خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

رژیم غذایی و قارچ

رژیم غذایی بسیاری از عملکردهای بدن را کنترل می‌کند.

شواهد علمی از این دیدگاه که رژیم غذایی بسیاری از عملکردهای بدن انسان ازجمله بیماری را کنترل، تعدیل و پشتیبانی می‌کند ، بر این اساس رژیم غذایی در حفظ وضعیت سلامتی نقش مهمی دارد.

آگاهی از رابطه بین رژیم غذایی و بیماری، مفهوم غذاهای کاربردی و پیشرفت علوم غذایی کاربردی را تکامل داده است. اصطلاح مواد غذایی کاربردی مطابق با گزارش انستیتو فناوری مواد غذایی IFT به‌عنوان مواد غذایی و اجزای غذایی تعریف‌شده است که فواید سلامتی آن فراتر از تغذیه اصلی را است. نمونه‌ها ممکن است شامل غذاهای معمولی و مرسوم باشد. غذاهای مقوی، غنی‌شده یا دارای افزودنی و مکمل‌های غذایی. قارچ خوراکی و محصولات قارچ دارای ارزش غذایی بالایی هستند که از فواید زیادی برای سلامتی برخوردار است و می‌توان از آنها به‌عنوان غذاهای کاربردی یادکرد.

خواص دارویی

اکنون به خوبی ثابت‌شده است که ممکن است هزاران خواص دارویی در گیاهان که از انسان برابر بیماری محافظت می‌کنند وجود داشته باشد. قارچ‌های دارویی که غالباً در این گروه‌ها قرار می‌گیرند، قارچ‌های دارویی هستند که ممکن است از قدیمی‌ترین نمونه‌های غذاهایی باشد که حاوی مواد مقوی برای مبارزه با بیماری‌ها هستند.

امروزه، این مسئله به خوبی شناخته‌شده است که بیماری‌هایی ازجمله سرطان رابطه نزدیکی با التهاب و اکسیداسیون سلولی دارد. سلول‌های التهابی می‌توانند اثرات ژنوتوکسیک و ترویج تحولات نئوپلاستیک در سلول‌های اطراف را القا کنند. عوامل ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان نقش به سزایی در پیشگیری از سرطان و همچنین نقش مهمی در فرآیند التهابی، آنزیم‌های COX-1 و COX-2 در تبدیل اسید آراشیدونیک به پروستاگلاندین ها دارند. پروستاگلاندین های ایجاد شده توسط فعالیت آنزیمی COX-1 در تنظیم عملکردهای هموستاز در بدن نقش دارند، درحالی‌که پروستاگلاندین ها که توسط COX-2 تشکیل می‌شوند، علت درد و التهاب هستند.

مهارکننده‌های برگزیده سیکلواکسیژناز به‌طور طبیعی وجود دارد، زیرا آنها می‌توانند به‌عنوان غذاها و مکمل‌های کاهش التهاب با عوارض جانبی کمتری مصرف شوند. قارچ‌های خوراکی ذکرشده در بالا حاوی مقادیر زیادی فیتوشیمیایی (سرامیدها، مغزها، استرول‌ها، گلیسیریدها، ترهالوز و α-گلوکان ها) بودند که فعالیت‌های آنزیم‌های مهمی و آنتی‌اکسیدانی و سیکلواکسیژناز مهمی را ارائه می‌دهند و نشان می‌دهد که آنها باید به‌عنوان غذاهای کاربردی با فواید سلامتی در نظر گرفته شوند.

برای آگاهی از خواص قارچ، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا