تاریخچه قارچ

فیلم نایاب از نخستین مزرعه پرورش قارچ ایران

نخستین مزرعه پرورش قارچ به همت مهندس پیرایش

مزرعه قارچ ایران نخستین مزرعه پرورش قارچ در میهن عزیز ما است که به همت مهندس پیرایش بزرگ راه‌اندازی شد. این مزرعه به نام واحد کشت و صنعت قارچ ایران در سال ۱۳۵۳ به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع احداث و شروع به فعالیت نمود. به این ترتیب صنعت قارچ کشور رسما متولد شد.

او محصولات خود را با وارد کردن بذر قارچ از خارج از کشور و اغلب انگلستان، به بازار عرضه می‌کرد و بعد از انقلاب به دلیل محدودیت در واردات، اقدام به تولید بذر نمود و پس از دو سال تلاش مداوم و شبانه‌روزی فرمول و نحوه تولید اولین بذر قارچ در ایران را به نام خود ثبت کرده و به تدریج آن را توسعه داد.

ویدئوی زیر یک فیلم قدیمی و نایاب از فرآیند تولید قارچ در این مزرعه و نشان دهنده خدمات تاریخی مهندس پیرایش بزرگ به صنعت قارچ است و معرف حد بالای استانداردی می‌باشد که وی برای ارائه خدمات خود در نظر گرفته است.

 

مصاحبه های با وی را در زمان زندگی پربارش میتوانید در این بخش و در برنامه آقای قارچ دنبال کنید.

نخستین برداشت قارچ حدود ۳ کیلوگرم از یک بستر بوده و در ابتدای فعالیت این واحد تولیدی راندمان برحسب مترمربع، بین ۸ الی ۱۵ کیلوگرم ارزیابی شده است. در حال حاضر میانگین راندمان تولید در هر مترمربع ۲۴ الی ۳۳ کیلوگرم، در مقیاس جهانی میباشد و طی این مسیر در این سالها، مرهون زحمات ارزنده مرحوم پیرایش است که در نتیجه مزرعه داران صنعتی ما به این راندمان بسیار نزدیک شوند.


تاریخچه قارچ را در هاگ مطالعه کنید.
5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا