اخبار عمومی و گزارش

پایان دغدغه مردم با برچسب های جدید روی قارچ خوراکی

فعالیت ۸۹۰ واحد تولید قارچ خوراکی دارای پروانه در کشور

پایان دغدغه مردم با برچسب های جدید روی قارچ خوراکی، با توجه به آنکه تمامی قارچ‌های کوهی خوراکی نیستند؛ بنابراین در ماه‌های اخیر برخی جوامع روستایی و گردشگران که امکان تشخیص قارچ خوراکی از سمی را نداشتند پس از جمع‌آوری و مصرف دچار مسمومیت شدند که به همین خاطر افراد از مصرف قارچ‌های خوراکی در هراسند در حالی که مصرف این‌گونه قارچ‌ها هیچ مشکلی ندارد.

قارچ در سبد غذایی مردم

به گزار خبرگزاری هاگ- محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی وی در ادامه با تأکید بر اهمیت غذایی این محصول خوراکی  و تولید سالانه بالغ‌بر ۱۰ میلیون تن قارچ در دنیا، افزود: قارچ یکی از بهترین غذاها و پروتئین‌ های موردنیاز بدن بوده که به‌عنوان چاشنی و افزودنی غذا در سبد غذایی خانوار جای خود را اثبات کرده است.

طهماسبی همچنین درباره تولیدات این مخصوص اضافه کرد: سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن قارچ در واحدهای تولیدی تحت کنترل تولید می‌شود که به سبب مرغوبیت و کیفیت قارچ‌های تولیدی، جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر مصرف وجود ندارد.

علل کاهش مصرف قارچ

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص پایان دغدغه مردم با برچسب های جدید روی قارچ خوراکی و عوامل کاهش مصرف قارچ در بازار این‌چنین توضیح داد: با توجه به مسمومیت‌های اخیر ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، برخی رسانه‌ها به‌جای نشان دادن قارچ‌های سمی، تصاویری از قارچ‌های خوراکی نشان دادند که درنهایت کاهش تمایل خانوارها به خرید، زیان انباشت تولیدکنندگان ناشی از قیمت پایین محصول در بازار را به همراه داشته است.

به گفته این مسئول، علی‌رغم تولید قارچ در محیط کاملاً ایزوله، امکان مصرف آن در بستر تولید وجود دارد در حالی که مصرف قارچ‌های سمی و اطلاع‌رسانی نادرست رسانه‌ها در این زمینه آسیب جدی بر پیکره تولید وارد کرده است.

شفاف‌سازی تولید و عرضه قارچ

طهماسبی در ادامه بابیان این مطلب که جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر مصرف قارچ‌های خوراکی نیست، تصریح کرد: برای اطمینان خاطر مردم از سمی نبودن قارچ خوراکی، برچسبی طراحی‌شده است که نصب آن بر روی بسته‌بندی قارچ اجباری می‌شود که بااین‌وجود انتظار می‌رود مردم قبول کنند که  مصرف قارچ‌های خوراکی هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

معاون امور باغبانی در تکمیل صحبت‌های خود و در پاسخ به این سؤال که باوجود زیان هنگفت تولیدکنندگان قارچ چه برنامه‌های حمایتی در دستور کار دارید، خاطرنشان کرد: هم اکنون برخی از تولیدکنندگان به سبب کمبود نقدینگی و زیان اخیر ناشی از افت شدید قیمت قارچ در بازار قادر به  پرداخت اقساط خود نیستند به همین خاطر درصددیم تا از طریق سیستم بانکی مهلتی برای پرداخت اقساط عقب‌افتاده تولیدکنندگان دریافت کنیم.

 
 
 
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا