خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

فواید و خواص مصرف قارچ در بارداری

آیا می توان در دوران بارداری قارچ خورد؟

از فواید زیاد قارچ‌ها در تامین پروتئین، ویتامین و انواع مواد مغذی زیاد شنیده‌اید، اما آیا خوردن این قارچ‌ها برای زنان باردار نیز مناسب است؟ در چه زمانی می‌توانند قارچ بخورند؟ چه نوع قارچهایی برای خوردن آنها توصیه می‌شود؟ آیا امکان مسمویت یا مشکلاتی برای نوزاد پس از مصرف قارچ وجود دارد؟ پاسخ این سئوالات را در این مقاله خواهید یافت.

خلاصه‌ای از ارزش غذایی و فواید قارچ برای سلامتی

در حالی که قارچ‌ها از نظر چربی و کالری کم هستند، اما سرشار از ویتامین‌های B و مواد معدنی هستند و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند، علاوه بر این، آنها به عنوان پری بیوتیک برای حمایت از سلامت روده عمل می‌کنند. به طور متوسط، نصف فنجان (84 گرم) قارچ دکمه‌ای دارای مواد مغذی زیر است:

  • کربوهیدرات: 19 گرم
  • پروتئین: 2.9 گرم
  • چربی ها: 0.4 گرم
  • نیاسین: 21 درصد مقدار توصیه شده روزانه (DV)
  • ریبوفلاوین: 22% DV
  • سلنیوم: 27% DV

قارچ صدفی نسبت به انواع دیگر از نظر کالری، پروتئین و فیبر غذایی کمی بالاتر است، اما منبع سلنیوم ضعیفی محسوب می‌شود. قارچ هایی که در معرض اشعه ماوراء بنفش هستند، مانند اشعه خورشید یا لامپ UV، منبع گیاهی فراوان و مهم ویتامین D به شمار می‌روند. ویتامین D برای باروری و بارداری ضروری است و سبب سلامت استخوان‌ها می‌شود. به علاوه ین قارچ ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

انواع قارچ برای مصرف در دوران بارداری

به طور خلاصه، قارچ‌ها فواید تغذیه‌ای زیادی دارند و می‌توانند با خیال راحت در دوران بارداری مصرف شوند. اما باید نوع مناسبی را برای مصرف انتخاب نمود:

قارچ‌های خوراکی مناسب برای بارداری

قارچ‌هایی مانند شیتاکه، پورتوبلو، صدفی، میتاکه، شاه صدف، کرمینی و قارچ‌های دکمه‌ای سفید، عموماً برای مصرف مناسب هستند. تحقیقات نشان داده که مصرف شیتاکه سطوح تری‌گلیسیرید را در مادر بدون آسیب به جنین کاهش می‌دهد و مطالعه دیگری در بین 1162 زن باردار نشان داده که مصرف روزانه 100 گرم قارچ دکمه‌ای سفید از قبل از بارداری تا هفته 20 بارداری فشار خون بالا و خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می‌دهد.

قارچ‌های دارویی بی‌ضرر برای دوران بارداری

قارچ‌های دارویی چاگا، دم بوقلمون، یال شیر، ریشی و کوردیپس نیز عموماً برای مصرف بی خطر هستند. آنها می‌توانند کلسترول خون را کاهش دهند، خواص ضد زخم داشته باشند و سطح ایمنی عمومی بدن را بهبود ببخشند. با این حال، مطالعات کمی در میان افراد باردار انجام شده و نیاز به تحقیقات بیشتری است. به نظر می‌رسد احتیاط بر این است که از این مکمل‌های دارویی در این دوران استفاده نشود.

قارچ‌های وحشی بی‌خطر زنان باردار

به طور قطع استفاده از مجیک ماشروم در این دوران می‌تواند خطرناک باشد، زیرا این مواد دارای ترکیب روان‌گردان فعال سیلوسایبین هستند، و اثرات توهم‌زایی و تغییر ذهن ایجاد می‌کنند. گزارشهای متعدد نشان داده که ممکن است باعث حملات پانیک در برخی افراد و همچنین توهم شوند و اگر با سایر داروها ترکیب شوند حتی ممکن است منجر به مرگ گردند. استفاده از قارچهای جادویی در دوران بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است، و بنابراین با توجه به توانایی آنها در ایجاد توهم و حملات پانیک، به زنان باردار توصیه می شود از مصرف این قارچ‌ها اجتناب کنند.

در مورد سایر قارچ‌های وحشی توصیه می‌شود که به طور کلی از مصرف آنها در دوران بارداری اجتناب شود. زیرا ممکن است به اشتباه قارچ مسمومی به جای قارچ خوراکی استفاده شود و مسمومیت در آنها ایجاد گردد که در شرایط بارداری برطرف کردن آسیبهای وارده احتمالا کار دشواری خواهد بود. بنابراین، بهتر است فقط قارچ‌های خوراکی از منابع مطمئن، خریداری و مصرف شود.

نکاتی در مورد پخت قارچ خوراکی

هرچند رعایت نکات بهداشتی در هنگام مصرف برای همه ضروری است، اما افراد باردار باید احتیاط بیشتری بکنند تا بتوانند با خیال راحت از خوردن قارچ‌های آشپزی لذت ببرند.

ابتدا بهتر است آلودگی‌ها را کاملا پاک کنند، می‌توانند از یک دستمال مرطوب برای این کار استفاده نمایند. هر چند بهتر است قارچهایی برای آنها تهیه شود که حداقل آلودگی را داشته باشند.
به زنان باردار توصیه می‌شود که به هیچ وجه، قارچ‌های خام مصرف نکنند، زیرا ممکن است باعث درماتیت یا سایر عفونت‌ها شوند. بهتر است که قارچها را در حداقل دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) پخته و سپس صرف نمایند. آنها باید به طور مناسب ذخیره شوند تا رشد باکتری‌ها و خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا کاهش یابد.

برای آگاهی از خواص قارچ، دانشنامه هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا