خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

فواید و خواص قارچ برای قلب

آیا واقعا خوردن قارچ برای قلب مفید است؟

در مطالعه‌ای جهت بررسی خواص و فواید قارچ برای قلب انجام شده و نتایج آن اخیراً در Nutrients منتشر شده، محققان تأثیر مصرف قارچ را بر عوامل خطر، عوارض و مرگ‌ و میر مرتبط با بیماری‌های متابولیک قلبی بررسی کردند. ادعاهای پیش از این، حاکی از اثرگذاری خوردن قارچ بر بهبود عملکرد قلب بود، اما این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نتیجه‌گیری قطعی درمورد این اثر نمیتوان بیان کرد. 

آیا قارچها دارای خواص برای بهبود عملکرد قلب هستند؟

آیا خوردن قارچ ها (نه عصاره دارویی آنها) بیماریهای قلبی را بهبود می‌بخشد؟

سئوال این است که آیا این فواید متابولیک قلبی، را می‌توان با مصرف کلی و غیر اختصاصی قارچ مشاهده کرد، یا خیر؟ پژوهشگران تلاش کردند جوابی برای این سئوال پیدا کنند و مطالعات مشاهده‌ای مختلف و کارآزمایی‌های تصادفی کنترلی را که ارتباط بین مصرف قارچ کامل و بیماری‌های قلبی متابولیک را بررسی می‌کردند، مرور کردند.

به همین دلیل شروع به بررسی تمام پژوهشهای انجام شده تا کنون کردند و سپس شرکت کنندگان 18 ساله یا بالاتری که مصرف قارچ کامل به شکل تازه یا خشک شده را مستمر انجام میدادند را بررسی نمودند. گروه‌های مداخله شامل افرادی با مصرف بالای قارچ یا از نظر آماری معنی‌دار بودند و گروه‌های مقایسه‌ای شامل افرادی بودند که قارچ مصرف نکردند یا مقادیر قابل توجهی قارچ کمتری مصرف کردند.

پیامدهای مختلف مورد بررسی شامل عوامل خطر اولیه و عوارض مرتبط با بیماری‌های متابولیک قلبی مانند سطح کلسترول کل، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و تری گلیسیرید، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، پلاسمای ناشتا بود. گلوکز، هموگلوبین A1c (HbA1c)، پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا (hs-CRP)، و عوارض و مرگ و میر مرتبط با دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی نیز مورد بررسی قرار گرفت. پیامدهای ثانویه شامل سطوح لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم (VLDL)، انسولین ناشتا، آپولیپوپروتئین های A و B، گلوکز پس از غذا و پپتیدهای C بود.

محققان گزارش دادند که توانستند 22 مقاله شامل 11 کارآزمایی تصادفی کنترل شده و 11 مطالعه مشاهده‌ای را شناسایی کنند که ارتباط مصرف کامل قارچ را با پیامدهای مختلف مرتبط با دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی بررسی می‌کردند. تعداد محدودی از کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌سازی شده نشان می‌دهد که مصرف قارچ با بهبود سطوح تری گلیسیرید پلاسما یا سرم و hs-CRP مرتبط است، اما به نظر می‌رسد بر سطوح لیپوپروتئین‌ها، HbA1c، گلوکز ناشتا، سایر چربی‌ها یا فشار خون تأثیری ندارد.

با این حال، مطالعات مشاهده‌ای هیچ اثر مفیدی از مصرف قارچ بر روی سطوح LDL یا کلسترول تام، سطح گلوکز خون، بیماری‌های قلبی عروقی یا مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 یا بیماری عروق کرونر قلب نشان نداد.

علاوه بر این، ارتباط بین مصرف قارچ و سایر پیامدهای متابولیک قلبی مانند کلسترول HDL، سطح تری گلیسیرید و فشار خون متناقض در نظر گرفته شد، یا شواهد ناکافی در نظر گرفته شد: مانند پیامدهایی مانند خطر سکته مغزی یا بیماری عروق مغزی، HbA1c. سطوح یا هیپرگلیسمی و سطوح hs-CRP.

بر اساس ارزیابی موسسه ملی قلب، ریه و خون، اکثر مطالعات به دلیل مشکلات مربوط به روش مطالعه و گزارش نتایج، کیفیت پایینی داشتند. نویسندگان بر این باورند که علیرغم برخی از مطالعات که فوایدی را برای حداقل یکی از پیامدهای بررسی شده گزارش می‌کنند، شواهد کلی برای اثرات مفید مصرف قارچ بر سلامت متابولیک قلب ضعیف است، زیرا تحقیقات به دلیل عدم طراحی قوی مطالعه، نرخ بالای ترک پروژه در مطالعات، و تحلیل بدون دیدگاه قصد درمان انجام شده بوده‌اند.

در حالی که بسیاری از مطالعات قبل و بعد از تجربی، اهداف و توصیفات مداخلات را به وضوح تعریف کرده بودند، فاقد حجم نمونه کافی بودند و ارزیابی‌های متعدد را قبل و بعد از مداخلات انجام ندادند. علاوه بر این، هیچ کارآزمایی کنترلی تصادفی شده با غذای کامل، مصرف رژیم غذایی را کنترل نکرده، و تعیین واضح اثرات مصرف قارچ بر سلامت قلبی متابولیک را دشوار کرد.

نتیجه گیری

به طور کلی، یافته‌ها نشان می‌دهد که در حالی که چند مطالعه تجربی وجود دارد که اثرات مفید مصرف کامل قارچ را بر برخی شاخص‌های سلامت قلبی متابولیک مانند سطوح تری گلیسیرید خون و hs-CRP نشان می‌دهد، اما در مورد ارتباط بین افزایش مصرف قارچ در رژیم غذایی و سلامت قلب و عروق و متابولیک، نیاز به سطح بالاتری از تحقیقات مشاهده‌ای و تجربی وجود دارد.

منبع: Nutrients
برای آگاهی از خواص قارچ، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا