسان کشاورز بایستی پیش از دریافت پروانه اشتغال، حداقل یک دوره مهارتی را طی کنند تا بتوانند مثلا به عنوان مدیر فنی در کنار کشاورزان فعالیت کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با بیان این‌که این سازمان، یک مجموعه فنی است، افزود: تیم مرکز انتقال تکنولوژی‌های نوین در سازمان نظام مهندسی کشاورزی مستقر بوده و حلقه ارتباط بین شرکت‌های دانش‌ بنیان و تولیدکنندگان است. برخی مراکز از جمله مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، مرکزی برای تولید دانش اساتید این دانشگاه و سپس انتقال آن به بهره برداران سطح استان است.

وی در خصوص چالش‌های این سازمان نیز ادامه داد: اشتغال دولتی برای رشته‌های مهندسی کشاورزی آنچنان مطرح نیست و بایستی متخصصان این حوزه در میدان عمل فعالیت کنند. اما متاسفانه اساسی ترین مشکل ما و چالش بدنه کشاورزی امروز این است که فارغ التحصیلان کشاورزی، نتوانسته‌اند خودشان را به روز کرده و به مسائل فنی و عملی ورود کنند.

وی با انتقاد از این‌که برخی از اساتید رشته‌های کشاورزی، اقدام به به روز رسانی دانش فنی خود نمی‌کنند، گفت: دانشجویان رشته‌های کشاورزی نیز از حق مطالبه گری خود در این خصوص امتناع کرده و آن‌ها نیز از به روز رسانی دانش خود دوری می‌کنند.

شفیعی گفت: چالش دیگر بخش کشاورزی نیز سنتی بودن این حوزه است. در این راستا خلا بزرگی که مشاهده می‌شود این است که نظام بهره برداری کشاورزی نتوانسته جایگاه خود را بیابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، از اخذ موافقت اصولی تاسیس واحدهای مرغداری سطح استان به تعداد ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه مرغ، صدور پروانه تاسیس ۱۷ هکتار گلخانه و ۳۲ فقره پروانه بهره برداری به مساحت ۹۴ هکتار طی ۹ ماهه نخست سال خبر داد.

اجرای طرح مردم بنیان در سازمان نظام مهندسی کشاورزی

وی هم‌چنین از اجرای طرح مردم بنیان توسط این سازمان خبر داد و گفت: کشاورزان زحمتکش، تجارب بسیار ارزشمندی در طول سال‌ها فعالیت خود در بخش کشاورزی کسب کرده‌اند که ما می‌توانیم همسو با به روز رسانی دانش کشاورزی، از این تجارب نیز استفاده کنیم.

دانش به روز در کشاورزی - روز مهندس
دانش به روز در کشاورزی – روز مهندس

منبع: ایسنا

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا